محدودیت های تازه برای گیمرهای نوجوان چینی


میترا جلیلی
خبرنگار
در تازه‌ترین تلاش‌های چین برای نظارت بر صنعت فناوری، کودکان و نوجوانان زیر ۱۸سال این کشور هدف قرار گرفته‌اند. این جامعه هدف چینی که علاقه فراوانی به بازی‌های آنلاین دارند از این پس تنها ۳ساعت در هفته مجاز به بازی آنلاین هستند و با توجه به سختگیری‌ها نسبت به کمپانی‌های ارائه دهنده این گیم‌ها، بی‌شک این موضوع کاملاً رعایت خواهد شد.
بازی ۳ساعته در هفته
چین یکی از کشورهای پرجمعیت جهان است که در صنعت گیم نیز بسیار خوش درخشیده است تا جایی که گزارش جدید مؤسسه Niko Partners نشان می‌دهد ارزش بازار گیم چین تا سال 2025 به حدود 55 میلیارد دلار می‌رسد و این کشور 781میلیون گیمر خواهد داشت درحالی که این بازار چین اکنون ارزشی معادل ۴۰.۸۵میلیارد دلار دارد و بزرگترین بازار گیم جهان به شمار می‌رود. طبق این گزارش، میزان درآمد داخلی بازی‌های تلفن همراه چین در سال 2020 حدود 29.2میلیارد دلار بود که به‌دلیل شیوع کرونا و خانه نشینی کاربران، 30.9درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته که این، بالاترین نرخ رشد سالانه درآمد بازی‌های داخلی موبایل چین از سال 2017 تاکنون بوده است. البته انتظار می‌رود این روند در سال ۲۰۲۱ هم ادامه داشته باشد.
سرزمین اصلی چین تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود 681.7میلیون گیمر موبایلی داشت که 7درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و این رقم در سال 2025 به 748میلیون نفر خواهد رسید. میزان درآمد بازی‌های موبایلی نیز در سال 2020 رشد 31 درصدی داشت و هرچند هنوز سال ۲۰۲۱ به پایان نرسیده و آمار دقیقی در دست نیست ولی انتظار می‌رود این روند ادامه دار باشد.
به‌هرحال نوجوانان و جوانان زیر ۱۸سال بخش قابل توجهی از این گیمرها را تشکیل می‌دهند که در بازی‌های ویدیویی، آنلاین، موبایلی و... فعال هستند و حتی گاه مدت زمان حضور آنها در پلتفرم‌های بازی آنقدر زیاد می‌شود که نگرانی‌هایی ایجاد شده است. برخی، از بازی‌ها به‌عنوان تریاک معنوی یاد می‌کنند و معتقدند که کودکان به این بازی‌ها اعتیاد پیدا کرده‌اند، موضوعی که هم بر سلامت آنها تأثیرگذار است و هم می‌تواند منجر به بروز اختلالات رفتاری شود یا نتیجه افراط در بازی‌های کامپیوتری را می‌توان در افت درسی آنها در مدرسه مشاهده کرد. مجموعه این موارد سبب شد تا اداره ملی مطبوعات و انتشارات چین (NAAP) به این موضوع ورود کرده تا محدودیت‌هایی برای حضور افراد زیر ۱۸سال در فضای مجازی به منظور انجام بازی‌های آنلاین ایجاد کند.
رسانه‌های دولتی چین می‌گویند با توجه به نگرانی والدین از تغییر شخصیت فرزندانشان، بازی‌های آنلاین برای کودکان و نوجوانان به ۳ساعت در هفته محدود شده است. به گزارش رسانه دولتی شینهوا، در فرمان جدید آمده است که افراد زیر سن قانونی فقط به یک ساعت بازی آنلاین در روزهای جمعه، شنبه، یکشنبه و تعطیلات رسمی مجاز هستند و تنها از ساعت 8 تا 9 شب می‌توانند بازی کنند.
گفته می‌شود این ممنوعیت به‌منظور جلوگیری از اعتیاد کودکان به بازی‌های آنلاین اعمال شده است و دراین راستا، به ارائه دهندگان بازی‌های آنلاین تذکر داده شده است که باید از ثبت‌نام و ورود به سیستم واقعی استفاده کنند درغیر این صورت به  آنهااجازه نخواهند داد که بازی‌های آنلاین را انجام دهند.NAAP نیز دفعات بازرسی خود را از شرکت‌های بازی آنلاین افزایش می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که آنها سیستم‌های محدودیت زمانی و ضد اعتیاد را اجرا می‌کنند.
مداخله چین در صنعت گیم
البته این نخستین بار نیست که چین در زمینه قانونگذاری در حوزه فعالیت گیمرها ورود کرده است و مقامات چین سابقه طولانی در مداخله در صنعت بازی‌های آنلاین این کشور دارند. در سال 2018، نهادهای نظارتی صدور مجوز بازی‌های ویدیویی را برای بیش از ۸ ماه متوقف کردند و چندی پیش نیز این مقامات مدت زمان مجاز بازی کودکان و نوجوانان را به یک ساعت‌و‌نیم در روز و ۳ ساعت در تعطیلات محدود کرده بودند. موضوعی که البته این ارتش گیمر چینی به آن توجه زیادی نداشت و دائم گزارش‌هایی مبنی بر استفاده کودکان از کارت شناسایی بزرگسالان برای دور زدن این قوانین به گوش می‌رسید و منتشر می‌شد که شاید دلیل سختگیری‌های بیشتر NAAP نیز همین موضوع باشد. این رگولاتور حوزه گیم، هدف از قوانین جدید را محافظت از سلامت جسمی و روانی افراد کمتر از سن قانونی(زیر ۱۸سال) عنوان کرده و از شرکت‌های بازی‌سازی چینی خواسته است که همیشه اولویت‌های اجتماعی را در کانون توجه قرار داده و به طور فعال به نگرانی‌های جامعه پاسخ دهند.
در زمینه حفاظت آنلاین از کودکان، دادستان‌های پکن پیش از این نیز یک دعوی عمومی مدنی علیه WeChat ایجاد کرده و این شرکت را متهم به رعایت نکردن قوانین متمرکز بر حفاظت از خردسالان کرده بودند.
تلاش‌های تنسنت
 کمپانی تنسنت نیز قبلاً محدودیت‌هایی را برای میزان بازی افراد زیر سن قانونی اعمال کرده بود. این کمپانی با اعمال محدودیت برای بازی پرطرفدار Honor of Kings همه تلاش خود را به کار گرفت تا نگرانی‌ها و دغدغه دولت در این زمینه را برطرف کند. در قالب این محدودیت، زمان بازی گیمرهای زیر ۱۸سال بازی Honor of Kings به یک ساعت در روزهای عادی و ۲ساعت در تعطیلات رسمی محدود شد. تنسنت این بار هم گفته است که از محدودیت‌های جدید پیروی خواهد کرد. این کمپانی درباره آخرین گزارش مالی خود نیز گفته است در سه ماهه دوم سال 2021، بازیکنان زیر 16سال فقط 2.6درصد از درآمد ناخالص خود را برای بازی‌های چین به خود اختصاص داده‌اند به همین دلیل هم ایجاد محدودیت برای حضور آنها در این فضا، ضرر چندانی متوجه تنسنت نخواهد کرد.سخنگوی این کمپانی در بیانیه‌ای گفت که از سال 2017، تنسنت فناوری‌ها و عملکردهای مختلف و جدیدی را برای حفاظت از کودکان و نوجوانان به کار گرفته است و این امر همچنان ادامه خواهد داشت. درهمین راستا این کمپانی از آخرین الزامات مقامات چینی پیروی و آنها را به طور فعال اجرا می‌کند.
تلاش‌های تنسنت برای جلب توجه دولت چین به‌همین موضوع ختم نشد. تنسنت که سودآورترین شرکت بازی‌های ویدیویی جهان از نظر درآمد به شمار می‌رود در ماه ژوئیه یک عملکرد تشخیص چهره به‌نام «گشت نیمه شب» را برای مقابله با کودکانی که با کارت شناسایی و رمزعبور بزرگسالان، وارد فضای بازی‌های آنلاین می‌شوند ارائه داد. این قابلیت عملاً مانع دور زدن مقررات منع رفت و آمد در فضای مجازی در ساعات اضافی توسط گیمرهای زیر سن قانونی می‌شود.
فراتر از حمایت آنلاین از کودکان، دولت چین قوانین جدیدی را برای حفاظت از داده‌های شخصی اعمال کرده است که در این میان43    اپلیکیشن را به‌دلیل انتقال غیرقانونی داده‌های کاربران مجازات کرده است. همچنین اپلیکیشن پرطرفدار Didi را از فروشگاه‌های برنامه‌های چینی حذف کرده و تحت بررسی امنیت سایبری قرار داده است. یکی دیگر از تلاش‌های چین در قالب قوانین جدید صنعت فناوری این کشور، اعمال جریمه بی‌سابقه 18.2میلیارد یوانی علی بابا، این غول چینی دنیای تکنولوژی بوده است. البته پیش از این، تنسنت هم از تذکرات دولت چین در امان نماند و به‌دلیل جمع‌آوری داده‌های کاربران بیش از آنچه که در هنگام ارائه خدمات ضروری به نظر می‌رسد، مورد بازخواست قرار گرفت.
هرچند تنسنت و برخی دیگر از کمپانی‌های فعال در حوزه بازی معتقدند کودکان و نوجوانان تنها بخش کوچکی از درآمد بازی‌های آنلاین آنها را تشکیل می‌دهند و این قوانین تأثیری در ارزش سهام آنها و درآمدشان نخواهد داشت، در مقابل عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که چنین قانون‌هایی به احتمال زیاد باعث واکنش بازار در بین سرمایه‌گذاران شرکت‌های بازی‌سازی چین خواهد شد. حال باید منتظر ماند و دید این موضوع چه تأثیری در سهام این کمپانی‌ها خواهد گذاشت.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7714/1/585809/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها