رئیس جمهوری خبر داد

رفع دغدغه‌ها درباره ذخایر کالاهای اساسی


رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت، از رفع دغدغه‌ها درباره کالاهای اساسی خبرداد و درعین حال از دستگاه‌های مسئول خواست با رصد بازار اجازه ندهند که در زنجیره تأمین کالاهای اساسی خللی ایجاد شده یا به تولیدکننده و مصرف کننده اجحاف شود. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی همچنین موضع خود درباره بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی را بار دیگر تکرار کرد و مقدمه ضروری برای بازگشایی مدارس و مراکز علمی و دانشگاه و حتی رونق کسب و کارها را رسیدن به حدنصاب واکسیناسیون عمومی دانست.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهوری در این نشست، نخست با اشاره به پیشنهاد تخصیص زمین ساخت ۵ هزار واحد مسکونی برای خانواده ایثارگران، این پیشنهاد را به فال نیک گرفت و گفت: خیلی مناسب است که نهضت مسکن‌سازی در دولت سیزدهم با ساخت مسکن برای ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان آغاز شود.
آیت‌الله رئیسی در ادامه، با بیان اینکه دغدغه‌هایی درباره ذخایر کالاهای اساسی وجود داشت که با پیگیری‌‌های انجام شده مرتفع شده است، افزود: ذخیره کالاهای اساسی انجام شده بود، اما با میزان مصوب فاصله داشت که با اقدامات انجام شده در روزهای اخیر این نگرانی برطرف شده است. او در همین رابطه به وزارتخانه‌های ذیربط تأکید کرد با رصد دقیق وضعیت بازار اجازه ندهند در زنجیره تأمین کالا از تولید تا مصرف، هیچ اجحافی در حق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اعمال شود.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش، افزایش آمار واکسیناسیون در برابر بیماری کرونا را قابل تقدیر، اما ناکافی دانست و اظهار کرد: یکی از مقدمات ضروری برای رونق کسب و کارها و بازگشایی مدارس و مراکز علمی و دانشگاهی، رسیدن به حدنصاب واکسیناسیون عمومی است.
آیت‌الله رئیسی افزود: اخبار خوبی از افزایش واردات و توأمان تولید داخلی واکسن دریافت کرده‌ایم که جای خوشحالی دارد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه مراکز واکسیناسیون به همت وزارت بهداشت و همکاری نهادهای ذیربط ۲ تا ۳ برابر شده است، ابراز امیدواری کرد: با تأمین واکسن‌های مورد نیاز از محل واردات و تولیدات داخلی هر چه سریع‌تر امکان بازگشایی مراکز آموزشی فراهم شود و اگر رسیدن به حدنصاب لازم با تأخیر انجام شود، بازگشایی مراکز آموزشی نیز با تأخیر انجام خواهد شد.
رئیس جمهوری در بخش پایانی سخنان خود، به رخدادهای اخیر در افغانستان اشاره کرد و با بیان اینکه آنچه حداقل در ۲ دهه گذشته در افغانستان رخ داده، تابلویی گویا از تجاوز و نقض آشکار حقوق انسان‌ها در عصر حاضر است، تصریح کرد: اگر فقط به تعداد زنان و کودکانی که در این سال‌ها در افغانستان کشته یا دچار جراحت یا نقص عضو شده‌اند، توجه کنیم، خواهیم دید که چه فاجعه‌ای به شکل خاموش در این کشور در جریان بوده است.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه تجربه حضور امریکا در کشورها و نقاط مختلف جهان گواه آن است که این حضور هیچ‌گاه امنیت‌آفرین نبوده بلکه برعکس مخل امنیت و ثبات و آرامش بوده است، ادامه داد: امریکایی‌ها با چنین سابقه و عملکردی به جای آنکه در دادگاه افکارعمومی جهانیان پاسخگو باشند، با بهانه‌سازی‌های مختلف به فضاسازی علیه کشورهای دیگر می‌پردازند.
رئیس جمهوری افزود: امروز امریکایی‌ها به بهانه مسائلی، علیه کشورمان فضاسازی می‌کنند که پاسخ آنان موجود است و اینجا از دستگاه‌های مسئول و از جمله رسانه ملی می‌خواهم که پاسخ اینگونه اتهامات و انگ‌زدن‌ها را به شکل مناسب ارائه کنند.
آیت‌الله رئیسی در پایان ارتقای تعاملات و افزایش تبادلات با کشورهای همسایه را جزو اولویت‌های دولت سیزدهم برشمرد و گفت: فعال‌ترین دیپلماسی دولت باید با همسایگان جریان داشته باشد و باید همه تلاش خود را برای افزایش تجارت و همکاری اقتصادی با همسایگان به کار بگیریم چرا که زمینه‌های مناسبی نیز برای تقویت این مناسبات و افزایش سهم ایران از تبادلات منطقه‌ای وجود دارد.
موافقت دولت با تأمین تجهیزات تولید آمبولانس
در جلسه روز گذشته دولت که به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، اعضای دولت با صدور مجوز برای تأمین تجهیزات لازم به منظور تولید آمبولانس مورد نیاز مراکز پزشکی و درمانی کشور موافقت کردند.
دلیل این تصمیم هیأت وزیران، ضرورت تأمین امکانات بهداشتی و درمانی در شرایط حساس کنونی و همه‌گیری ویروس کرونا و نیز ارائه خدمات زودهنگام و مدیریت حوادث در کشور بوده است. از این‌رو به‌دلیل ناکافی بودن دستگاه‌های آمبولانس در مراکز پزشکی و نیز مدیریت ارز کشور، هیأت وزیران مجوز تأمین هزار دستگاه شاسی آمبولانس برای تولید آمبولانس، با رعایت آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو و از طریق هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت با استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی را صادر کرد.
در ادامه این جلسه، هیأت وزیران با توجه به کاهش محسوس جزای نقدی جرم مندرج در قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی و مشاوره شغلی بدون داشتن پروانه کار، به‌دلیل عدم به روز‌رسانی و اعمال تغییرات انجام شده در سامانه‌های دولت و کتب قوانین، مصوبه ناظر به تعدیل مجازات‌های نقدی جرایم و تخلفات مندرج در قوانین را اصلاح کرد.
بر این اساس، قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی و مشاوره شغلی بدون داشتن پروانه کار از فهرست مندرج در مصوبه مذکور حذف و میزان جرایم نقدی موضوع این قانون براساس مبالغ مندرج در مصوبه مربوط به افزایش جرایم نقدی موضوع تبصره (۱) ماده واحده قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی و مشاغل شغلی بدون داشتن پروانه کار محاسبه خواهد شد.
دولت همچنین به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی آیین نامه اجرایی بندهایی از تبصره‌های (۵) و(۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موضوع اوراق مالی را اصلاح کرد. به موجب اصلاحیه مذکور، اوراق بهادار اسلامی با نام نظیر اوراق مشارکت، انواع صکوک اسلامی (از جمله اجاره، وکالت، مرابحه عام و منفعت) و اسناد خزانه اسلامی هستند که در چهارچوب عقود اسلامی و منطبق بر قوانین و مقررات مربوط، به قیمت اسمی مشخص برای مدت معین به‌صورت ریالی یا ارزی منتشر می‌شوند. این اوراق مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شوند. بازپرداخت اصل و پرداخت سود اوراق مالی اسلامی موضوع این آیین‌ نامه در سررسید، در اولویت تخصیص و پرداخت است و خزانه‌داری کل کشور موظف است در صورت دریافت نکردن تخصیص در موعد مقرر، نسبت به تأمین و پرداخت مبالغ مربوط در قالب تنخواه‌ گردان خزانه اقدام کند.
همچنین براساس اصلاحیه فوق، شهرداری‌های کشور مجازند با رعایت ترتیبات مقرر (از جمله تأیید وزارت کشور) و سایر قوانین و مقررات مربوط تا سقف ۸۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی با رعایت مصوبات مربوط و با تضمین خود و بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها منتشر کنند. ۱۰ هزار میلیارد ریال از اوراق مالی اسلامی این بند به بازآفرینی شهری بافت‌های فرسوده پیرامون حرم‌های مطهر حضرت امام رضا(ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و حضرت احمد بن موسی(ع) و حضرت معصومه(س) تعلق دارد.
موافقت با پیشنهاد وزارت کشور مبنی بر تدوین لایحه موافقتنامه بین دولت ایران و بلاروس در زمینه همکاری‌های امنیتی و تصویب لایحه موافقتنامه بین ایران و یونسکو مبنی بر ادامه فعالیت مرکز مطالعاتی منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو به تصویب رسید.
ارتقای سطح روابط با کشورهای امریکای لاتین
رئیس جمهوری سه‌شنبه شب نیز در تماس تلفنی «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه، همزمانی انقلاب اسلامی ایران با انقلاب نیکاراگوئه را زمینه‌ساز تحکیم پیوندهای دو ملت دانست و تأکید کرد: رویکرد سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران، ارتقای سطح روابط با کشورهای امریکای لاتین و حوزه کارائیب از جمله نیکاراگوئه است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه اشتراک نظر دو ملت ایران و نیکاراگوئه در مقابله با زیاده‌خواهی‌های امریکا سرمایه ارزشمندی برای تعامل و همگرایی در عرصه بین‌المللی به‌منظور دفاع از حاکمیت ملی کشورها و ملت‌های مستقل است، گفت: همکاری نزدیک دو کشور در مجامع بین‌المللی، برای خنثی‌سازی تحریم‌های امریکا و هزینه‌مند کردن اقدامات رژیم امریکا علیه کشورها و ملت‌های مستقل بویژه ایران و نیکاراگوئه ضروری است.
رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه نیز در این تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری کشورمان با بیان اینکه کشورش مسیر تقویت و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران را با قدرت ادامه خواهد داد، اظهارکرد: امروز امریکا آشکارا کشورهای امریکای لاتین را هدف هجمه‌های مختلف خود قرار داده است، آنان اتحادی که ما را با جمهوری اسلامی ایران پیوند داده مورد هدف قرار دادند، لذا در این شرایط حفظ اتحاد و تقویت روزافزون همبستگی دو ملت بسیار اهمیت دارد.
«دانیل اورتگا» گفت: با توجه به اینکه امروز آگاهی بین ملت‌های جهان افزایش یافته است، باید با تحکیم روابط، مسیر مبارزه برای استقرار صلح و عدالت در عرصه جهانی را تقویت کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7714/1/585801/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها