گفت‌و‌گوی «ایران» با وحید نوری و محمدرضا خیرالله‌زاده 2 جودوکار کم بینا در پارالمپیک 2020

2 طلایی که جودو را زنده کرد



محمد محمدی‌سدهی/ مسابقات پارالمپیک 2020 در جریان است و یکی از رشته‌های درخشان در این دوره از مسابقات، جودو بود که در پنجمین روز صاحب 2 مدال طلا توسط وحید نوری و محمدرضا خیرالله‌زاده شد. پیش از این جودو در پارالمپیک موفق به کسب یک مدال نقره (سعید رحمتی 2008 پکن) و یک مدال برنز(هانی عساکره 2004 آتن) شده بود. حالا کسب 2 طلا در شرایطی که فدراسیون جودو در تعلیق به سر می‌برد، ارزش بیشتری دارد. دو جودوکار طلایی کشورمان در پارالمپیک توکیو در گفت‌و‌گو با «ایران» صحبت‌های قابل تأملی مطرح کردند.
نوری: دوست داشتیم این تابو شکسته شود
وحید نوری در وزن 90- کیلوگرم با اشاره به اینکه مسابقات سطح خوبی داشت، گفت: «حریفان خارج از تصور من بودند بخصوص حریف فرانسوی در نیمه نهایی که فکرش را نمی‌کردم مبارزه‌ام با او گره بخورد. رقابت من برای کسب طلا با حریف فرانسوی‌ام بود و من با امتیاز وازاری او را بردم. ژاپن مهد جودو است و ما خیلی دوست داشتیم در اینجا طلا بگیریم و این موضوع خیلی ارزشمند بود. بعد از مسابقات آسیایی جاکارتا 2018 برای پارالمپیک برنامه‌ریزی کردیم و در مسابقات مختلف به مدال رسیدیم. برای رسیدن به این جایگاه زحمات زیادی کشیدیم.» این جودوکار کم بینای کشورمان افزود: «تعویق المپیک به ضررمان شد و ما سال گذشته برای حضور در مسابقات آماده بودیم و مجبور شدیم که بدن‌مان را یک سال دیگر آماده نگه داریم. من در رنکینگ وزن 90- در رده دوم جهان بودم و محمدرضا هم در وزن خودش در جایگاه اول رنکینگ بود و باید این شرایط خوب‌مان را حفظ می‌کردیم. کادرفنی تیم ملی و سایر مسئولان پارالمپیک مطمئن بودند که ما طلا می‌گیریم و به این دلیل حمایت‌های خوبی از ما شد.»
او در خصوص تعلیق فدراسیون جودو اظهار داشت: «جامعه جودو همه دلسرد شده بودند و با این مدال انگیزه پیدا کردند. پس از کسب مدال طلا برخی از بچه‌ها با من تماس گرفتند و گفتند که ما دوباره فعالیت‌مان را در جودو شروع می‌کنیم. البته از همان روز اول فشار زیادی را تحمل کردیم و همه از ما توقع طلا و تاریخ‌سازی داشتند و خودمان هم دوست داشتیم که این تابو شکسته شود. مدال‌مان باعث شد تا جودو زنده شود. امیدوارم که هرچه زودتر تعلیق جودو از بین برود و فدراسیون جودو بتواند کار خود را آغاز کند. در این مدت جودو با عدم حضور در مسابقات مختلف عقب افتاد و این اتفاق به هیچ وجه خوب نبود.»
خیرالله زاده: خدا این مدال را به من داد
محمدرضا خیرالله‌زاده، جودوکار وزن 100+ کیلوگرم گفت: «فکرش را نمی‌کردم که حریفانم تا این حد آماده باشند. پیش از حضور در توکیو، اردوهای مستمری را پشت سر گذاشتیم و خوشبختانه در اردوها هیچ کمبودی نداشتیم و به این دلیل با تمرکز بالا تنها به فکر آماده‌سازی بودیم. خدا این مدال را به من داد. تا به امروز جودوی ایران در پارالمپیک طلا نداشت و خوشبختانه این موضوع با عملکرد خوب‌مان محقق شد و بسیار ارزشمند است. مدالم را به مردم خوب کشورم تقدیم می‌کنم که در این شرایط سخت کرونایی قرار دارند و در حال جنگ نابرابر با این ویروس منحوس هستند. کسب طلا در ژاپن که مهد جودوی جهان است بسیار ارزش داشت.» این جودوکار کم بینا بیان داشت: «من از تمام نابیناها و کم بیناها می‌خواهم که خودشان را دست‌کم نگیرند و بیایند در ورزش خودشان را محک بزنند. قطعاً با حضور در ورزش به باور می‌رسند و می‌توانند خیلی راحت‌تر زندگی کنند. من از زمانی که وارد جودو شدم به این باور رسیدم و متوجه شدم که می‌توانم کارهای بزرگی انجام دهم. هدف اصلی من این است که در پارالمپیک به 2 یا 3 مدال طلای دیگر برسم و تا جایی که خدا یاری‌ام کند برای کشورم افتخار آفرین باشم. این افتخارآفرینی بسیار شیرین است.» او در ادامه به تعلیق فدراسیون جودو ایران اشاره کرد و افزود: «متأسفانه چند سالی است که فدراسیون با این مشکل مواجه است. موضوعی که باعث شده شرایط جودو تا حدودی آشفته باشد و ورزشکاران این رشته بلاتکلیف بمانند. امیدوارم این مدال باعث دلگرمی جودوکارانی شود که این رشته را رها کرده‌اند. جودو ایران استعدادهای بسیاری دارد. در صورت حمایت‌های بیشتر می‌توانیم با نفرات بیشتری در پارالمپیک حاضر شویم و به مدال‌های بیشتری برسیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7714/14/585879/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها