تهدید حیات وحش با ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه حفاظت شده پرور


سمنان- منطقه حفاظت شده پرور در شهرستان مهدیشهر استان سمنان برای میزبانی از میهمانان حیات وحش خود نیازمند توجه مسئولان و جلوگیری از توسعه روستای پرور و ساخت و سازهای غیرمجاز است.
روستای پرور واقع در منطقه حفاظت شده پرور در سال‌های گذشته خالی از جمعیت بود و اکنون نیز جمعیت ساکن دائم در این روستا کمتر از انگشتان یک دست است، اما اکنون افرادی سودجو پیدا شدند که ادعا دارند در این روستا سکونت دائم دارند یا به بهانه گردشگری در سودای ساخت خانه‌باغ‌هایی لوکس برای تفریح خود به قیمت در خطر افتادن حیات وحش منطقه حفاظت شده پرور هستند.
به گزارش ایرنا، مشکل اصلی که باعث می‌شود خواسته افراد سودجو برای ساخت و ساز در روستای پرور عملیاتی شود، مربوط می‌شود به سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، که اهالی روستای پرور برای اینکه جمعیت روستا را زیاد نشان دهند وابستگان، اقوام و آشنایان خود را در زمان سرشماری به روستا دعوت کردند و بالاخره سکونت ۲۱ خانوار برای روستای پرور ثبت شد. طبق قانون، اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف به تهیه طرح هادی برای روستاهای دارای ۲۱ خانوار است و تهیه طرح هادی به دنبالش مطالبه مردمی برای تأمین زیرساخت، توسعه و تراکم جمعیت را به همراه دارد.
در استان سمنان دو منطقه حفاظت شده زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست وجود دارد که یکی از مناطق به نام منطقه حفاظت شده پرور در شهرستان مهدیشهر واقع است و به گفته کارشناسان در این منطقه بیش از ۱۶۰ گونه جانوری زیست دارد که ساخت و ساز غیر مجاز و استقرار جمعیت جدید در این منطقه می‌تواند تهدیدی جدی برای بقای حیات وحش پرور باشد.
از گونه‌های شاخص حیات وحش منطقه حفاظت شده پرور می‌توان به مرال، شوکا، گراز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار، سمور، تشی، خرگوش‌ و از رده پرندگان می‌توان به انواع پرندگان شکاری، کبک دری، بلدرچین، هوبره، کبک، تیهو، هدهد، شاه بوف، جغد، سینه سرخ و از خزندگان می‌توان به افعی، کفچه مار، مار جعفری، انواع آگاما، بزمجه، لاک پشت و از دوزیستان نیز می‌توان به انواع وزغ‌‌ها اشاره‌ کرد. منطقه پرور استان سمنان براساس مصوبه شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید در سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد، حدود و مساحت منطقه نیز تاکنون چندین بار مورد بررسی و تجدید نظر قرار گرفته است و در نهایت طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست در دهه ۷۰ مساحت منطقه نزدیک به ۶۵ هزار هکتار تعیین شد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان با بیان اینکه دستگاه قضا برای حفظ محیط زیست با سودجویان بدون اغماض برخورد می‌کند، گفت: اجازه به مخاطره انداختن محیط زیست به دست افراد سودجو به بهانه فعالیت در زمینه گردشگری داده نمی‌شود.
محمدشریف ابراهیمی ابراز داشت: برخی افراد سودجو به بهانه رونق گردشگری موجب آسیب به محیط زیست می‌شوند و دستگاه قضا چنین اجازه‌ای به آنان نمی‌دهد. وی ادامه داد: برخی افراد در روستاها به دنبال ساخت خانه برای تفریح هستند و به حفظ محیط‌ زیست بی‌توجهند و این اقدام قابل قبول نیست.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان تصریح کرد: تنها با استناد به آمار نباید نسبت به اجرای طرح هادی اقدام کرد و باید آمار راستی آزمایی شود تا بساط سودجویی افراد برچیده شود.
وی یادآور شد: با وجود صرفاً آمار نباید یک آبادی به روستا تبدیل شود و باید راستی آزمایی شود آیا در واقعیت جمعیت در آبادی ساکن هستند یا صرفاً برای تفریح برخی مواقع در آبادی اقامت دارند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7714/12/585860/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها