سخنگوی وزارت خارجه با محکومیت حمله به پنجشیر:

موضوع پنجشیر باید از طریق گفت‌وگو حل شود


گروه سیاسی / سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که گفت‌وگوهای وین انجام خواهد شد. سعید خطیب زاده در نشست هفتگی با رسانه‌ها که به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. به گزارش «ایران» خطیب‌زاده درباره ضرورت از سرگیری مذاکرات وین برای احیای برجام گفت: اصل گفت‌وگوها انجام خواهد شد و ایران بارها در سطوح مختلف این اجماع حاکمیتی را اعلام کرده، مذاکراتی که برای اطمینان از اجرای بی‌کم و کاست تعهدات امریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بین ایران و ۱+۴ شروع شده، حتماً ادامه می‌یابد.
وی با بیان اینکه این گفت‌وگوها باید تأمین کننده منافع عالیه مردم و منافع ایران باشد، اظهار داشت: این مذاکرات باید تضمینی باشد برای اینکه منافع رفع تحریمی مندرج در برجام بی‌کم و کاست تأمین شود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: با این هدف و رسالت حتی یک ساعت هم برای رفع این تحریم‌های ظالمانه معطل نکرده و نخواهیم کرد. طبیعی است یک فرایند انتقال دموکراتیک در ایران صورت گرفته و همه طرف‌ها متوجه می‌شوند که باید اجازه دهند این روند به نتیجه برسد. دولت مستقر شده و الحمدلله وزرا و کابینه مشخص شدند و مراحل خود را طی می‌کند و بزودی تمام مواردی که باید اعلام شود، اعلام می‌شود.
این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: درباره ادامه مذاکرات پیام‌هایی که توسط وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری داده شده و پیام‌هایی که من تا به امروز داده‌ام، کاملاً روشن است. وی تأکید کرد: امریکا با دستورکار واقعی به وین بیاید و برای اجرای بی‌کم و کاست، نه تعهدی بیشتر از برجام بخواهد و نه کمتر تعهدی که در برجام داشته را انجام دهد و این چیزی است که بسرعت می‌تواند همه ما را به نتیجه برساند.
خطیب زاده درباره سفر احتمالی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و اجلاس پیش روی شورای حکام آژانس بیان کرد: موضوعات فنی بین آژانس و سازمان انرژی اتمی توسط سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته‌ می‌شود.
وی با بیان اینکه اجلاس پیش روی شورای حکام یک نشست عادی است، افزود: هیچ طرفی اشتباه محاسباتی نکند و به سمتی نرود که مذاکرات وین تحت تأثیر قرار بگیرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه استفاده سیاسی از بستر فنی آژانس پاسخ متفاوتی را از ایران در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: روابط ایران و آژانس فنی و محترمانه است و مفاهمه درست و عمیقی بین دو طرف وجود دارد و امیدواریم بقیه دخالتی در این مفاهمه نکنند.
محکومیت حملات به پنجشیر
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دخالت نظامی پاکستان در تحولات افغانستان و حملات دو شب پیش در پنجشیر و اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه برخی رهبران این منطقه توسط پهپادهای پاکستانی کشته شده و پاکستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حملات طالبان علیه مردم پنجشیر دخالت داشته است نیز اظهار داشت: اخباری که از پنجشیر می‌رسد، اخبار نگران کننده‌ای است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستانی مایه تأسف و تأثر عمیق است.
وی با بیان اینکه دخالت خارجی را در دست بررسی داریم و باید حتماً بررسی شود، اظهار داشت: تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی اعم از مستقیم و غیرمستقیم نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته و مردم افغانستان استقلال طلب و غیور هستند و قطعاً هرگونه مداخله خارجی محکوم است. به گفته خطیب‌زاده، موضوع پنجشیر باید از طریق گفت‌وگو و با وساطت و حضور تمامی بزرگان افغانستان حل شود.
این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: هیچ طرفی نباید اجازه دهد این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان هم به تعهدات خودش ذیل حقوق بین‌الملل و به تعهدات خودش هر آنچه گفته، پایبند باشد. گرسنگی دادن به مردم پنجشیر و محاصره منطقه پنجشیر و قطع آب و برق این منطقه آنچنان که به ما گزارش داده شده، مایه نگرانی است.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: حقوق بشردوستانه ذیل حقوق بین‌الملل باید رعایت شود. جمهوری اسلامی ایران تمامی مساعی و همت خودش را به کار می‌گیرد که به پایان آلام مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی این کشور باشد، کمک کند. خطیب‌زاده افزود: این خواست و اراده مردم است که نهایتاً باید محقق شود و آینده افغانستان را مشخص کند، نه دخالت خارجی و نه هیچ طرح و توطئه دیگری. قطعاً صلح پایدار تنها از مسیر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بین همه گروه‌ها می‌گذرد.
وی گفت: تذکر جدی می‌دهم که تمامی خطوط قرمز و تعهدات ذیل حقوق بین‌الملل رعایت شود. خطیب‌زاده همچنین یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران با دقت نظر و از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه ایران تلاشی در خصوص افغانستان انجام نداده است نیز گفت: ایران آشکار و غیرآشکار تحولات افغانستان را در سطوح مختلف پیگیری کرده است و در سطوح مختلف در تماس هستیم. نماینده ویژه ما با طرف‌های مختلف در افغانستان در تماس بوده است. امیرعبداللهیان نیز با عبدالله عبدالله گفت‌وگو داشته است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: طرح ایران برای گفت‌وگوهای فراگیر در افغانستان یک دور آن برگزار شده و آمادگی داشتیم یک دور دیگر هم برگزار کنیم. اینکه به راه‌حل مرضی‌الطرفین برسیم سیاست اصولی ایران بوده است، اینکه از برادرکشی اجتناب و حقوق اولیه افغانستان رعایت شود. همه آنها که شاهد هستند به نقش کلیدی ایران اذعان دارند و می‌دانند ایران چه کرده و می‌کند. خطیب‌زاده افزود: پنجشیر تنها راه‌حل سیاسی دارد و محاصره پنجشیر به هیچ وجه از نظر حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه قابل پذیرش نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره حقابه ایران از هیرمند با بیان اینکه در افغانستان چه کسی دولت را در دست بگیرد تأثیری بر توافقات و تفاهمات ندارد، افزود: قطعاً منتظر می‌نشینیم دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد و حقابه ایران همواره در دستورکار بوده و باز هم خواهد بود.
ورود ۲۰ میلیون واکسن تا سه هفته آینده
خطیب زاده درباره واردات واکسن و اقدامات وزارت خارجه نیز با ذکر این نکته که سفرای ما در تأمین مواد اولیه و دستگاه‌های مورد نیاز برای تولید واکسن نقش کلیدی داشتند، خاطرنشان کرد: واردات از روسیه، هند، چین و کوواکس انجام شد. با تلاش‌هایی که صورت گرفته بویژه جدیتی که در طی چند هفته اخیر بوده است نزدیک ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دوز از چین واردات واکسن داشتیم به اضافه چندین میلیون دوز که از سبدهای کوواکس و آسترازنکا داشتیم و از کشورهای دیگر چه به صورت خریداری و اهدایی هم اندکی داشتیم.
این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: اینها در هفته جاری تشدید خواهد شد. از دوستان در وزارت بهداشت درخواست می‌کنم آمار دقیق و لیست را بدهند. وی با اعلام اینکه واکسن حداقل به میزان ۲۰ میلیون دوز تا سه هفته آینده در ماه جاری میلادی (سپتامبر) به کشور وارد خواهد شد، خاطرنشان کرد: یک جهش بسیار عمده‌ای در تزریق واکسن در کل کشور خواهد بود. علاوه بر واکسن‌هایی که به صورت مقطعی و مذاکرات قطعی شود، وارد خواهد شد. این ۲۰ میلیون دوز قطعی است و برای ماه آینده هم چند ده میلیون دوز در ماه اکتبر وارد می‌شود.

درخواست تلفنی عبدالله عبدالله از امیرعبداللهیان

«عبدالله عبدالله»، رئیس شورای عالی مصالحه جمهوری اسلامی افغانستان در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان خواستار ارسال کمک‌های انساندوستانه ایران به افغانستان شد و‌ دو طرف تأکید کردند که این‌ مردم افغانستان هستند که باید درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند.
به گزارش فارس، عبدالله همچنین از مواضع جمهوری‌اسلامی ایران در دفاع از مردم افغانستان تشکر و تقدیر کرد. عبدالله عبدالله ضمن تشریح وضعیت انسانی در افغانستان، خواستار ارسال کمک‌های انساندوستانه کشورمان به افغانستان شد. در این گفت‌وگوی تلفنی دو طرف ضرورت مبارزه با پدیده شوم تروریسم و همچنین تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و طرف‌ها را مورد گفت‌و‌گو و تبادل نظر قرار دادند. دو طرف همچنین تأکید کردند که این‌ مردم افغانستان هستند که نهایتاً باید در‌خصوص آینده کشورشان تصمیم بگیرند.
نشست نمایندگان ویژه کشورهای همسایه افغانستان روز یکشنبه به صورت مجازی برگزار شد و قرار است نشست مجازی وزرای خارجه نیز روز چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه به صورت مجازی برگزار شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7718/2/586226/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها