طالبان در پنجشیر، ادامه مقاومت


زهره صفاری/ پس از چند روز اخبار ضد و نقیض درباره پیشروی طالبان در آخرین محور مقاومت نیروهای مردمی افغانستان در پنجشیر، ساعاتی پس از انتشار تصاویر نیروهای طالب بر دروازه ورودی این دره در شبکه‌های اجتماعی، سخنگوی شبه نظامیان صبح دیروز به‌طور رسمی پایان جنگ در همه مناطق این کشور را اعلام کرد. به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در نشست خبری دیروز گفت: «با این پیروزی، کشور به‌طور کامل از جنگ خلاصی یافت. ما می‌خواستیم مسأله پنجشیر از راه گفت‌و‌گو حل و فصل شود اما مذاکرات نتیجه‌ای نداشت. بزودی حکومت اسلامی در کشور برقرار شده و پاسخگو خواهد بود.» به گزارش «طلوع نیوز»، این موضع طالبان در حالی مطرح شد که شماری از عالمان دینی در ولایت‌های مختلف افغانستان ساعاتی قبل از آن گردهم آمده و با توجه به تمایل گروه مقاومت به مذاکره، خواستار آتش‌بس طالبان و جبهه مقاومت شدند. به نوشته «الجزیره»، سخنگوی گروه مقاومت، اخبار پیروزی طالبان را همچنان تکذیب کرد و از استقرار نیروهای «احمد مسعود» در پست‌های استراتژیک دره خبر داد.
در ادامه «مجاهد» به خبرنگاران گفت: «آنها به خواست ما برای مذاکره پاسخ منفی دادند اما ما بدون حتی یک تلفات غیرنظامی پنجشیر را گرفتیم.» سخنگوی طالبان با اشاره به وصل شدن برق و اینترنت ولایت پنجشیر افزود: «خطوط تلفن، اینترنت و برق که توسط طالبان قطع شده بود وصل شده است. وضعیت در کشور به آرامی به حالت عادی بازخواهد گشت و وضعیت اقتصادی بهتر خواهد شد. ما از جامعه بین المللی می خواهیم که در بازسازی افغانستان به ما کمک کنند.» وی درباره پروازهای بین المللی فرودگاه بین المللی «حامد کرزای» نیز گفت: «پروازهای داخلی شروع به فعالیت کرده است اما با توجه به اینکه ایالات متحده پیش از خروج از فرودگاه کابل آسیب زیادی به آن وارد کرده کشورهای ترکیه و قطر قرار است در بازسازی و فعال کردن این فرودگاه به ما کمک کنند تا در زمان مناسب پروازهای بین المللی را از سر بگیریم.» «مجاهد» با اشاره به فرار «امرالله صالح» به تاجیکستان، خطاب به رهبران پنجشیر نیز گفت: «افغانستان خانه این افراد است و اگر بخواهند می توانند به کشور بازگردند. سلاح های توقیف شده در پنجشیر نیز به انبار سلاح های افغانستان افزوده می شود.» سخنگوی طالبان بار دیگر بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد و افزود: «دولت آینده افغانستان دولتی فراگیر خواهد بود اما در حال حاضر نمی توانم جزییاتی درباره آن اعلام کنم. ما از کشورهای خارجی از جمله ترکیه، چین، روسیه و ... نیز برای حضور در مراسم اعلام دولت دعوت کرده ایم.» وی به اصلاح قانون اساسی افغانستان نیز پرداخت و ادامه داد: «قانون اساسی افغانستان تحت حکومت جدید بازنویسی یا اصلاح خواهد شد و این فرآیند به محض تصویب دولت جدید انجام می شود.» «مجاهد» در پاسخ به سوالی درباره وضعیت زنان در آینده افغانستان آن هم پس از سرکوب شدید زنان معترض در روزهای اخیر بار دیگر اظهارات گذشته اش را تکرار کرد و گفت: «زنان بخش مهمی از جامعه ما هستند و حقوق آنها در چارچوب شرع و قوانین اسلامی رعایت می شود.» سخنگوی طالبان همچنین شایعات درباره رهبر طالبان را تکذیب کرد و افزود: «هیبت الله آخوندزاده» زنده است و به زودی در انظار عمومی حاضر خواهد شد.»
در همین حال به گزارش ایسنا، «احمد مسعود» رهبر جبهه ملی مقاومت افغانستان نیز در حالی که طالبان از مفقود شدن او خبر داده بود، در پیامی صوتی از مکانی نامعلوم، مردم سراسر افغانستان را به قیام ملی علیه طالبان فراخواند و گفت: «طالبان تغییر نکرده بلکه ظالم تر، افراطی تر و متعصب تر شده است. من از جامعه بین المللی می خواهم که دولت طالبان را به رسمیت نشناسند. طالبان حتی وساطت علما برای آتش بس را در ولایت پنجشیر نپذیرفت. مردم باید دوست واقعی شان را بشناسند. اما مقاومت در دره پنجشیر و اندراب ادامه دارد. اعتراض زنان در کابل و مزار شریف نیز الگوی این مقاومت است و از تظاهرات مردم علیه طالبان قدردانی می کنم.»
دیدار جنجالی رئیس اطلاعات پاکستان با طالبان
در حالی که طالبان تشکیل دولت خود را یک هفته به تعویق انداخته، سفر رئیس سازمان اطلاعات پاکستان به کابل، نقش این کشور در تحولات آتی افغانستان را بیشتر نمایان کرده است.
«هندوستان تایمز» به نقل از «مایکل روبین» از افسران سابق پنتاگون اعلام کرد: «براساس گزارش منابع افغانستانی، سفر ناگهانی «حمید» به کابل در پی منازعه «ملاعبدالغنی برادر» و پیروان «حقانی» از مقامات عالیرتبه طالبان برنامه‌ریزی شده است.  «روبین» معتقد است گرچه محور این سفر در رسانه‌های دو کشور، بررسی تحولات اخیر افغانستان عنوان شده اما بسیاری از تحلیلگران این سفر را اثباتی بر فرضیه سلطه سازمان اطلاعات نظامی پاکستان(ISI) بر طالبان می‌دانند. موضوعی که با توجه به تأخیر در اعلام دولت جدید افغانستان گمانه‌زنی‌ها در این باره را تقویت کرده است.
از طرفی این مقام سابق پنتاگون از مخالفت شماری از رهبران طالبان برای رهبری «ملاهیبت‌الله آخوندزاده» و اختلاف‌شان با «ملاعبدالغنی برادر» پرده برداشت.  گفته می‌شود این اختلافات به قدری جدی شده که «برادر» در اوج درگیری‌های پنجشیر، نیروهای خود را از خط مقدم نیز عقب کشیده است. اما در شرایطی که رسانه‌های پاکستانی این سفر را به دعوت طالبان و برای حل مسائل مربوط به دولت آینده افغانستان اعلام کرده‌اند، شبکه خصوصی «طلوع نیوز» افغانستان، با استناد به گفته‌های یک مقام طالبان، این دیدار را خواست اسلام‌آباد دانسته و هدف آن را رفع مشکلات مسافران افغان در تورخم و سپین بولداک اعلام کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7718/4/586237/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها