برگزاری نشست مجازی وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان

امیرعبداللهیان: ایران خواستار افغانستانی عاری از جنگ و تروریسم است


وزرای خارجه شش کشور همسایه افغانستان روز گذشته در نشستی مجازی به بررسی تحولات اخیر این کشور و نیز چالش‌ها و فرصت‌های موجود برای برقراری ثبات در منطقه پرداختند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره محتوای نشست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «وانگ یی» وزیر خارجه چین، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان، «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان، «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر خارجه تاجیکستان و «عبدالعزیز کامل اف» وزیر خارجه ازبکستان، گفت: دستورکار اصلی چگونگی کمک به تحقق خواست و اراده مردم افغانستان و رسیدن به یک افغانستان آرام و با صلح و ثبات است و بر اساس توافق نشست بعدی طی یکی دو ماه آینده در تهران برگزار شود.
به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده با بیان اینکه وزیر امورخارجه در این نشست مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد، گفت: ایشان در این نشست تأکید داشت که مسبب و مسئول وضعیت فعلی در افغانستان اشغالگری ایالات متحده است و بیش از ۲ دهه حضور نامشروع امریکا در افغانستان و رنج و دردی که به مردم افغانستان داده است و الان باید از همه بضاعت رهبران و مردم افغانستان استفاده شود و کشورهای همسایه هم کمک کنند تا ان‌شاءالله به یک صلح پایدار برسیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی تکرار اشتباهی است که چندین بار در تاریخ معاصر افغانستان رخ داده است، گفت: همه باید به گفت‌وگو به‌عنوان اصل اصیل پایبند باشند و کشورهای همسایه هم باید کمک کنند این دخالت خارجی اتفاق نیفتد.
خطیب‌‌زاده افزود: اولویت جمهوری اسلامی ایران تحقق اراده و خواست مردم افغانستان است. اولویت ثبات و آرامش است که تنها در سایه تشکیل یک دولت فراگیر که بازتاب‌دهنده ترکیب قومیتی و مردمی افغانستان است.در این نشست بر ضرورت کمک‌های بشردوستانه و رعایت حق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه تأکید شد.
او گفت:‌ نگرانی جدی وزرای خارجه کشورهای همسایه از تروریسم در افغانستان بود و اینکه حتماً طالبان باید فاصله بگیرند و اجازه ندهند تروریسم دوباره در افغانستان شکل بگیرد. مرزها آرام باشد و گذرگاه‌های مرزی برای کمک و تسهیل امور مردم افغانستان باز بماند.
به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه‌شنبه نیز در گفت‌و‌گو با حامد کرزای رئیس جمهوری پیشین افغانستان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواستار افغانستانی عاری از جنگ و تروریسم است، سیاست اصولی ایران را مبتنی بر گفت‌و‌گو میان تمام گروه‌ها با هدف تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان که بازتاب‌دهنده ترکیب قومی و جمعیتی این کشور باشد، دانست و گفت: افغانستان تنها از این طریق می‌تواند به صلح پایدار برسد.
امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه این نظر و اراده مردم افغانستان است که باید به این وضع پایان داده و محقق گردد، افزود: جمهوری اسلامی ایران مرزها و گذرگاه‌های مرزی خود با افغانستان را برای تسهیل وضع فعلی در این کشور باز نگه می‌دارد و تجارت را ادامه خواهد داد.
کرزای هم در این گفت‌و‌گو از تلاش بزرگان افغانستان برای عبور از وضع رخ داده و تحقق خواست و اراده مردم افغانستان سخن گفت و افزود: همراه با دیگر بزرگان و ریش سفیدان، با گروه‌های مختلف از جمله طالبان در حال رایزنی هستیم و از جمهوری اسلامی ایران هم در خواست داریم کمافی السابق کمک‌های خود را در راستای تسهیل این امر ادامه دهد.
همچنین روز گذشته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با انتشار توئیتی پیرامون تحولات اخیر افغانستان موضعگیری کرد و نوشت: «بی‌توجهی به ضرورت ایجاد حکومت فراگیر، مداخله خارجی و استفاده از ابزار نظامی به جای گفت‌و‌گو برای پاسخگویی به مطالبات اقوام و گروه‌های اجتماعی، نگرانی‌های اصلی دوستان مردم افغانستان است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7720/3/586443/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها