وزیر امورخارجه تأکید کرد

ایران به دنبال دولت فراگیر در افغانستان

- در واردات واکسن هیچ محدودیتی نداریم - درباره برجام مذاکره می‌کنیم اما اقتصاد کشور را شرطی نمی‌کنیم - ۵۰ میلیون دوز تا اواسط مهر ماه وارد می‌شود

گروه سیاسی/ حسین امیرعبداللهیان، فعالیت‌های خود در وزارت خارجه را پر تحرک آغاز کرد. او روز بعد از اخذ رأی اعتماد به ساختمان وزارت خارجه رفت و در مراسم توأم با احترام دو طرفه دفتر کارش را از محمدجواد ظریف تحویل گرفت. از آن روز تاکنون برنامه‌های کاری مختلف وزیر خارجه حکایت از نگاه جامع‌الاطراف وی نسبت به حوزه کاری‌اش دارد چنان که در مواضع پیشین و از جمله در جلسه رأی اعتماد در مجلس هم تشریح کرده بود. از کرونا گرفته تا دیپلماسی اقتصادی و جلسات مشترک با دیگر همکاران خود در دولت و نشست‌های هم اندیشی با فعالان و صاحب نظران حوزه‌های مختلف تا نشست صمیمانه دیروز که با مدیران مسئولان روزنامه‌ها و اصحاب رسانه برگزار کرد، همه نشان دهنده این مهم است که امیرعبداللهیان تلاش دارد همه ظرفیت‌های موجود پیرامون دستگاه سیاست خارجی را برای پیشبرد  منافع جمهوری اسلامی ایران در کنار دیپلماسی رسمی به خدمت بگیرد. در همین راستا وزیر خارجه کشورمان عصر دیروز میزبان اصحاب رسانه بود تا در گفت‌وگویی دوطرفه و صمیمانه پیشنهادات رسانه‌ای‌ها را بشنود. به گزارش «ایران»، در این نشست تعدادی از میهمانان نقطه نظرات خود را بیان کردند و امیرعبداللهیان هم نکاتی را در پاسخ به مواضع میهمانان بیان کرد. طبیعی بود که تحولات اخیر در همسایه شرقی و البته بیماری همه‌گیر کرونا از جمله مطالب مورد اشاره بیشتر باشد.
وزارت خارجه کشورمان از ابتدای شروع به کار در دوره جدید، دیپلماسی فعالی را درباره افغانستان  در دستور کار قرار داده است. از رایزنی‌های دوجانبه با همتایان خود در دیگر کشورها و شخصیت‌های افغانستانی گرفته تا شرکت در نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان و اعلام مواضع شفاف. شاه بیت این مواضع همچنان که دیروز هم امیر عبداللهیان یادآوری کرد، حمایت ایران از  تشکیل دولت مردمی فراگیر با مشارکت همه اقوام در این کشور بوده است. او دیروز هم در نشست با اصحاب رسانه در همین باره گفت که جمهوری اسلامی از ابتدا اتفاقات افغانستان را زیر نظر داشته و بر خلاف برخی ادعاها و اظهار نظرها به هیچ وجه غافلگیر نشده است. به گفته وی خروج  امریکا از افغانستان پیروزی مردم افغانستان بود و آینده این کشور هم در شرایطی تضمین می‌شود که دولتی فراگیر تشکیل شود و ایران هم همچنان برای تحقق این مهم تلاش و رایزنی می کند. وزیر خارجه تصریح کرد که جنگ داخلی در همسایه شرقی به نفع هیچ کس نیست و لذا معتقدیم که گفت و گو باید جایگزین جنگ داخلی شود.
وزیر خارجه که پیش از این و در اولین روز کاری خود ستادی را در وزارتخانه برای هماهنگی‌ها جهت تسهیل واردات واکسن تشکیل داده بود و در همین راستا سفرای ایران در دیگر کشورها را مأمور به تهیه واکسن کرده بود، دیروز هم در همین باره خبر داد که  تا پایان هفته آینده 21 میلیون دوز و تا نیمه مهر 50 میلیون دوز واکسن وارد کشور خواهد شد . امیر عبداللهیان گفت که برای واردات واکسن نه خط قرمزی داریم و نه محدودیت بودجه ای یا لجستیکی.
 وزیر خارجه کشورمان درباره مذاکرات پیش رو برجام در وین هم گفت که بنای ما بر مذاکره است اما نمی خواهیم اقتصاد کشور را شرطی کنیم. نشست هم‌اندیشی دیروز با اصحاب رسانه اولین نمونه از این جلسات نبود. وزارت خارجه دوشنبه 15 شهریورماه هم میزبان رئیس اتاق ایران، رؤسا و اعضای اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و کشورهای همسایه و همچنین برخی کشورهای مهم طرف تجاری کشورمان بود که به نظر می‌رسد در راستای تأکیدات امیرعبداللهیان بر توسعه دیپلماسی اقتصادی است. وزیر خارجه در جمع‌بندی آن نشست، بخش خصوصی را موتور محرک روابط میان کشورها و حلقه‌های تجاری و اقتصادی را عاملی کمک کننده در پایایی سیاست خارجی و مقوّم آن ارزیابی و بر عزم وزارت خارجه در حمایت از نقش و مشارکت دهی هرچه بیشتر بخش خصوصی در مراودات با کشورها تأکید کرده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7720/1/586427/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها