مأموریت رئیس جمهور به دستگاه های اجرایی

استفاده از ظرفیت «شانگهای» برای رونق اقتصادی کشور



رئیس جمهوری اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را گسترش و ایجاد روابط همه‌جانبه با کشورهای همسایه و منطقه دانست و اظهار داشت: امروز با توجه به ظرفیت بزرگی که در قالب سازمان همکاری‌های شانگهای ایجاد شده، همه وزارتخانه‌ها وظیفه دارند، ظرفیت‌های همکاری را شناسایی کنند و در مسیر رشد اقتصادی کشور به کار گیرند.
 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: امروز نه تنها وزارت امور خارجه بلکه همه وزارتخانه‌ها مسئولیت و مأموریت دارند که از ظرفیت ایجاد شده، نهایت استفاده را در رونق و شکوفایی اقتصادی کشور به عمل بیاورند.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: امروز کشورهای عضو شانگهای نیز زمینه و بستر همکاری با جمهوری اسلامی ایران را از هر زمان دیگری مهیاتر می‌دانند و احساس می‌کنند می‌توانند همکاری‌های بهتر و بیشتری را با ایران رقم بزنند و در سخنان خود نیز بر تقویت و تعمیق سطح همکاری با تهران تأکید داشتند.
رئیسی تسریع در فعال کردن بندر چابهار را مورد تأکید قرار داد و اظهارداشت: بندر چابهار دروازه ارتباط با کشورهای آسیایی و جهان است، لذا شتاب در توسعه و بهره‌برداری آن، از اهمیت زیادی برخوردار است.
رئیس جمهوری همچنین به رایزنی‌های انجام شده برای تقویت همکاری‌های دوجانبه با تاجیکستان اشاره کرد و گفت: دو کشور ارتباط فرهنگی با ریشه و اعتقادی با یکدیگر دارند و در این سفر، دو طرف مصمم شدیم تا فصل نوینی از روابط دوجانبه بین دو کشور رقم بخورد.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از تلاش‌ها و فداکاری دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و سلامت کشور گفت: امروز شتاب واکسیناسیون برای مردم امیدبخش شده است و در کنار آن دقت و انضباط واکسیناسیون اهمیت زیادی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
رئیسی افزود: به لطف الهی با شتابی که در روند واکسیناسیون آغاز شده سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در زمان خود آغاز خواهد شد و همه دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده آنها اطمینان داشته باشند که امر آموزش در کشور رونق خواهد گرفت و تعطیلی و تأخیر در آن را خسارت به فرزندان خود می‌دانیم.
وی همچنین تداوم حرکت به سمت رشد اقتصادی و کاهش تورم در کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شده و امیدواریم این روند با سرعت بیشتر همراه بوده و برای مردم ملموس باشد. رئیس جمهوری در ادامه به موضوع راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرده و گفت: همه مردم ایران عاشق اباعبدالله الحسین(ع) هستند اما شرایط کرونایی و صیانت از جان مردم اقتضائاتی دارد و باید در چهارچوب رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انضباط عمل شود تا سلامت زائران دچار آسیب نشود ضمن اینکه در این زمینه همکاری با دولت عراق نیز اهمیت دارد.رئیسی در ادامه با تبریک قهرمانی تیم والیبال کشورمان در مسابقات آسیایی اظهار داشت: در مقابل افتخارآفرینی ورزشکاران کشورمان وظیفه داریم که ضمن حمایت از آنان، زمینه ورزش قهرمانی را نیز در کشور تقویت کنیم.
 مصوبات جلسه هیأت دولت
در جلسه دیروز هیأت دولت، آیین‌نامه اجرایی مربوط به تحویل مواد اولیه قیر به دستگاه‌های اجرایی به تصویب رسید. هیأت وزیران همچنین با توجه به آغاز کار دولت سیزدهم و ضرورت بازنگری در «لایحه تأسیس نهاد مستقل تنظیم‌گر بخش برق»، با پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر درخواست استرداد لایحه مذکور از مجلس شورای اسلامی موافقت کرد.
هیأت وزیران با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تهاتر مطالبات دو شرکت «فارس گاز پاور پلنت» و «نیروگاه جنوب اصفهان» از شرکت دولتی مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بدهی همان شرکت‌ها به سازمان امور مالیاتی کشور جمعاً به مبلغ ۱۹ هزار و ۵۴۷ میلیارد و ۱۷۴ میلیون و ۱۸۶ هزار و ۱۸۲ ریال موافقت کرد.همچنین هیأت وزیران به منظور تأمین نظر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهوری درخصوص اصلاح مصوبه تخصیص اعتبار برای مدیریت خشکسالی و جبران کمبود منابع آب استان خوزستان را اصلاح کرد.به موجب اصلاح بند (۳) مصوبه فوق، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور، نسبت به تخصیص صد درصدی طرح‌های مربوط به بخش آب استان خوزستان اقدام نماید.
همچنین دولت به منظور رفع ابهام‌ها و تأمین نظر شورای نگهبان درخصوص اساسنامه صندوق کارآفرینی امید، با اصلاح این اساسنامه موافقت کرد.بر این اساس، تجهیز منابع مالی (به غیر از سپرده‌های مردمی) جهت فعالیت‌های اعتباری، اعطای انواع تسهیلات مالی از طریق بانک‌های عامل، مؤسسات اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه مجاز و ارائه خدمات الکترونیکی و نیز کمک مالی به اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت مناطق روستایی و محروم کشور، از جمله موضوعات فعالیت و حدود عملیات صندوق مذکور است. همچنین اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل باید از شرط وثاقت و امانت برخوردار باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7729/2/587336/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها