دیگه چه خبر؟


ستاد مرکزی اربعین در انتظار اعلام نظر دولت عراق

 خبر اول اینکه، رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر اینکه رعایت نکات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی از ملزومات برنامه‌های امسال است، گفت: امیدواریم همدلی مردم ایران و عراق موانع را رفع کند. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام حمید احمدی در نشست هماهنگی مدیران موکب‌های اربعین با اشاره به آخرین تصمیمات برای مراسم راهپیمایی اربعین ۱۴۰۰ گفت: ستاد مرکزی محدودیتی برای اعزام زائران اربعین ندارد و منتظر اعلام نظر از سوی دولت و نخست‌وزیر عراقیم. او افزود: ماندگار بودن ارتباط مردم ایران با مردم مهمان‌نواز عراق و ایجاد مودت و تعامل بین دو ملت از وظایف موکب‌داران است.

کارگروه اصلاح نظام یارانه‌ای و ارز ۴۲۰۰ تومانی

 خبر دیگر اینکه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تشکیل کارگروه مشترک مجلس و دولت برای اصلاح نظام یارانه‌ای و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد. به گزارش تسنیم، محمدرضا میرتاج‌الدینی با بیان این عقیده که «ارز 4200 تومانی به‌اندازه 10 سال در قوه قضاییه پرونده ایجاد کرده» گفت: «به افراد زیادی از راه‌های غیرقانونی ارز یارانه‌ای تخصیص داده شده، در حالی‌ که کالایی نیز در قبال آن وارد نکرده‌اند. باید هر چه سریع‌تر به این پرونده‌های تشکیل شده در قوه قضائیه رسیدگی شود.» او با تأکید بر اینکه  «لازم است تا نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی اصلاح شود تا جلوی این مشکلات گرفته شود»، افزود:  بزودی کارگروهی مشترک با دولت و مجلس تحت عنوان اصلاح تخصیص ارز 4200 تومانی و همچنین اصلاح نظام یارانه‌ای کشور در مجلس تشکیل خواهد شد که متولی این کارگروه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خواهد بود. به گفته او، پیشنهاد تشکیل این کارگروه به کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارائه شده که رسیدگی و بررسی آن در دستور کار جلسات هفته آینده کمیسیون قرار دارد.

احتمال تمدید یک ساله برنامه ششم توسعه

 شنیدیم که، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از احتمال تمدید یک ساله برنامه پنج ساله ششم توسعه خبر داد. به گزارش ایسنا، جعفر قادری با بیان اینکه عده‌ای از نمایندگان مجلس طرحی را تهیه کرده اند که به موجب آن اجرای برنامه پنج ساله ششم توسعه یک سال دیگر تمدید شود، توضیح داد: اگر دولت فعلی بخواهد لایحه  برنامه هفتم توسعه را بنویسد باید این کار تا قبل از ارائه لایحه بودجه 1401 انجام و به مجلس ارائه شود که عملاً فرصتی برای این کار وجود ندارد. قادری همچنین گفت: بحث دیگری هم در مجلس مطرح است مبنی بر اینکه مدت زمان اجرای برنامه‌های توسعه به جای پنج سال، چهار سال باشد و برنامه‌ها محدود به دوره کاری یک رئیس جمهوری قرار گیرد تا مشکلاتی به وجود نیاید. با توجه به جمیع شرایط این احتمال وجود دارد که اجرای برنامه ششم توسعه به مدت یک سال تمدید شود تا دولت جدید فرصتی برای نوشتن برنامه هفتم داشته باشد.

تعویق مذاکرات برجام تا پاییز

 دست آخر اینکه، پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت که ممکن است دولت جدید ایران، تا ماه نوامبر مذاکرات احیای برجام را از سر نگیرد. به گزارش جماران، بلومبرگ نوشت که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرده است که طرف مقابل این درک را دارد که استقرار دولت جدید ایران و تصمیم‌گیری درباره این موضوع ممکن است دو تا سه ماه زمان ببرد. به نوشته بلومبرگ، به این ترتیب ممکن است تا ماه اکتبر یا نوامبر خبری از دور بعدی مذاکرات در کار نباشد. در این گزارش آمده است که تعویق در از سرگیری مذاکرات باعث تأخیر در بازگشت احتمالی ایران در صورت توافق و لغو تحریم‌ها به بازار جهانی نفت خواهد شد. با این حال لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در توییتی مدعی شد: « دولت ایران در گفتگو‌های خصوصی ظاهرا از اظهارات روز گذشته امیرعبداللهیان مبنی بر بازگشت تهران به مذاکرات وین تا ۳ ماه دیگر، عقب نشسته است. مقامات غربی معتقدند اواخر سپتامبر هنوز گزینه‌ای برای بازگشت به مذاکرات است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7714/3/585825/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها