گشتی حوالی کتابفروشی‌ها

برخی تازه‌های نشر برای کتاب‌دوستان


مریم شهبازی
خبرنگار ‌
زندگی‌های پرمشغله امروزی از اغلب‌‌مان فرصت جست‌و‌جو میان قفسه‌های کتابفروشی‌ها و انتخاب عناوین موردعلاقه‌مان را ربوده؛ هرچند که همچنان می‌توان این کار را به‌نوعی میان صفحات مؤسسات نشر در فضای مجازی انجام داد. در گزارش امروز درباره چند کتابی که به‌تازگی روانه بازار نشر شده‌اند، می‌خوانید.
 ناگفته‌هایی از زندگی زنان دوره قاجار
یکی از تازه‌های نشر ثالث کتابی تحقیقی درباره زنان است؛ در کتاب «تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار»، سمیه سادات شفیعی به سراغ برهه‌ای نه‌چندان دور از زمانه امروزمان رفته است. دوره قاجار که کمتر اطلاعات مکتوبی از وضعیت زنان و حتی شرایط حاکم بر خانواده از آن در دسترس داریم. او تلاش کرده زوایایی از این دوره و جامعه مخاطب موردنظرش را پیش روی مخاطبان بگذارد که یا عموماً نادیده گرفته‌ شده یا کمتر به آن پرداخته‌اند. نویسنده این کتاب، در خلال پژوهش‌های خود دست به ارائه تصاویری از زن و زنانگی در عصر قاجار زده است. اگر علاقه‌مند به اطلاع از زوایای پنهان و گاه تاریک این دوره هستید، این اثر تازه نشر ثالث انتخاب خوبی است تا سفری به بخشی از کوچه- پس‌کوچه‌های تاریخ‌مان داشته باشید.
 داستان باورهای فراموش‌شده در زندگی امروزی
اما برای آن‌هایی که این روزها بیشتر به‌دنبال اثری سرگرم‌کننده، منتهی ادبی هستند «وقتی کسی درخت‌های چهارباغ را بشمارد» از نشر آموت انتخاب خوبی است. در این رمان ایرانی، «فاطمه سرمشقی» در این نوشته‌اش سراغ باورهای مردم رفته، بویژه آنهایی که در خلال زندگی امروزی غبار فراموشی بر پیکرشان نشسته است. شخصیت اصلی رمان، پسر جوانی به اسم یحیی است که در روستایی با مردمانی همچنان وفادار به باورهای قدیمی‌شان زندگی می‌کند. البته مردم این روستا تا حدی هم گرفتار خرافات و کارهایی همچون روی آوردن به رمال‌ها و... هستند. مه‌لقا شخصیت دیگر این داستان است، دختر تنهایی که بیرون از روستا زندگی می‌کند. او به زن جوانی که از بچه‌دار شدن ناامید شده از این می‌‌گوید که به یک شرط می‌تواند کمکش کند! اگر بچه دختر بود آن را به مه‌لقا بدهد و اگر پسر بود برای خودش نگه دارد! از آنجایی‌ که ممکن است شبیه این داستان را جای دیگری هم شنیده باشید همین ابتدا خوب است بدانید که این رمان بازنویسی کارهای قدیمی نیست، بلکه تلاشی برای واگویی بخشی از ارتباط مردم با افسانه‌های برخاسته از روزگار گذشته است، بنابراین عجیب نیست اگر برای‌مان قدری آشنا باشد.
 مجموعه هفت‌جلدی هری‌پاتر به زبان اصلی
در میان مؤسسات نشر، برخی هم هستند که مانند انتشارات «جنگل» فعالیت خود را تنها به روی کتاب‌های آموزش زبان‌های خارجی، همچون زبان انگلیسی متمرکز کرده‌اند. برای آن دسته از علاقه‌مندانی که هم فراگیری زبان انگلیسی را آغاز کرده‌اند و هم از سویی خواستار گام نهادن در دنیای ادبیات هستند، این مؤسسه آثار متنوعی روانه کتابفروشی‌ها کرده است. یکی از مشهورترین آثار نشر جنگل در این حیطه، مجموعه هفت‌جلدی «هری پاتر» نوشته «جی کی رولینگ» است. هری پاتر از مشهورترین آثار در ژانر ادبیات فانتزی به شمار می‌آید که البته طرفداران بسیاری از سراسر جهان دارد که نیازی به‌ صحبت درباره نفوذ آن در دنیای سینما هم نیست. آنقدر که بعید است خودمان یا همراه با دیگر اعضای خانواده حداقل به تماشای یکی از قسمت‌های آن ننشسته باشیم. در مطالعه مجموعه رمان «هری پاتر» به زبان انگلیسی، افزون بر راهی برای تقویت بیشتر زبان‌‌‌‌آموزی فرصتی هم برای لذت بردن از این نوشته به زبان اصلی‌اش خواهید داشت.
 ماجرای بردیا در نبرد با هیولاهای دنیای تاریکی
برای خانواده‌هایی که فرزندشان دوره کودکی یا نوجوانی‌اش را سپری می‌کند نیز می‌توان سری به فهرست شورای کتاب کودک زد. در این فهرست که به شکل سالانه منتشر می‌شود، عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. در فهرست جاری که به کتاب‌های سال 1398 تعلق دارد در مجموع ۱۷ اثر پیشنهاد برگزیده و ۳۱ اثر پیشنهاد شایان تقدیر معرفی خواهد شد. از آنجایی‌ که این فهرست طی چند روز آینده منتشر می‌شود امروز به کتابی از فهرست دوره قبل اکتفا می‌کنیم. مهدی رجبی ازجمله نویسندگانی است که نام چند کتاب او در فهرست دوره قبلی جا خوش کرده، از جمله 3 جلدی «بردیا و گولاخ‌ها». سومین جلد این مجموعه با عنوان «هیولای کلمه‌خوار» نوجوانان دوازده تا پانزده‌ساله را به داستانی دعوت می‌کند که همچون جلدهای قبلی بردیا، شخصیت اصلی‌اش را تشکیل می‌دهد. در این قسمت مخاطب نوجوان با داستانی هیجان‌انگیز روبه‌رو می‌شوند، بردیا برخلاف همیشه گند زده و گولاخ‌ها یکی از خواهرها را به چنگ آورده‌اند. حالا چیزی نگذشته که هیولاهای بدترکیب از دروازه آخر عبور کرده و تمام کتاب‌های جهان را نابود کنند. مخاطبان در این داستان با بردیا در یافتن راهی برای این‌که جلوی هیولاها را بگیرد همراه می‌شوند. نکته جالب‌ توجه درباره مهدی رجبی، این‌ است که آثار او تا به امروز چندین مرتبه به فهرست کتاب‌های برگزیده کتابخانه مونیخ راه‌ یافته‌اند. این مجموعه از سوی نشر افق روانه کتابفروشی‌ها شده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7697/15/584208/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها