اولین روز کاری وزیران اقتصادی چگونه گذشت

نوید خنثی‌سازی تحریم‌ها، حل مشکل مالی بازنشستگان و تأمین سوخت زمستانی



ادامه از صفحه 5
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همان‌طور که در مجلس اعلام کردم تلاش می‌کنم‌ سهم حمل‌ونقل در تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.قاسمی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم پروژه‌های نیمه‌تمام وزارت راه و شهرسازی به پایان برسد و خواسته‌های دولت و مردم را در این بخش محقق کنیم.وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره ادامه دادن پروژه مسکن ملی اظهار داشت: ساخت و تکمیل طرح اقدام ملی مسکن که زحمات فراوانی برای آن کشیده شده در دولت سیزدهم تداوم خواهد یافت، ‌همچنین واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر نیز به پایان می‌رسد. وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ساخت مسکن محرومان و کم‌درآمدها جزو اولویت‌های دولت سیزدهم است و قطعاً با ایجاد جاذبه و ارائه مشوق‌ها تلاش خواهیم کرد کم‌درآمدها صاحب مسکن شوند.

تأمین نهاده‌های دامی در اولویت
ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، دیگر وزیر اقتصادی بود که در نخستین روز کاری خود پس از انتخاب به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی، وارد این وزارتخانه شد و مورد استقبال کاظم خاوازی وزیر دولت قبل و جمعی از معاونان وی قرار گرفت.
سیدجواد ساداتی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: تأمین امنیت غذایی کشور نیز از اولویت‌های بنده در وزارت جهاد کشاورزی است به همین منظور بزودی در وزارت جهاد کشاورزی، قرارگاه تأمین امنیت غذایی کشور تشکیل می‌شود تا بتوانیم در راستای نیل به این هدف گام مهمی برداریم.
وی تأکید کرد: در حال حاضر در بازارهای مختلف، چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد که باید هر چه زودتر این چالش‌ها برطرف شود مهم‌ترین این چالش‌ها تأمین نهاده‌های دامی است.‍‍‍وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: باید زمینه‌ای را فراهم آوریم تا سود تولید به دست کشاورزان برسد و واسطه‌ها از میان برداشته شوند.
ساداتی‌نژاد گفت: در همین راستا باید به اتحادیه و تشکل‌های کشاورزی اهمیت ویژه‌ای داده شود و در واقع کار را به عهده آنها بگذاریم و نقش وزارت جهاد کشاورزی بیشتر نظارتی باشد.وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی مردمی‌ترین وزارتخانه است که قسمت بزرگی از آن توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و باید این موضوع گسترش یابد.وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در چند وقت اخیر مخصوصاً به‌دلیل تغییر دولت، مشکلاتی در زمینه‌ها و بازارهای مختلف تشکیل شده که باید هر چه زودتر با افزایش نظارت این مشکلات برطرف شود و زمینه‌ای را فراهم آوریم تا آرامش به بازارهای مختلف بازگردد.
ساداتی‌نژاد گفت: از دیگر دغدغه‌ها و اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی، تأمین نهاده‌های کشاورزی برای کشاورزان است.
وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه کشت پاییزه قرار داریم کشاورزان باید بدون دغدغه نهاده‌های مورد نیاز خود را تأمین کنند و این موضوع نیز در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

رفع موانع تولید
اما وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین روز حضور خود در این وزارتخانه با تأکید بر نقش بخش خصوصی در تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری، توجه به تنظیم بازار، صادرات و رفع موانع تولید را جزو برنامه‌های کوتاه‌مدت و اولویت‌های اصلی وزارت صمت اعلام کرد.
به گزارش شاتا، سیدرضا فاطمی‌امین در حاشیه جلسه مشترک روز چهارشنبه خود با وزیر پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از زحمات علیرضا رزم‌حسینی و همه مسئولان این وزارتخانه و ابراز خرسندی از توفیق خدمتگزاری در این حوزه، درخصوص برنامه‌های خود در این وزارتخانه گفت: تنظیم بازار، صادرات و رفع موانع تولید جزو اولویت‌ها و برنامه‌های کوتاه مدت وزارتخانه خواهد بود و در کنار این موضوعات، ۳۶ پروژه تحولی تعریف شده است که به‌ موازات برنامه‌های کوتاه‌مدت اجرا خواهد شد.وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیدن به یک ساختار و ساز و کار مؤثر در مدیریت صنعت و معدن را از اهداف این وزارتخانه دانست و تکمیل سامانه جامع تجارت را به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزارتخانه اعلام کرد و افزود: تکمیل این سامانه امکان رصد جریان تولید و توزیع کالا را فراهم می‌آورد و امکان پیش‌بینی و اخذ تصمیمات بموقع را ایجاد می‌کند.
فاطمی‌امین با تأکید بر اینکه وی از امروز به‌عنوان وزیر صمت، کار خود را شروع کرده است از برگزاری جلسات متعدد و مرتبط با حوزه صمت خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اهمیت تعامل دو وزارت صمت و جهاد کشاورزی در حل مسائل مربوط به تنظیم بازار، جلسه‌ای با وزیر محترم جهادکشاورزی در دستور کار قرار دارد و ان‌شاءالله با همکاری قوی این دو وزارتخانه، بسیاری از مسائل کشور در حوزه تنظیم بازار حل وفصل خواهد شد.
وزیر صمت در بخش دیگر صحبت‌های خود به اهمیت کسب و کار و بخش غیردولتی در حوزه تولید، تجارت و صادرات اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی، کسب‌وکار و بنگاه‌های اقتصادی نقش اصلی را درحوزه تولید و تجارت دارند و اگر نگران تولید، اشتغال، سرمایه‌گذاری هستیم، باید به این بخش‌ها توجه شود دولت باید تلاش کند شرایط و الزامات مورد نیاز برای فعالیت آنها را فراهم کند.وی دولت را همراه و شریک بخش خصوصی توصیف کرد و بیان داشت: دولت و بخش خصوصی هر دو در یک سو هستند و دولت با مشخص کردن اولویت‌ها سعی می‌کند از بخش خصوصی بخواهد تا متناسب با این اولویت‌ها برنامه‌ریزی کنند و در مرحله بعد از آنها در تحقق این اهداف حمایت شود و تلاش کنیم تا هماهنگی بین اهداف بخش خصوصی و اولویت‌های ملی ایجاد کنیم و دولت بیشتر نقش تسهیل‌گری، تنظیم‌گری، اولویت‌گذاری را داشته باشد.فاطمی‌امین همچنین به اقدامات انجام شده در دوران وزیر پیشین صمت در حذف بوروکراسی‌های زائد اداری در حوزه صمت و بخش تولید اشاره کرد و از اجرای پروژه سامانه قواعد و مجوزها از هفته آینده خبر داد و گفت: در قالب این سامانه تمامی مجوزهای صادر شده در بخش‌های صنفی، صنعتی معدنی و تجاری بازنگری خواهند شد. به‌ دنبال این هستیم تا حد امکان مجوزها را از حالت پیشینی به پسینی تبدیل کنیم و تلاش می‌کنیم از آیین نامه‌های خلق‌الساعه که محیط کسب و کار را آشفته می‌کند، جلوگیری کنیم و این در راستای تسریع اقدامات و برنامه‌های هیأت مقررات‌زدایی وزارت اقتصاد است.

حل مشکل بازنشستگان
اما حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ساعتی پس از کسب اعتماد از مجلس با استقبال شریعتمداری، وزیر پیشین در محل آن وزارتخانه حاضر شد، گفت: مسائل مالی بازنشستگان و امور مالی فوری در اولویت کارهای ما قرار دارد.وی همچنین اعلام کرد: ما باید سهم تعاون را افزایش دهیم. سهم بخش تعاون را بالا خواهیم برد و بیشترین تمرکز را روی بخش تعاون قرار می‌دهیم زیرا این امر منجر به ایجاد اشتغالزایی و رفاه اجتماعی می‌شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک نهاد مردمی است، گفت: مردم در تعاون و مشارکت متجلی می‌شوند از این‌رو روی تعاون کار می‌کنیم. وی ادامه داد: سند توسعه تعاون را که مصوب سال ۹۲ است  بجد پیگیری می‌کنیم. عبدالملکی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون را نیز تقویت می‌کنیم، گفت: از این طریق تعاونی‌ها را تقویت و پشتیبانی خواهیم کرد. در عین حال برنامه‎ریزی‌هایی می‌کنیم تا از بازار سرمایه به نفع تعاونی‌ها استفاده شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تقویت مشاغل خانگی گفت: کارهای زیادی در حوزه اشتغال داریم که یکی از آنها تقویت و توسعه مشاغل خانگی با استفاده از روش نوین با عنوان «کار از منزل» است در این طرح راهبران شغلی، کل زنجیره مشاغل خانگی را پوشش می‌دهند ضمن اینکه پیش‌تر این طرح با حدود یک هزار و ۵۰۰ راهبر شغلی انجام و منجر به ایجاد ۵۰ هزار شغل در کشور شد. عبدالملکی گفت: همچنین در خصوص مسائل حقوقی کار نیز بین کارگران، کارفرمایان و دولت، یک نظام سه جانبه‌ای ایجاد می‌کنیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7709/6/585342/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها