توقف تجمع‌های مذهبی محرم در دارالعباده

نذر سلامت جایگزین مراسم سنتی در هیأت‌های عزاداری یزد شد



زهره افشار
خبرنگار
هرساله در ایام محرم با برافراشته شدن بیرق عزاداری حسینی کتیبه‌های «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» چشم نوازترین تصویر کوی و برزن در سرتاسر ایران و بخصوص در دارالعباده سرزمین‌مان می‌شود. یزد به‌عنوان حسینیه ایران به عزاداری به سبک خاص خود می‌پردازد و مردم به یاد مظلومیت حسین(ع) از حسینیه‌ای به حسینیه دیگر می‌روند و در روز عاشورا نخل می گردانند. اما امسال در دومین سالی که عزاداری حسینی با کرونا همراه شده، هیأت‌های مذهبی یزد که برخی از آنها قدمت 500 ساله دارند خود پیشقدم شده‌اند و با دادن اطلاعیه اعلام کرده‌اند که از برگزاری هرگونه مراسم که موجب ازدحام جمعیت و پایین آمدن سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا می‌شود خود‌داری و به جای آن ضمن زنده نگه داشتن یاد سرور و سالار شهیدان اقدام به پخش نذورات به شکل بسته‌بندی و خرید دستگاه‌های اکسیژن رسان و اهدای آن به مراکز درمانی می‌کنند. البته در شب‌های گذشته مراسم عزاداری حسینی در برخی حسینیه‌های یزد برگزار شده اما در همه آنها رعایت کامل پروتکل‌ها در دستور کار بوده و مردم باخیال راحت در این مراسم حضور داشته‌اند. «ابراهیم سلمانی» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد به «ایران» گفت: خوشبختانه هیأت‌های مذهبی یزد همکاری بسیار خوبی با علوم پزشکی دارند و بسیاری از آنها حتی قبل از جلسات توجیهی که با آنها داشتیم خودشان پیشقدم شدند و اعلام کردند با هدف رعایت پروتکل‌ها، حفظ جان مردم و حمایت از کادر درمان از برگزاری هرگونه مراسم خود‌داری می‌کند. وی افزود: در حال حاضر سطح رعایت پروتکل‌ها در استان یزد 40 درصد است و تجمع مردم در حسینیه‌ها و نخل‌برداری از نگرانی‌های ما بود که در جلساتی که با سرپرستان هیأت‌های مذهبی داشتیم این دغدغه ‌ها را مطرح کردیم که بسیاری از هیأت‌ها قول همکاری دادند. وی تصریح کرد: در حال حاضر فقط شهر اشکدز نارنجی است و ما در دیگر شهرهای استان یزد با وضعیت قرمز کرونایی روبه‌رو هستیم ولی در مجموع روند بیماری کرونا در استان نزولی شده و امیدواریم باهمکاری هیأت‌ها این روند ادامه داشته باشد.
 با نذورات نقدی دستگاه اکسیژن ساز خریدیم
 در همین حال «اصغر دره زرشکی «مسئول هیأت صدای ابوالفضل باغ گندم یزد به «ایران» گفت: ما حدود 1200 سینه زن و بیش از 2هزار نفر عزادار حسینی در روز عاشورا داریم که امسال با هدف حفظ جان مردم از اولین هیأت‌هایی بودیم که اطلاعیه دادیم هیچ برنامه‌ای در این ایام نخواهیم داشت. البته برای روشن ماندن چراغ هیأت حسینی نذری هیأت را ذبح و در بسته‌های یک کیلویی به دست مستمندان می‌رسانیم و بنا داریم مبالغ نقدی را هم به خرید دستگاه اکسیژن ساز اختصاص بدهیم. ما سال گذشته نیز همین کارها را انجام دادیم و الان هم به کسانی که گرفتار بیماری کرونا می‌شوند دستگاه اکسیژن ساز رایگان برای دو هفته می‌دهیم. ما سال گذشته نیز چند زندانی غیر عمد را با همکاری ستاد دیه آزاد کردیم.
 نخل (گردانی) ممنوع است
 نخل گردانی یکی از خاص‌ترین شیوه‌های عزاداری هیأت‌های یزد است که زبانزد جهانیان است و نیاز به تجمع عده زیادی در حسینیه‌ها دارد. سال گذشته با وجود ممنوعیت نخل گردانی این مراسم در برخی حسینیه‌ها انجام شد و این نگرانی برای سال‌جاری هم وجود دارد. اما «حبیب‌الله رضایی» مسئول شورای هیأت‌های مذهبی یزد به «ایران» گفت: دادستانی، حرکت هیأت‌ها از حسینیه‌ای به حسینیه‌ای دیگر و مراسم نخل گردانی را ممنوع اعلام کرده که ما هم شرایط چگونگی رعایت پروتکل‌ها را به هیأت‌ها اعلام کردیم و امیدواریم اتفاقی که در سال گذشته افتاد و چند حسینیه هنجارشکنی کردند نبینیم . وی تصریح کرد: بسیاری از هیأت‌ها ضمن استقبال از عدم برگزاری مراسم اعلام کرده‌اند به هیچ عنوان بحث آشپزی در هیأت را ندارند و هر کدام به شیوه خودشان اقدام به رساندن بسته‌های حمایتی یا به شکل بن یا خرید دستگاه اکسیژن رسان به به عاشقان حسینی هستند. وی اظهار امیدواری کرد با حرکت در راستای منویات رهبر معظم انقلاب برای رعایت پروتکل‌ها در عزاداری سال آینده عاشقان حسین همانند همیشه عشق خود را به سرور و سالار شهیدان طبق روال همیشه یزدی‌ها اعلام کنند.
حرکت هیأت‌های عزاداری ممنوع است
 حجت‌الاسلام علیرضا نجیمی مدیرکل تبلیغات اسلامی یزد هم به ایرنا گفت: به‌دلیل همه‌گیری کرونا و برای پیشگیری از شیوع آن در محرم، حرکت دستجات عزاداری از محله‌ای به محله دیگر ممنوع شده است. رعایت این مسأله می‌تواند در طول ماه محرم نقش اصلی در کاهش و پیشگیری از کرونا داشته باشد.  وی تأکید کرد: ممنوعیت نخل‌گردانی در روزهای تاسوعا و عاشورا و علم‌برداری در سطح حسینیه‌ها و مساجد جزو موارد مهمی است که باید از انجام آن بر اساس مقررات تا پایان ماه محرم امسال به جد خودداری شود و لازم است همه پایبند مقررات باشند.
این مسئول اظهار کرد: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تمامی برنامه‌ها، استفاده از ماسک، برگزاری مراسم بمدت فقط حداکثر ۲ ساعت و با اولویت در فضای باز از مهم‌ترین نکاتی است که باید همه عزاداران حسینی و تشکل‌های دینی نسبت به اعمال آن اقدام کنند. نجیمی با قدردانی از تمامی افرادی که با مسئولان اجرایی در پیشگیری از ویروس کرونا همکاری دارند تصریح کرد: به‌دلیل شرایط موجود شهروندان فضای شهر را با پرچم و کتیبه‌های حسینی به رنگ محرم درآورند و کوچه‌ها و معابر را به حسینیه تبدیل کنند.
به‌گفته وی استان یزد ۲ هزار هیأت مذهبی دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7701/12/584569/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها