اشک‌ها و لبخندها


محدثه واعظی‌پور
روزنامه‌نگار
نشست خبری لیونل مسی ستاره سرشناس آرژانتینی بیش از هر چیز به‌خاطر احساساتی شدن او و اشک ریختن برای ترک تیمی که دوستش دارد، خبرساز شد. شاید باور اینکه ستاره‌ای در قامت مسی از ترک یک باشگاه این اندازه متأثر شود برای بعضی از ما دشوار یا حتی کودکانه باشد. اما این واکنش صادقانه، علاوه بر اینکه روحیه حرفه‌ای مسی به‌عنوان یک بازیکن درجه یک را نشان می‌دهد، روشن کننده خصوصیات یک قهرمان است. ستاره‌ای که با فوتبال به شهرت و محبوبیت رسیده و با نبوغش، به فوتبال جذابیتی تازه بخشیده است از اینکه مجبور است برخلاف روند برنامه‌ریزی‌اش بارسلونا را ترک کند، غمگین و شوکه شده و این حس را با دوستدارانش و با فوتبال دوستان به اشتراک گذاشته است. قطعاً مسی در باشگاه تازه‌اش به همین اندازه که در بارسلونا مرکز توجه بوده، محبوب خواهد بود، اما این شفافیت و موضع‌گیری از یاد نخواهد رفت.
در فضای ورزش و سینمای کشور ما چند درصد از ستاره‌ها حاضرند احساس صادقانه خود را با دوستدارانشان سهیم شوند؟ چقدر از اظهارنظرها، دوستی‌ها و دشمنی‌ها واقعی است و چه میزان از واکنش‌های چهره‌های مشهور و محبوب ورزش یا هنر، به‌خاطر منافع مادی است؟ آنچه در شبکه‌های اجتماعی یا مصاحبه‌های ستاره‌های ایرانی می‌بینیم چقدر نشان دهنده شناخت آنها از فضای جامعه، احوال مردم و دوستدارانشان است؟ در اغلب درگیری‌ها و جدال‌های لفظی بازیکنان فوتبال، هواداران چقدر مهم هستند؟ اگر دقیق و نکته سنج باشیم، آنچه از رفتار ستاره‌ها و چهره‌های سرشناس می‌بینیم، بیشتر نمایشگری و فضل‌فروشی است و در بسیاری از اظهار نظرها، صداقت به چشم نمی‌خورد.
حسن یزدانی کشتی‌گیر مازندرانی چند روز پیش و پس از باخت مقابل حریف قدرتمندش از مردم ایران عذرخواهی کرد. او به‌عنوان یک کشتی گیر که در بالاترین سطح و در رقابتی بزرگ مثل المپیک به مدال نقره دست یافته، می‌توانست مفتخر و مغرور باشد، اما تواضع او در برابر مردمی که امید داشتند تا با کسب مدال طلا، شادی را تجربه کنند قابل توجه است.
ستاره‌های ورزشی و هنری، روزهای خوش و ناخوش فراوان دارند. دوستدارانشان این روزها را از یاد می‌برند، اما آنچه باعث ماندگاری یک ستاره در قلب مردم و تاریخ است، موضع‌گیری‌های دور از تظاهر و عشق به حرفه و هواداران است. اگرچه بخش مهمی از ورزش حرفه‌ای با سیاست و ثروت آمیخته شده، اما در بزنگاه‌های حساس، یک واکنش، جمله‌ای کوتاه یا حتی حرکتی نمادین می‌تواند یک ورزشکار یا هنرمند را تبدیل به قهرمان کند. این روزهای تلخ برای حسن یزدانی و لیونل مسی تمام خواهند شد، اما دوستداران کشتی و ورزش، اشک‌های قهرمانانشان را از یاد نخواهند برد. فراتر از هر موفقیتی، صداقت و عشق در قلب مردم باقی خواهد ماند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7697/16/584217/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها