دوگانه تهدید در کاخ سفید و پنتاگون



گروه جهان/ یک مقام بلندپایه پنتاگون در کنفرانس نظامی بالتیک در لیتوانی، به اروپا هشدار داد، بزرگترین تهدید امنیتی برای اروپا و امریکا، روسیه است، نه چین. این درحالی است که کاخ سفید چه در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و چه در 8 ماهی که از دوره ریاست جمهوری جو بایدن می‌گذرد، بزرگترین تهدید علیه خود را چین توصیف کرده است.
به گزارش «اوراسیا تایمز»، کالین کال، معاون امور سیاسی وزیر دفاع امریکا در سخنان خود در لیتوانی تأکید کرد: «روسیه در کوتاه‌مدت می‌تواند خطری بسیار بزرگتر از چین برای امریکا و اروپا باشد. این کشور حریفی سرسخت است که با قاطعیت تمام برای نفوذ جهانی خود تلاش می‌کند و به همین سبب علاقه‌مند به ایجاد شکاف در غرب است.» با این حال وی نیز چین را از دیگر تهدیدهایی می‌داند که امریکا و اروپا در سال‌های آینده با آن مواجه خواهند بود: «بی‌تردید چین یک رقیب پیشرو و تهدیدی جدی برای امریکا و همپیمان‌های آن خواهد بود اما در حال حاضر و در کوتاه مدت نباید از مشکل بزرگ روسیه در امنیت سایبری غافل بود.»
وی سپس روسیه را متهم به نداشتن شفافیت کرد و مدعی شد: «روسیه با استفاده از جنگ‌های نیابتی برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌ریزی می‌کند و بر همین اساس فعالیت‌های گسترده‌ای در جناح شرقی ناتو و منطقه دریای سیاه دارد. از همین‌رو امریکا تمامی فعالیت‌های نظامی روسیه را در این مناطق  به طور کامل رصد می‌کند و زیر نظر دارد.» وی با این حال احتمال اثر بخشی مذاکرات با روسیه را رد نکرد و مدعی شد: «ارتش امریکا در زمان لازم انعطاف‌پذیری هم دارد و گزینه از سرگیری مذاکرات ثمربخش با روسیه را کنار نمی‌گذارد.» کنفرانس نظامی بالتیک، نشستی سالانه است که هر سال توسط وزارت دفاع لیتوانی سازماندهی می‌شود. کنفرانس امسال، این هفته تحت عنوان «غرب در عصر جدید رقابت ابرقدرت‌ها» برگزار شد و اختصاص به چالش‌های امریکا و اروپا با چین و روسیه داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7729/4/587349/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها