دیپلماسی


FATF باید با راهبرد دولت جدید دوباره بررسی شود

محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره رویکرد سیاست خارجه ایران با آمدن دولت جدید اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بویژه در مقابل غرب باید از یک موضع انفعالی به یک موضوع کاملاً فعال تبدیل شود، باید توازن در دیپلماسی خارجی، اجرایی و سیاست خارجی عمدتاً آسیا محور داشته باشیم. وی ادامه داد:‌ باید بر مبنای ظرفیت همه کشورهای دنیا نقشه راهی تهیه کنیم و برای هر کشور دنیا نقشه و برنامه داشته باشیم؛ هر آنچه را می‌توانیم به آن کشور بدهیم و آنچه که می‌توانیم از آن بگیریم  مدنظر قرار دهیم. همچنین هدایت دیپلماسی خارجی برای تحقق دیپلماسی اقتصادی و مبادلات تجاری باید در اولویت سیاست خارجی ما باشد.
محمودزاده درباره FATF نیز بیان کرد:‌ اف‌ای‌تی‌‌اف یک پکیج ثابت نیست، اما پکیجی است که اهدافی را دنبال می‌کند؛ مجموعه‌ای است که‌بند بند آن را می‌توان بررسی کرد. یک بحث این است که همه آن را قبول کنیم، بحث دیگر اینکه همه آن را رد کنیم و یک بحث نیز مطرح می‌شود که باید بخشی از آن را قبول و بخشی دیگر را قبول نکنیم؛ اما آنچه که در بحث FATF مهم است، منافع ملی است. وی با بیان اینکه FATF باید توسط یک تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان مالی در حوزه بین‌المللی، کارشناسان اقتصادی، بانکی و سیاسی و بر اساس منافع ملی اسنادی بررسی شود، درباره اینکه این کار قبلاً انجام شده و منتظر تصمیم‌گیری است، گفت: در  دولت جدید هم باید بررسی شود، وزرا هنوز مستقر نشده‌اند. سیاست دولت پیشین یک سیاست انفعالی بود، راهبردها و نگاه‌ها عوض شده است مردم به نگاه و راهبرد جدید رأی داده‌اند و باید با نگاه راهبرد جدید بررسی‌ها مبتنی بر منافع ملی انجام و FATF را باز بررسی کنیم.

تأکید بورل بر همکاری با ایران در زمینه پناهجویان افغانستانی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم تشکیل نیروی واکنش سریع این قاره و همکاری با ایران و کشورهای دیگر همسایه افغانستان پس از سیر سریع تحولات در این کشور اشاره کرد. «جوزپ بورل» در گفت‌وگو با نشریه ایتالیایی «اکونومیا» گفت، زمان آن فرا رسیده است که یک نیروی واکنش اضطراری اروپایی ایجاد کنیم، زیرا امریکایی‌ها دیگر در جنگ به نفع دیگران مشارکت نخواهند کرد. به گزارش ایرنا، «بورل» همچنین  در مورد کمک‌های اتحادیه اروپا با ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان و ایران در مورد پناهجویان افغانستانی گفت: در مورد مسائل مربوط به افغانستان ما باید همکاری خود را با کشورهای همسایه افزایش دهیم. ما باید در مواجهه با موج اول پناهندگان به آنها کمک کنیم. این بدان معنا نیست که افغان‌هایی که فرار می‌کنند ابتدا به رم می‌رسند، بلکه شاید به تاشکند برسند. باید به کشورهای خط مقدم کمک کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7714/3/585826/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها