چگونگی مدیریت بحران کرونا در بهشت زهرا (س)


سعید خال
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س)
سازمان بهشت زهرا(س) در اواخر بهمن ماه 1398 با تجربه حاصل از انجام امور متوفیان ناشی از بیماری H1N1 که از مهرماه 98 با آن روبه‌رو بوده، با پذیرش اولین متوفای ناشی از کرونا، بسرعت وارد فاز پیش‌بینی و طراحی تمهیدات لازم جهت پیشگیری و مقابله با بحران احتمالی شد. لذا در همان ساعات اولیه تشخیص بحران احتمالی با تشکیل ستاد بحران و پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، نسبت به برگزاری جلسات کارشناسی اقدام و از روش‌های منظمی برای پیش‌بینی همه احتمالات و نقاط بحران‌خیز و آسیب‌پذیر استفاده و در این راستا و برای اولین بار دستورالعمل و شیوه نامه درون سازمانی عملیات مدیریت اجساد براساس تجربیات و با ویژگی حفظ سلامت و بهداشت محیط و پرسنل و شهروندان را قبل از همه دستگاه‌های اجرایی و مرتبط کشور در خصوص بحران کرونا تدوین و سرلوحه خدمات خویش قرار داده است و امور را همچنان با گذشت 18ماه از زمان شروع بحران با همان شدت پیگیری و به سرانجام می‌رساند.
2 اقدام مهم و کلیدی سازمان بهشت زهرا(س) در مدیریت بحران کرونا
1- دفن با کرامت متوفیان کرونا و تعیین محل دفن طبق نظر خانواده‌ها در هر قطعه‌ای که درخواست داشتند:
دفن با کرامت و رعایت کامل نکات شرعی و بهداشتی در بهشت زهرا(س) و تکریم خانواده‌های داغدار و دفن اموات کرونایی طبق نظر و درخواست خانواده‌ها در هر نقطه و قطعه‌ای که درخواست داشتند، تبدیل به افتخار ملی و فرا ملی برای کشور ایران اسلامی شد، به نحوی که سازمان بهشت زهرا(س) با توجه به تجربیات گذشته و درک صحیح شرایط بحرانی روحی و روانی خانواده‌ها در شرایط ویژه کرونا، ضمن تکریم و تعظیم خانواده‌های دغدار در بهبود روند خدمات‌رسانی با بهره‌گیری از تجارب گذشته و مطالعه بحران‌های تاریخی با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب در سازمان، سیاست دفن با کرامت و تعیین محل دفن متوفی کرونایی طبق نظر خانواده‌ها در هر قطعه‌ای را که درخواست داشتند، در پیش گرفته و موجبات رضایتمندی صددرصدی خانواده‌ها را فراهم کرد.
2- انجام 10 مرحله غربالگری پی در پی و نداشتن تلفات در بین پرسنل سازمان بهشت زهرا(س) تا کنون:
صیانت سازمان از کارکنان شاغل و همچنین شهروندان و مراجعه کنندگان امر بسیار مهمی است، زیرا به‌دلیل شتاب و چالش‌هایی که در اپیدمی‌ها بویژه کرونا وجود دارد، یکی از گروه‌های آسیب پذیر، پرسنل آرامستان‌ها هستند. انجام 10مرحله غربالگری در سازمان بهشت زهرا(س) گامی بسیار مهم محسوب و اقدامات بهداشتی در سازمان قابلیت مستند‌سازی و چاپ در مجلات بین‌المللی را دارد. کارکنان سازمان بهشت زهرا(س) در این بحران بعضاً حتی از دیدن خانواده‌هایشان نیز محروم و مجبور بودند که در محل کار خود قرنطینه شوند، در حالی که همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها ساعات فعالیت و کار خود را تقلیل داده‌اند و همچنان نیز ادامه دارد و مستمراً اغلب روزها را دورکاری دارند، کارکنان سازمان بهشت زهرا(س) با حضور مضاعف و افزایش ساعات کاری بیشتر، موجبات رضایتمندی و تکریم خانواده‌های داغدار و سربلندی و عزت برای ایران اسلامی شده‌اند. لازم به ذکر است حفظ جان و سلامت کارکنان بهشت زهرا(س) از ابتدای این بحران از برنامه‌های راهبردی در دستور کار قرار داشته و انجام آزمایش‌های دوره‌ای و غربالگری و در اقدام اخیر تزریق واکسن کرونا به کارکنان سازمان بهشت زهرا(س) و همچنین نیروهای طلبه جهادی و پرسنل داوطلب باعث شد تا سازمان بهشت زهرا(س) بحمدالله تا این لحظه هیچ گونه تلفاتی در حوزه نیروی انسانی نداشته باشد.
در نگاهی گذرا به 5 موج سهمگین کرونایی کشور می‌توان به اهمیت موضوع مدیریت اجساد کرونایی در سازمان بهشت زهرا(س) و حماسه‌ای که پرسنل این سازمان در خدمات‌رسانی شبانه روزی به مردم عزیزمان ارائه کردند، پی برد. در تقسیم‌بندی زیر می‌توان نقطه شروع و اوج از نظر تعداد متوفی کرونا در سازمان بهشت زهرا(س) مرتبط با 5 پیک بحرانی را این چنین مشاهده کرد:
- موج اول: شروع 02/12/98 با یک متوفی/ اوج 04/01/99 با 119 متوفی
روزهای ملتهب در فواصل زمانی شروع تا اوج موج دوم 26 روز پیاپی
- موج دوم: شروع 09/02/99 با 9 متوفی/ اوج 04/05/99 با 116 متوفی
روزهای ملتهب در فواصل زمانی شروع تا اوج موج سوم 49 روز پیاپی
- موج سوم: شروع 17/06/99 با 41 متوفی / اوج 15/08/99 با 173 متوفی
روزهای ملتهب در فواصل زمانی شروع تا اوج موج چهارم 133 روز پیاپی
- موج چهارم:  شروع 28/12/99 با 9 متوفی / اوج 05/02/1400 با 156 متوفی
روزهای ملتهب در فواصل زمانی شروع تا اوج موج چهارم 147 روز پیاپی
- موج پنجم: شروع 13/4/1400 با 55 متوفی /اوج جمعه 22/5/1400 با 216 متوفی
روزهای ملتهب همچنان ادامه دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7714/7/585846/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها