سامانه برهان و رادار البرز رونمایی شد


فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در جریان رونمایی از سامانه فرماندهی «برهان» و رادار تاکتیکی کنترل هوایی بردبلند «البرز» با اشاره به توسعه روز افزون فناوری‌های دفاعی و تسلیحاتی کشور، گفت: ما تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده‌ایم که ثمره آن قدرت بالای پدافند هوایی در منطقه است.
به‌گزارش ایسنا، امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد با بیان اینکه ما در پدافند هوایی به فناوری روز دنیا دست یافته و در منطقه حرف اول را می‌زنیم، گفت: دشمن می‌داند به خاطر قدرت پدافند هوایی در رفتار آنها تغییر ایجاد شده است. پدافند به مرحله‌ای از قدرت رسیده که هیچ گونه نیازی به کشورهای دیگر ندارد.
او با اعلام اینکه صددرصد تجهیزات به کار رفته در پدافند هوایی کشور بومی است، درباره قدرت عملیاتی این تجهیزات افزود: هر پرنده با هر کاربردی را کشف و شناسایی می‌کنیم و هواپیمای رادارگریز معنای خود را از دست داده است. سامانه‌هایی داریم که اهداف را در بالای ۲۰۰ کیلومتر مورد هدف قرار می‌دهند. دشمن می‌داند اگر نزدیک به خط قرمز ما شود، با شکست مفتضحانه مواجه می‌شود.
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در ادامه گفت: ۸۷ پروژه را در روزهای اخیر افتتاح کرده‌ایم. امروز هم شش پروژه رونمایی می‌شود که چهار پروژه قابل رسانه‌ای شدن نیست.
او با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌ها رسانه‌ای نمی‌شوند تا از آنها برای غافلگیری دشمن استفاده شود، افزود: رادار البرز و سامانه برهان از جمله پروژه‌هایی است که امروز افتتاح می‌شود.
امیر صباحی فرد با بیان اینکه بعد از تشکیل نیروی پدافند هوایی توانستیم به دستاوردهای شگرفی دست پیدا کنیم، تصریح کرد: توانمندی‌ها و تجهیزاتی که در لبه تجهیزات روز دنیا است را در سطح این نیرو ایجاد کرده‌ایم.
او در پایان گفت: پدافند هوایی امروز به مرحله‌ای از توان رزم رسیده است که هیچ نیازی به کشورهای دیگر ندارد و ما توانستیم کلمه می‌توانیم را به توانستیم تبدیل کنیم. همچنین با توان بالایی که در حوزه پدافند هوایی داریم می‌توانیم تمام حرکات دشمنان را در پایگاه‌های خودشان و در خانه‌های خودشان رصد کنیم.
گفتنی است، رادار تاکتیکی کنترل هوایی بردبلند البرز که از فناوری ارائه فازی سه بعدی برخوردار است، با هدف ره‌گیری و آشکارسازی اهداف هوایی برد بلند با سطح مقطع راداری پایین و پنهان کار تولید شده است. حداکثر برد راداری این سامانه ۴۵۰ کیلومتر بوده و قادر است اهداف در ارتفاع پست را نیز شناسایی کند. رادار البرز همچنین قادر است ۳۰۰ هدف را به‌صورت همزمان ردگیری کند.
همچنین سامانه برهان، یک مرکز فرماندهی و کنترل تسلیحات در برد و ارتفاع کم به‌عنوان آخرین رده فرماندهی در دفاع نقطه‌ای شبکه فرماندهی و کنترل دفاع هوایی است.
این سامانه پس از دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات از کلیه منابع، آنها را برای تصمیم‌گیری در حد اقل زمان ممکن در اختیار رده‌های بالای فرماندهی قرار می‌دهد تا تصمیمات لازم جهت اجرای مأموریت و انهدام هدف ابلاغ شود.
برهان با قابلیت کشف و پردازش مؤثری که دارد امکان درگیری انهدام و فریب اهداف هوایی را میسر می‌سازد. این سامانه علاوه بر توانایی فعالیت کشف هدف در حالت غیرفعال توانایی صدور دستور مقابله با اخلال الکترونیک را نیز دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7714/3/585824/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها