روایت شاعر واقعه‌سرا از کربلا


 زینب مرتضایی‌فرد
فعال حوزه نشر
این ماجرا را از هر زبانی هم که می‌شنویم نامکرر است، روایت عشق همیشه سرنوشتش همین بوده و رسیده به اینجا که راویان بی‌شمار و بیان‌ها و ابراز احساسات متعددی را تجربه کند. از گذشته بسیاری درباره واقعه کربلا نوشته‌اند و بی‌شمار نظم و نثر و شعر در این باره منتشر شده است. این روزها یک کتاب خوب دیگر هم به نام «وحی بر توفان» به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و  به فهرست بلندبالای این آثار اضافه شده. این کتاب دربردارنده اشعار «آقامحمد شیخا» معروف به «مقبل اصفهانی» یکی از شاعران متعهد و معتقد شیعی قرن دوازدهم و اواخر حکومت صفوی در ایران است. امیرحسین مدرس که بیشتر او را به‌عنوان مجری می‌شناسیم، مقدمه‌ای بر این اشعار نوشته که بسیار نغز و خواندنی است. مدرس علاوه بر تصحیح دقیق متن و تطبیق همه پانزده نسخه به جامانده از اشعار مقبل با یکدیگر، تاریخچه واقعه‌سرایی را به‌ عنوان زیرمجموعه‌ای از حماسه‌سرایی دینی و گونه‌ای از مرثیه‌سرایی بررسی کرده و به این می‌پردازد که تا پیش از مقبل هیچ نشانه‌ای از واقعه‌سرایی به این شکل نبوده و او بر شاعران هم‌روزگار خود بسیار تأثیر گذاشته است.
واقعه‌سرایی هرچند امروز در هند مرسوم است اما در ایران ناشناخته و مهجور است و حتی بسیاری از مخاطبان تخصصی ادبیات فارسی هم درباره‌اش چندان اطلاعاتی ندارند. این موضوعی است که مدرس سعی کرده در مقدمه به آن پرداخته و برایمان روشن کند چرا باید مقبل را بخوانیم و آشنایی بیشتر با او چه دریچه‌هایی را در فهم ادبیات به رویمان باز می‌کند. احتمالاً با این جملات من فکر کنید با کتابی دشوار و تخصصی روبه‌رو هستید که بهتر است قید خواندنش را بزنید، نه! اصلاً این‌طور نیست. اتفاقاً هنر نویسنده مقدمه را باید در این دانست که موضوعات را از ساده تا پیچیده‌شان خیلی ساده مطرح می‌کند و می‌توان بدون هیچ مشکلی با روایت او از واقعه‌سرایی در ایران پیش رفت و با ذهنی آماده مواجهه با سروده‌های مقبل را آغاز کرد.  مدرس در مقدمه به زندگی مقبل و مهاجرتش به هند هم پرداخته و تلاش دارد همه آنچه را که باید درباره‌اش بدانیم مجمل و مفید ارائه کند و از پس این کار هم برآمده است.
خلاصه آن‌که کتاب را باید خواند، شاعر واقعه‌سرای ما با روایت خودش کربلا را نوشته و البته به دیگر اهل بیت هم پرداخته و مدرس هم روایت خاص خودش را از مواجهه با مقبل، واقعه‌سرایی و نمونه‌های دیگر آن در ایران. هم مقدمه زبان و نثر و شیوه‌ای دارد که فکر کنید درحال خواند یک تاریخچه داستانی جذاب هستید و هم شعرهای مقبل.
«وحی بر توفان»
تصحیح و تدوین: امیرحسین مدرس
انتشارات سوره مهر


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7709/20/585389/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها