بغداد میزبان یک نشست قریب الوقوع منطقه‌ای



دولت عراق میزبان یک کنفرانس منطقه‌ای با حضور همسایگان این کشور از جمله ایران، عربستان سعودی و ترکیه خواهد بود. این خبر را رسانه‌های عربی در حالی اعلام کردند که گفته شده عراق قرار است نشستی بین‌المللی با حضور برخی کشورهای‌ منطقه‌ای و غربی در اواخر ماه جاری میلادی برگزار کند. به‌ گزارش ایسنا به نقل از شبکه العربی الجدید بغداد، یک مقام مسئول بلندپایه در وزارت خارجه بغداد گفته است که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق قصد دارد یک کنفرانس برای کشورهای همسایه عراق و سایر کشورهای منطقه برگزار کند تا طی آن، پرونده‌های مرتبط با عراق و دارای ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی بررسی شود. به همین منظور، یک کمیته کوچک در داخل دفتر الکاظمی برای تدارک این امر، تشکیل شده است.
این مقام آگاه بلندپایه عراق در حالی از این تصمیم الکاظمی خبر داد که چندی پیش، نخست‌وزیر عراق، در جریان سفر به واشنگتن، گفته بود که کشورش تلاش می‌کند تا میان کشورهای متخاصم و رقیب همگرایی ایجاد کند.
وی پیش از آن، در بغداد نیز در خصوص تلاش اش برای ایفای نقش عراق به منظور ایجاد همگرایی میان کشورهای منطقه سخن گفته بود. الکاظمی با تأکید بر اجتناب عراق از این‌ که مبدأ تهدید علیه همسایگانش باشد، گفته بود که کشورش می‌بایست با همه کشورهای همسایه، همکاری امنیتی و نظامی داشته باشد.
«عامر الفایز» عضو کمیته روابط خارجه در پارلمان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد که دولت الکاظمی، ثبات و استقرار کشور را در درجه اول در گرو ثبات و استقرار محیط اطراف آن می‌داند و به‌همین دلیل از مدتها پیش به‌دنبال میانجیگری و ایجاد همگرایی میان طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌منظور دور کردن عراق و عراقی از درگیری‌ها و وارد شدن این کشور به هر محور منطقه‌ای و بین‌المللی است. «الفایز» اعلام کرد که حدوداً ۱۰ کشور از جمله ترکیه، ایران، عربستان و برخی کشورهای عربی دیگر به‌علاوه برخی کشورهای اروپایی و امریکا در نشست بغداد مشارکت خواهند کرد. بر‌اساس این گزارش، بغداد پیش از این از ترکیه، عربستان و کویت برای مشارکت در این نشست دعوت کرده است. وی در عین حال، اطمینان داد که هیچ گونه قید و شرطی برای کلیه کشورهای همسایه عراق یا سایر کشورهایی که به این کنفرانس دعوت خواهند شد، وجود ندارد. زمان برگزاری این کنفرانس به احتمال زیاد در پایان ماه جاری آگوست یا اوایل سپتامبر آینده خواهد بود.
به‌نظر می‌رسد که عراق با برگزاری این نشست منطقه‌ای به‌دنبال ایجاد همگرایی میان کشورهای همسایه در خصوص پرونده عراق و سایر پروند‌ه‌های منطقه و به طور مشخص، عربستان سعودی، ایران و ترکیه سه کشور محوری همسایه خود باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7697/2/584145/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها