اولین روز کاری وزیران اقتصادی چگونه گذشت

نوید خنثی‌سازی تحریم‌ها، حل مشکل مالی بازنشستگان و تأمین سوخت زمستانی




گروه اقتصادی |   ساعاتی پس از رأی اعتماد به وزرا، وزیران اقتصادی کشور راهی دفاتر کار خود شدند تا ضمن نشست با معاونان و مدیران وزارتخانه، برنامه‌های کاری خود را شروع کنند. وزیر امور اقتصادی قول خنثی‌سازی تحریم‌ها را داد. وزیر نفت از تأمین سوخت زمستانی، فروش نفت و بازیابی سهم ایران در اوپک گفت. وزیر جهاد کشاورزی از تأمین نهاده‌های دامی خبر داد. وزیر راه و شهرسازی از اتمام مسکن‌های نیمه تمام مهر وعده داد. وزیر صمت نوید رفع موانع تولید برای تولیدکنندگان و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولین برنامه خود را حل مشکل مالی بازنشستگان اعلام کرد.

خنثی‌سازی تحریم‌ها
وزیر امور اقتصادی و دارایی در اولین روز حضور خود در وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اولویت اقتصاد ایران نیازمند چندین اقدام کوتاه‌مدت با اثربخشی خوب است، گفت: مسئولیت اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی تأمین مالی توسعه اقتصادی و دولت از روش‌های پایدار سالم و کم خطر است.
«احسان خاندوزی» در خصوص مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های پیش‌ روی خود گفت: اقتصاد ایران نیازمند چندین اقدام کوتاه مدت با اثربخشی خوب است که البته این اقدامات کوتاه‌مدت باید در مسیر بلندمدت اصلاحات اقتصادی مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: این اصلاحات شامل ارتقای نقش وزارت اقتصاد در زمینه سیاستگذاری اقتصاد کلان برای بازگشت ثبات اقتصاد کلان، کاهش نوسانات قیمتی و ارزی و مشکلاتی از این دست است که متأسفانه در آستانه‌های بسیار نامناسبی نسبت به دهه‌های گذشته قرار داریم و پس از ایجاد ثبات اقتصادی کلان حرکت سریع به سوی رشد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه که باز هم در یکی از پایین‌ترین نقاط درآمد سرانه در دهه گذشته قرار داریم خواهیم داشت.
خاندوزی اظهار داشت: نکته سوم، کمک کردن به بازآرایی عملکرد اقتصاد ایران برای خنثی‌سازی تحریم‌ها است و همچنین اقتصاد ایران آنقدر شکننده و آسیب پذیر در مواجهه با فشارهای خارجی نباشد.
وزیر اقتصاد به مسئولیت اصلی وزارت اقتصاد اشاره کرد و گفت: مسئولیت اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی تأمین مالی توسعه اقتصادی و تأمین مالی دولت از روش‌های پایدار سالم و کم خطر است که امیدواریم با مجموعه سیاست‌ها و تدابیر مالیاتی، فروش اوراق از طریق مولد‌سازی دارایی‌ها که در برنامه‌های وزارت اقتصاد نیز اعلام کردم بتوانیم مسیر جدیدی را در تحول اقتصادی کلید بزنیم.

تأمین سوخت زمستانی
وزیر نفت تأمین سوخت زمستانی را به‌عنوان نخستین دستور کار وزارت نفت مطرح کرد و گفت: تشکیل نشست‌های تأمین سوخت زمستانی از روز شنبه (امروز) آغاز و مشکلات و چالش‌های پیرامون آن پیگیری می‌شود.
به‌گزارش شانا، جواد اوجی روز پنجشنبه، چهارم شهریورماه طی نشستی با مدیران ارشد و کارکنان صنعت نفت در سالن شهید بهشتی وزارت نفت، ضمن قدردانی از حضور همه مدیران و دست‌اندرکاران مجموعه نفت، اظهار کرد: تأمین سوخت زمستانی و نیروگاه‌ها از جمله دغدغه‌های اصلی وزارت نفت است که از روز شنبه نشست‌هایی برای برون رفت از این مشکل برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: قرار است در آینده نشست‌هایی نیز با حضور علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو برگزار و مسأله تأمین سوخت نیروگاه‌ها به‌صورت منظم و حساب شده حل و فصل شود.
اوجی از صنعت نفت به‌عنوان خط مقدم جبهه اقتصادی یاد کرد و یادآور شد: دغدغه بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأمین بودجه مورد نیاز کشور از محل فروش نفت است که امیدوارم بتوانیم با تدابیر حساب شده به این موضوع جامه عمل بپوشانیم.
همچنین اوجی در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد، با توکل به خدا و همت کارکنان و مدیران خدوم صنعت نفت بتواند چالش‌های پیش رو را برطرف کند و گام‌های مؤثری در مسیر اعتلای این صنعت بردارد.
وی رفع چالش ناترازی گاز و سوخت زمستانی، ساماندهی سرمایه انسانی و ارکان ثالث، حفظ و نگهداشت تولید، تعیین تکلیف میدان‌های مشترک نفت و گاز، حمایت از ساخت داخل، دیپلماسی قوی انرژی و همکاری همه‌جانبه با کشورهای همسایه در حوزه نفت و گاز را از اهم ضرورت‌های صنعت نفت برشمرد.
وزیر نفت به موضوع فروش نفت خام و میعانات گازی هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه راهکارهای خوبی اندیشیده شده است که با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های موجود در وزارت نفت و دیگر دستگاه‌ها ارقام خوبی در بخش فروش نفت خام و میعانات گازی رقم خواهد خورد.وی ادامه داد: برنامه‌های خوبی برای تحقق این مهم تبیین می‌کنیم که بر این اساس، ارتقای جایگاه دانشگاه صنعت نفت و جذب نخبگان چه از طریق این دانشگاه و چه دیگر دانشگاه‌های کشور بی‌شک جزو اولویت‌های کاری ما خواهد بود.
‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‌اوجی در ادامه سخنانش با اشاره به دوران حضورش در صنعت نفت، گفت: سوابق کاری بنده به‌ حضور در صنعت نفت و فعالیت در بخش‌های بالادست و پایین‌دست خلاصه شده است و چند سالی هم که توفیق حضور در وزارتخانه را نداشتم اما از مباحث آن غافل نبودم و به نوعی با طرح‌ها و پروژه‌های این صنعت چه در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و چه در بنیاد مستضعفان در ارتباط بودم و در حقیقت پروژه‌های صنعت نفت از جمله توسعه میدان‌ها در دریا و خشکی و ساخت پالایشگاه خشکی فاز ۱۴ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و... را در دستور کار داشتم.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه موضع و برنامه ایران در نشست‌ پیش‌ روی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (ائتلاف اوپک‌پلاس)، چه خواهد بود، تصریح کرد: به‌طور حتم در نخستین فرصت ممکن برنامه‌های وزارت نفت ایران برای حضور مقتدرانه در این نشست اعلام می‌شود.
وزیر نفت ادامه داد: اولویت ما بازگشت به سهمیه ایران در اوپک خواهد بود و به‌دنبال احیای سهم‌مان در بازارهای جهانی نفت خام هستیم. با تدوین راهکارهای مناسب و هوشمندانه برای فروش نفت و بهره‌مندی از ظرفیت‌های وزارتخانه، بخش خصوصی و دستگاه‌های دیپلماسی، بی‌شک بازارهای جدید را شناسایی می‌کنیم و فروش نفت را به‌ مقدار قابل‌توجهی افزایش می‌دهیم.
اوجی تصریح کرد: البته نباید از این نکته نیز غافل ماند که تنها راه پیشرفت اقتصاد کشور جلوگیری از خام‌فروشی و میعانات گازی است که با جذب سرمایه و ایجاد ارزش‌ افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش بویژه در بخش پتروشیمی می‌توان شاهد تحولاتی خیره‌کننده بود.
وی بیان کرد: در بحث فروش نفت راهکارهای پرشماری مطرح است که باید اصلاحات قانونی آن را حل‌وفصل کرد. با فروش نفت می‌توان بخشی از درآمد حاصله را به‌صورت ارز و بخشی دیگر را با تهاتر و واردات کالاهای اساسی و تجهیزات موردنیاز صنعت تأمین کرد.
به گفته وزیر نفت، بعضی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مترصد این مقوله هستند که در پروژه‌های کشور نه فقط صنعت نفت، بلکه در حوزه راه و شهرسازی، نیروگاهی و صنایع و معادن مشارکت و در قبال آن نفت خام و میعانات دریافت کنند.

ساخت مسکن اجتماعی ادامه می یابد
اما دیگر وزیری که روز چهارشنبه در دفتر کارش حاضر شد، رستم قاسمی ، وزیر راه و شهرسازی بود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در این دولت پروژه‌های نیمه‌تمام وزارت راه و شهرسازی به پایان برسد، گفت: ساخت و تکمیل طرح اقدام ملی مسکن و تکمیل واحد‌‌های نیمه‌کاره مسکن مهر در دولت سیزدهم تداوم خواهد یافت.
به‌گزارش فارس، رستم قاسمی، بعد از گرفتن رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی، بعدازظهر روز چهارم شهریور 1400 با حضور در وزارت راه و شهرسازی به جای محمد اسلامی پشت میز وزارتخانه نشست. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، در این مراسم در جمع خبرنگاران از تلاش ‌اصحاب رسانه در بازتاب اخبار صحیح به مردم قدردانی کرد و اظهار داشت: ‌تلاش‌های فراوانی در حوزه حمل‌ونقل و مسکن توسط محمد اسلامی (وزیر سابق راه و شهرسازی) انجام شد و هرجا می‌رویم نامی نیک از وی برجای مانده است.وی همچنین در تشریح برنامه‌های خود اظهار داشت:‌ تقویت بخش‌های مختلف حمل‌ونقل در مدل‌های زمینی، هوایی، دریایی و ریلی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ادامه در صفحه 6



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7709/5/585339/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها