سلیمی نمین: دولت رئیسی ظرفیت بسیاری برای ترمیم اعتماد عمومی دارد



عباس سلیمی نمین از چهره‌های سیاسی اصولگرا بر این باور است که ابراهیم رئیسی، به هیچ وجه، دیدگاه یک جریان سیاسی تند را  در ارتباط با برجام و سیاست خارجی ندارد و رئیس دولت و وزیر خارجه، بارها، مواضع خودشان را در این زمینه اعلام کرده‌اند. سلیمی نمین در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره ترکیب سیاسی دولت سیزدهم با تأکید بر اینکه نباید دقت را قربانی سرعت کرد و انقلابیگری بدون عقلانیت فایده ندارد، گفت: تلاش فوق‌العاده برای اینکه جامعه را رو به جلو ببریم اگر در درونش عقلانیت نباشد شاید آثار معکوس به همراه داشته باشد. وی با تأیید برخی مشابهت‌ها بین دولت احمدی‌نژاد و رئیسی توضیح داد: آنچه مسلم است، نیروهایی که برای خدمت شتاب دارند و یا در این مسیر پرانرژی هستند و به نوعی دارای انگیزه بالا برای فداکاری و ایثارگری هستند نسبت به آن قواعدی که ما در حکمرانی باید به آن توجه ویژه داشته باشیم، دچار غفلت می‌شوند.
این چهره اصولگرا معتقد است که عناصر فاسد امروز توانستند ایجاد شبکه کنند و در این ایجاد شبکه، شیوه‌هایی را به کار می‌گیرند که مقابله با آنها بسیار دشوار می‌شود. سلیمی نمین در همین رابطه افزود: بنابراین باید دقت کرد صرف داشتن رویکرد درست، کفایت نمی‌کند. زمانی می‌توان، رویکرد درست را در عرصه عمل، به طور موفقیت‌آمیز به پیش برد که کارهای عقلانی گسترده‌ای در این زمینه صورت گیرد تا این بتواند ما را در میدان عمل موفق کند در غیر این صورت، هیچ تضمینی نیست که شعار خوبی دهیم، رویکرد خوبی داشته باشیم و انگیزه سالمی داشته باشیم اما تأمل و تعمق لازم را در ارتباط با موضوع پیچیده‌ای که با آن مواجه هستیم نداشته باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش امکان ترمیم اعتماد ملت به دولت را یکی از قابلیت‌های دولت سیزدهم دانست و گفت: این دولت ظرفیت بسیار مناسبی هم در درون خودش و هم در بیرون خودش برای بازسازی این اعتماد دارد  ازاین رو شاید اولین دولتی است که ظرفیت خوبی را بعد از سال‌ها در این عرصه ایجاد کرده است. شخص رئیس‌جمهور و برخی از نیروهای کابینه او این ویژگی‌ها را به خوبی دارند. از نظر من ویژگی دیگری که سرمایه ما محسوب می‌شود بحث جوانگرایی است. سلیمی نمین با بیان اینکه جوانگرایی در دولت رئیسی هم مایه خوشحالی است هم نگرانی، گفت: نیروهای جوان، در یک سری عرصه‌ها، خودشان را نشان ندادند یا اگر در عرصه‌هایی نشان دادند عرصه‌هایی در سطوح بسیار پایین بود و در سطوح کلان، خودشان را ثابت نکردند. بنابراین، این نگرانی وجود دارد به این دلیل که امکان دارد در سطوح کلان نتوانند از عهده این مسئولیت سنگین برآیند، از سوی دیگر، جای خوشحالی دارد به دلیل اینکه آن حلقه‌های زنجیره قدرتی که در گذشته وجود داشته و شکسته نشده بود، تا حدودی شکسته شده و در این دولت، اهتمام جدی نسبت به این مسأله مهم به وجود آمده و این مایه خرسندی است اما در عین حال مایه نگرانی است. او به دولت سیزدهم توصیه کرد: اگر برخی از جوانان نتوانستند به سرعت بر آن جایگاهی که تکیه زدند مسلط شوند باید تغییر کنند یعنی ما نباید زمان را در این زمینه برای آزمودن آنها به طور بی‌نهایت و تا انتهای دولت از دست دهیم. این چهره اصولگرا با اشاره به اینکه هزینه‌های جوانگرایی را باید کاهش داد، گفت: قطعاً راهبرد جوانگرایی، یک هزینه‌هایی هم دارد، هزینه‌هایش را باید کاست و منافعش را افزود.
بخش دیگر سخنان سلیمی نمین به موضوع سیاست خارجی مربوط می‌شد. او در این بخش با تأکید بر اینکه رئیسی درباره برجام دیدگاه تندی  ندارد، تصریح کرد: در این دولت مذاکره و احیای برجام به هیچ وجه امر ناپسندی تلقی نمی‌شود، آنچه ناپسند تلقی می‌شود نخست، پیوند زدن آن با مسائل داخلی است، دوم اینکه، زمان‌بَر کردن این بحث است. یعنی زمان بی‌انتهایی را به آن اختصاص دادن و یا محدودیت زمانی برای آن قائل نبودند. سلیمی نمین پیش‌بینی کرد: دولت آقای رئیسی، برجام را فعال خواهد کرد و منافع ملت را حتی‌المقدور از طریق این توافقنامه پیگیری خواهند کرد. او در عین حال افزود: نباید خود را معطل برجام کنیم. سلیمی نمین با نفی مذاکره طولانی و خسته‌کننده، گفت: قطعاً به مذاکره قائل هستیم منوط به اینکه یک مدت زمان مشخصی را به آن اختصاص دهید. یعنی در یک چهارچوب زمانی عمل کنیم. بنابراین این مطلب منجر به این خواهد شد که امریکایی‌ها قطع امید کنند از اینکه بتوانند با بازی کردن با برجام مسائل اقتصادی داخل کشور را دچار تلاطم کنند. اگر ما در این مسیر گام برداریم آنها را خلع سلاح خواهیم کرد. یعنی دست آنها را خالی خواهیم کرد و ابزار ایجاد اخلال در اقتصاد کشور را از دست آنها خارج خواهیم ساخت و با توجه به امکانات خودمان مسائل اقتصادی را پیش می‌بریم و اگر تحریم‌ها برداشته شد، اقتصاد را تقویت خواهد کرد و اگر نه، اقتصاد ما رو به جلو خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7729/2/587338/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها