تیم ملی با پیروزی مقابل عراق در مقدماتی جام جهانی قدرت نمایی کرد

یکه‌تازی ایران در آسیا


آدرینا ورشینگر/ تیم ملی فوتبال ایران، سه‌شنبه شب در دومین بازی‌اش در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2022 برابر عراق قرار گرفت. دیداری که در ورزشگاه خلیفه دوحه قطر برگزار شد و مانینگ چینی قضاوت آن را برعهده داشت. یوزها در شرایطی به میدان رفتند که این بار برخلاف بازی با سوریه، دراگان اسکوچیچ را روی نیمکت می‌دیدند و سرمربی کروات تیم ملی هم تغییراتی نسبت به بازی قبل در ترکیب تیم اعمال کرد. علیرضا بیرانوند که درون دروازه بود، شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان هم مدافعان میانی اما این بار امید نورافکن در دفاع چپ به میدان رفت تا وحید امیری یک خط جلوتر برود و میلاد محمدی هم که در نیمه دوم بازی با سوریه در دفاع چپ بازی کرد، روی نیمکت نشست. در دفاع راست هم صادق محرمی پس از یک بازی غیبت، دوباره در ترکیب اصلی قرار گرفت و جعفر سلمانی و صالح حردانی که در بازی با سوریه دفاع راست بودند، بازی را از روی نیمکت تماشا کردند. در خط میانی و با توجه به غیبت میلاد سرلک، سعید عزت‌اللهی این بار از ابتدا به میدان رفت تا در کنار احمد نوراللهی بازی کند. علیرضا جهانبخش به هافبک راست رفت تا علی قلی‌زاده نیمکت‌نشین شود و سردار آزمون هم که در بازی با سوریه محروم بود، در خط حمله کنار مهدی طارمی قرار گرفت تا سامان قدوس به روی نیمکت برود.
تیم ملی بازی را با گلی زودهنگام آغاز کرد؛ دقیقه 3 پاس هوشمندانه نورافکن با نفوذ طارمی از سمت چپ همراه شد و ارسال دقیق او با ضربه سر علیرضا جهانبخش به گل تبدیل شد تا اتفاق بازی با سوریه تکرار شود. چرا که در آن مسابقه هم جهانبخش روی پاس طارمی تک‌گل ایران را به ثمر رساند. جهانبخش که در این مسابقه هم کاپیتان تیم بود، موفق شد دهمین گل ملی‌اش را در پنجاه و پنجمین بازی‌اش ثبت کند. در ادامه تیم ملی به مدیریت بازی پرداخت و عراق هم که از دقیقه 28 بشار رسن را به دلیل مصدومیت از دست داد، نتوانست خطر خاصی روی دروازه ایجاد کند تا نیمه اول با پیروزی یوزها به پایان برسد. دیک ادوکات سرمربی عراق نیمه دوم را با چند تغییر آغاز کرد تا تیمش هجومی‌تر شود. آنها دقیقه 47 توسط مهند علی به گل رسیدند، اما در شرایط آفساید. دقیقه 57 مصدومیت عزت‌اللهی از ناحیه بینی باعث شد تا این هافبک دفاعی ایران هم مانند سرلک که در بازی با سوریه آسیب دید، بالاجبار تعویض شود و قدوس جای او را بگیرد. دقیقه 70 آزمون کنار خط عرضی سمت راست زمین صاحب توپ شد و با پاسی بلند و استثنایی طارمی را صاحب موقعیت کرد و این بازیکن هم پس از کنترل دیدنی توپ، با فهد طالب تک‌به‌تک شد و در حالی که توسط دو مدافع حریف تحت فشار بود، با ضربه بغل پا توپ را از میان پاهای گلر عراقی‌ها عبور داد و به گل دوم ایران تبدیل کرد. طارمی بیست و پنجمین گل ملی‌اش را در پنجاه و دومین بازی‌اش به ثمر رساند. در ادامه عراق دیگر حرفی برای گفتن نداشت و اسکوچیچ دقیقه 88 قلی‌زاده را به جای امیری و کریم انصاری فرد را به جای طارمی به میدان فرستاد که این تعویض‌ها هم نتیجه داد. چرا که دقیقه 90 انصاری فرد با یک حرکت خوب از سمت چپ و ارسالی دیدنی، قلی‌زاده را درون محوطه جریمه صاحب توپ کرد و این بازیکن پس از کنترل خوب، با ضربه‌ای نرم و بغل پا دروازه عراق را برای بار سوم باز کرد تا قلی‌زاده تعویض طلایی ایران لقب بگیرد و در پانزدهمین بازی ملی‌اش پنجمین گلش را بزند. انصاری فرد هم هشتاد و هفتمین بازی ملی‌اش را انجام داد تا در کنار مسعود شجاعی و کریم باقری از لحاظ تعداد بازی ملی قرار بگیرد. دقیقه 94 هم مهدی قایدی جانشین آزمون شد تا در لحظات پایانی در زمین حضور داشته باشد. قایدی 6 بازی ملی انجام داده که هر 6 بازی را ایران برده است. ایران در نهایت به پیروزی 3-0 دست یافت تا با وجود برد 1-0 کره جنوبی برابر لبنان و تساوی 1-1 امارات و سوریه، با 6 امتیاز در صدر جدول گروه A مقدماتی جام جهانی قرار بگیرد.
طارمی بهترین شد، بیرو رکورد شکست
طبق آمارهای منتشر شده در پایان بازی، عراق 51.8 و ایران 48.2 درصد بازی را در اختیار داشتند. ایران 12 و عراق 2 شوت به سمت دروازه هم روانه کردند و شوت در چهارچوب هم 6-1 به سود ایران بود. 3 کارت زرد سهم عراق و 2 کارت هم برای ایران (عزت‌اللهی و جهانبخش) بود ولی جالب اینکه دو تیم حتی صاحب یک ضربه کرنر هم نشدند و از این حیث این بازی ماندگار خواهد شد. در پایان این دیدار مهدی طارمی با یک گل و یک پاس‌گل به عنوان برترین بازیکن زمین معرفی شد. همچنین بیرانوند که چهل و ششمین بار برای تیم ملی به میدان رفت، موفق به ثبت بیست و هشتمین کلین شیت شد تا با عبور از زنده یاد ناصر حجازی که موفق به ثبت 27 کلین شیت شده بود، رکورد او را بشکند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7720/1/586425/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها