درخواست سوریه برای خروج نظامیان امریکا



زهره صفاری/ هنوز زمان زیادی از خروج شتابزده امریکا از افغانستان به درخواست طالبان نگذشته، وزیر خارجه سوریه نیز خواستار خروج نظامیان ایالات متحده از خاک کشورش شد. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، موضع سوریه در قبال امریکا در حالی در سخنرانی وزیر خارجه این کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بیان شد که امریکا پس از ترک کامل افغانستان، در نظر دارد به زودی پایگاه های خود در عراق را نیز تخلیه کند. اما در عین حال به رغم اینکه معادلات خاورمیانه بویژه در قبال امریکا و هم پیمانانش تغییر کرده، مقامات کاخ سفید تاکنون عزمی برای خروج از سوریه نشان نداده اند. به طوری که بنا بر آمار «میدل ایست آی»، امریکا همچنان 900 نظامی خود در سوریه را در پایگاه هایش نگه داشته و یک مقام ارشد دولت بایدن نیز به «پولتیکو» گفته است که نباید انتظار تغییر در این آمار را داشته باشیم. با این حال در کمتر از دو هفته از سفر ناگهانی «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به مسکو و دیدار با «ولادیمیر پوتین» همتای روس و حامی قدرتمندش در یک دهه گذشته، «فیصل المقداد» روز پنجشنبه در حالی که این سفر را بسیار مهم و مفید برای همکاری های آتی دو کشور عنوان کرد، در پی دیدار با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «سوریه و روسیه، حضور نیروهای امریکایی در خاک سوریه را غیرقانونی می دانند و معتقدند آنها باید در اسرع وقت کشور را ترک کنند.»
وزیر خارجه سوریه با گریز به تبعات خروج تحقیرآمیز امریکا از افغانستان افزود: «در واقع امریکا ملزم به ترک سوریه است، در غیر این صورت با همان حقارتی روبه رو خواهد شد که در افغانستان با آن مواجه شده بود. ما بر این باوریم که وقایع افغانستان درس خوبی به امریکا و متحدانش برای چگونگی رفتار در قبال سوریه داده است.»
«المقداد» در اظهاراتش، بر ترکیه نیز تاخت و گفت: «من اشغالگری ترکیه و حمایت های آنکارا از گروه های تروریستی در سوریه را عامل اصلی افزایش تنش فعلی کشور می دانم و معتقدم ترکیه نیز باید فوراً نیروهای خود را از سوریه خارج کند. در این میان جامعه بین المللی نیز باید نقش خود برای حمایت از سوریه در مسیر آزادسازی مناطق تحت اشغال در شمال این کشور به خوبی ایفا کند.» به نوشته سایت «نشنال نیوز» امارات، «فیصل المقداد» همچنین در راستای افزایش روابط امنیتی با کشورهای حامی سوریه در منطقه و همسایگانش، در دیدار با وزیرخارجه اردن درباره معاهدات امنیتی مرزی دو کشور بحث و تبادل نظر کرد.
فشار داخلی بر «بایدن» برای ترک سوریه
پس از اینکه دولت «بایدن» برای انجام توافق «ترامپ» و طالبان به ترک سریع افغانستان وادار شد و اعتبار این کشور در خاورمیانه به چالش بزرگی کشیده شد، بسیاری از قانونگذاران امریکایی خواستار اصلاح مداخلات نظامی ایالات متحده در کشورهای منطقه شدند. به نوشته «میدل ایست آی»، «جمال بومان»، از اعضای مجلس نمایندگان یکی از این معترضان حضور نظامی امریکا در کشورهای خارجی است. او معتقد است مداخلات نظامی با مصوبه کنگره بدون تأیید مردم باید پایان یابد: «پیشنهاد اصلاحی من این است که در برهه فعلی، حضور نظامی در سوریه در کنگره به رأی گذاشته شود.» به باور کارشناسان گرچه مشخص نیست این بند اصلاحی بتواند رأی لازم را در کنگره به دست آورد اما کمیته قانونگذاری مجلس نمایندگان امریکا مجوز بررسی آن را صادر کرده است. «بومان» که خروج از افغانستان را تصمیم جسورانه «جو بایدن» می داند، گفت: «اینکه رئیس جمهوری تصمیم به پایان مداخلات نظامی در افغانستان گرفت بسیار بزرگ و باجسارت بود و حالا کنگره باید این مسیر را درباره سوریه نیز پیش ببرد. بسیاری از سوری ها به دلیل سیاست های فاجعه آمیر امریکا زندگی خود را از دست داده اند اما رئیس جمهور «بایدن» فرصت استثنایی برای به دست آوردن رهبری دوباره جهانی در این مقطع دارد. بنابراین من از همه همکارانم می خواهم از بند اصلاحی حمایت کنند تا حضور نظامی امریکا در سوریه هر چه زودتر پایان یابد.»
این اظهارات در حالی درباره سوریه مطرح شده است که بسیاری از نمایندگان بر سیاست های حمایتی نظامی امریکا در یمن نیز انتقاد دارند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7733/4/587739/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها