اسرائیل در لاک دفاعی




زهره صفاری/ حدود دو هفته پس از فرار بزرگ 6 اسیر فلسطینی از زندان فوق امنیتی اسرائیل، رژیم صهیونیستی که برای جبران این رسوایی پاک نشدنی همه ظرفیت‌های خود را به کار گرفته بود، دو زندانی فراری دیگر را نیز در «جنین» دستگیر کرد.
به گزارش «نیویورک تایمز»، ارتش اسرائیل که پیش‌تر موفق به دستگیری 4 اسیر دیگر شده بود در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در جریان عملیاتی در جنین در بخش شمالی کرانه باختری رود اردن «مناضل نفیعات» و «ایهام کممجی» محاصره و بازداشت شدند.
 به این ترتیب هر 6 زندانی فلسطینی که همگی اهل جنین هستند دستگیر شده‌اند.»
این بیانیه در حالی صادر شده است که به نوشته «الجزیره»، «فؤاد کممجی» پدر یکی از اسرای بازداشت شده به رسانه‌های محلی گفت: «پسرم حدود ساعت یک و 45 دقیقه بامداد با من تماس گرفت و گفت در محاصره نیروهای اشغالگر در جنین قرار دارد و برای حفظ جان مردم مجبور است خود را تسلیم کند. من هم که از این حرف‌ها شوکه بودم او را به خدا سپردم.»
در این میان به‌رغم اینکه نیروهای اسرائیلی اعلام کرده‌اند زندانیان بدون درگیری تسلیم شده‌اند اما گفته می‌شود بامداد دیروز و همزمان با دستگیری دو زندانی فراری، ساکنان «جنین» صدای درگیری و تیراندازی را نیز شنیده‌اند.
با وجود این حواشی اهمیت این عملیات به قدری برای صهیونیست‌ها بالا بود که «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر اسرائیل از نیروهای امنیتی به خاطر انجام این عملیات که آن را مؤثر، پیچیده و سریع خوانده است، قدردانی و با وجود ننگی که فرار این 6 زندانی از زندان فوق امنیتی اسرائیل بر چهره رژیم اشغالگر قدس گذاشته، اعلام کرد: «هر اشتباهی قابل جبران است.»
این 6 اسیر فلسطینی که 5 نفر آنها از اعضای جهاد اسلامی فلسطین و یکی از آنها از فرماندهان ارشد گردان شهدای الاقصی بودند، در شرایطی پس از 9 ماه حفر گودالی در زیر سلول‌شان با قاشق زنگ زده و گاهی بشقاب و حتی دسته کتری موفق به فرار شدند که آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود هزار و 650 فلسطینی از جمله 200 کودک، 40 زن و 520 مقام دولتی در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند. در همین حال بسیاری از فلسطینی‌ها این فرار را فارغ از آنچه برای 6 زندانی رخ داد نمادی از زنده بودن مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل دانسته‌اند که می‌تواند روح قهرمان پروری را در فلسطین تقویت کند. برخی کاربران شبکه‌های مجازی نیز با ایجاد لبخندهایی روی تصاویر صورت بازداشت شدگان، آنها را پیروز این دوئل امنیتی با اسرائیل اعلام کردند.
حمایت فلسطین از بازداشتی ها
فرار شجاعانه از زندان «جلبوع» اسرائیل برای چندین روز تیتر خبری رسانه‌های جهان شده بود و انتقادات بسیاری را به سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی وارد کرد. اما پس از انتشار خبر دستگیری دو زندانی باقیمانده، مردم فلسطین نیز در حمایت از 6 قهرمان این روزهایشان در سراسر کشور تظاهرات کردند و شماری از فلسطینی‌های ساکن در اراضی اشغالی نیز با تجمع در اطراف ساختمان دادگستری اسرائیل اعتراض خود را فریاد زدند. کارشناسان حقوقی بر این باورند که اسرائیل به احتمال فراوان با نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی، برای زندانیان بازداشت شده که به اذعان کارشناسان اسرائیلی، بزرگترین ناکامی اطلاعاتی و امنیتی را برای صهیونیست‌ها رقم زدند، علاوه بر افزایش محکومیت، مجازاتی همراه با شکنجه‌های روحی و جسمی را در نظر می‌گیرند. «قسان مهدوی»، زندانی فلسطینی که سال 1996 با حفر تونلی با دست موفق به فرار از زندان اسرائیل شده بود به «الجزیره» گفت: «فرار از زندان اسرائیل رؤیای هر اسیر فلسطینی است اما عملی کردن آن تنها با یک قاشق، چیزی است که در تاریخ ماندگار می‌شود.» تصاویر منتشر شده از تجمعات فلسطین پس از این فرار نشان می‌دهد قاشق آهنی نیز در کنار پرچم فلسطین به نماد مقاومت در برابر اشغالگران بدل شده و حتی یک هنرمند کویتی مجسمه دست گره کرده‌ای با قاشق را نیز ساخته است.
آماده باش دفاعی
نگرانی اسرائیل از پاسخ مقاومت به بازداشت اسرای فلسطینی به حدی در ساعات پس از اعلام بازداشت دو زندانی باقیمانده در «جنین» بالا رفته است که منابع عبری از آماده باش سامانه‌های پدافند موشکی «گنبدآهنین» اسرائیل در برابر حمله موشکی احتمالی حماس خبر داده‌اند. به نوشته ایسنا، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز با اعلام احتمال تهدید موشکی از سمت نوار غزه این آماده باش را تأیید کرده است. این اقدامات در حالی است که ایرنا به نقل از «یورونیوز»، از گزارش اسرائیل درباره آزمایش موشکی جدید حماس به هدفی در دریا همزمان با بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی برای پایان عملیات دستگیری 6 اسیر فراری پرده برداشته است. در همین حال جنبش حماس در واکنش به این بازداشت‌ها اعلام کرد: «به رغم دستگیری مجدد قهرمانان تونل آزادی، این عملیات به عنوان شاهدی انکارناپذیر بر شکنندگی و ضعف سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند. گردان‌های قسام وعده داده‌اند که 6 قهرمان تونل آزادی در رأس مبادله اسرا قرار خواهند گرفت و زندانبانان صهیونیست خود درهای سلول را برای آنها بازمی کنند.» جنبش جهاد اسلامی نیز در واکنش به بازداشت دوباره اسرای زندان «جلبوع» با انتشار بیانیه‌ای از شاخه‌های نظامی مقاومت فلسطین خواست تا آمادگی خود را برای دفاع از اسرای قهرمان حفظ کنند. در ادامه این بیانیه نیز این جنبش با اعلام فراخوانی از فلسطینیان خواست در حمایت از خانواده‌های قهرمان گردان جنین در تمام مناطق کرانه باختری و اراضی اشغالی سال 1948 تظاهرات برگزار کنند: «دشمن صهیونیست مسئول هر گونه صدمه زدن به اسرای گردان جنین و دیگر اسرای داخل زندان و سلول‌های انفرادی اسرائیل است.  بازداشت دو اسیر باقیمانده زندان جلبوع نمی‌تواند بر شکست رژیم صهیونیستی در برابر موفقیت گردان جنین در عبور از استحکامات این رژیم سرپوش بگذارد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7729/4/587347/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها