ایلام در 8 سال دفاع مقدس ایستاده و سربلند ماند

300 بار بمباران، هزاران بارمقاومت


ایلام - محمدکریم ویسی: استان ایلام به دلیل وسعت زیاد مرزهای مشترک با عراق بسیار زودتر از سایر استان‌ها درگیر جنگ تحمیلی شد و بیشترین بمباران‌ها، عملیات‌ها و همچنین بیشترین شهدا را نسبت به جمعیت خود شاهد بود. مردم ایلام به جای مهاجرت، مهاجرپذیر هم بودند و جنگ را بخشی از زندگی خود می‌دانستند و تا پایان جنگ تحمیلی از خاک این کشور جانانه دفاع کردند.
استان ایلام از 31 شهریور 1359 درگیر جنگ نشد بلکه از اردیبهشت همان سال فضای جنگ در این استان حاکم و مردم خیلی زودتر درگیر جنگ تحمیلی شدند، اگر برای بخش‌های وسیعی از ایران دفاع مقدس حدود هشت سال به طول انجامید برای استان ایلام دفاع مقدس بیش از 8سال بود.
جنگ در ایلام سه ماه قبل از جنگ رسمی یعنی 31 شهریور 59 آغاز شد و عراق در خردادماه 59 برای تسخیر میمک که فقط 150 کیلومتر با بغداد فاصله داشت به ایلام حمله کرد چرا که میمک یک نقطه استراتژیک برای آن محسوب می‌شد.
حجم بمباران‌ها و هجوم‌ها به این منطقه و مردم آن بسیار زیاد بود، بیش از 300 بار بمباران شهرهای ایلام و بویژه 130بار حمله به مرکز استان باعث شده است که این استان یکی از استان‌های پرتهاجم در دوران دفاع مقدس شناخته شود، یکی از معروف‌ترین این بمباران‌ها نیز بمباران زمین فوتبال ایلام بود، در کنار این اتفاقات نباید از تعداد شهدا و جانبازان استان ایلام که به نسبت جمعیت آن استان بسیار زیاد است غافل شد، این استان بیش از سه هزار شهید دارد و در کل کشور دومین استان است که نسبت شهید آن به جمعیت استان بسیار بالاست.
رشادت‌های مردم استان ایلام در دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست و در این بین اتفاقات بسیار مهمی طی دفاع مقدس در استان همچون بمباران زمین فوتبال چوار تا اولین فرمانده شهید جنگ تحمیلی وجود دارد.
420 کیلومتر مرز مشترک استان ایلام و شهرستان مهران با عراق و رشادت‌های فراوان در طول هشت سال دفاع مقدس در دفاع از مرزهای کشور با کمترین امکانات، از افتخارات مردم ایلام است.
استان ایلام آماج حملات مستقیم دشمن قرار داشت و تمام مردم این استان از پیر و جوان و زن و مرد، ایلات، طوایف، عشایر منطقه، هر کدام به نوعی از آب و خاک کشورمان دفاع می‌کردند، درصد ناچیزی از رنج‌ها و مرارت‌ها و رشادت‌های مردمان این سرزمین در سطح ملی منعکس شده است.
مردم ایلام هنگام حمله هوایی دشمن عقب می‌نشستند و به جنگل‌ها پناه می‌بردند و هنگامی که شهر آرام می‌شد دوباره باز می‌گشتند و مقاومت می‌کردند و بیشتر اوقات در زیر چادرها در تابستان داغ و در زمستان سپری می‌کردند و در طول هشت سال دفاع مقدس، مدلی متفاوت از ایثار و مقاومت را در جهان به نمایش گذاشتند که مستلزم بازخوانی و ارائه در برنامه‌های فرامرزی و بلکه در جهان است.
340 بمباران شهری و 16 حمله شیمیایی و 50 عملیات در جغرافیای استان ایلام
فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام با بیان اینکه 340 بمباران شهری و 16 مورد حمله شیمیایی و 50 عملیات بزرگ، کوچک و متوسط در جغرافیای استان ایلام در هشت سال دفاع مقدس به ثبت رسیده است، گفت: عملیات‌های بزرگی همچون فتح‌المبین، محرم، کربلای یک، والفجر پنج و سه و عملیات آزادسازی میمک در استان ایلام در دوران دفاع مقدس انجام شده است.
سردار جمال شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام در نشست هماهنگی کنگره ملی ۳ هزار شهید استان ایلام با اشاره به اینکه کیفیت بخشی به برنامه‌های کنگره ملی شهدای استان از اولویت‌های اساسی است، گفت: در طول برگزاری‌ کنگره و در 10 شب در حوزه‌های تئاتر و فضاسازی شهری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات درمانی و پزشکی در 10 محله کم برخوردار شهرستان‌های استان از دیگر برنامه‌های این کنگره در استان خواهد بود، افزود: 500 جهیزیه بین نوعروسان نیازمند و کم بضاعت استان ایلام همزمان با برگزاری اجلاسیه نهایی کنگره شهدای استان ایلام توزیع می‌شود.
وی با اشاره به اینکه یک همایش بزرگ به‌صورت رزمایش با حضور عشایر استان و ارائه خدمات به این عزیزان به نام شهدای استان برگزار می‌شود، اظهار داشت: برگزاری کنگره ملی 3 هزار شهید استان ایلام آغازی برای ترویج و توسعه هر چه بیشتر فرهنگ ایثار و شهادت است.
فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام با اشاره به اینکه اجرای 50 عملیات بزرگ، کوچک و متوسط در جغرافیای استان ایلام در هشت سال دفاع مقدس به ثبت رسیده است، تصریح کرد: استان ایلام در طول دوران هشت سال دفاع مقدس 337 آزاده، 12 هزارو 47 جانباز و بیش از 60هزار بسیجی داشته است.
سردار شاکرمی خاطرنشان کرد: در استان ایلام تعداد خانواده‌های دارای دو شهید 151 خانواده، سه شهید 26 خانواده، چهار شهید 17 خانواده، پنج شهید 7 خانواده، شش شهید 3 خانواده، هفت شهید 2 خانواده، 9 شهید 3 خانواده و بیش از 10 شهید 2 خانواده وجود دارد.
وی با بیان اینکه 340 بمباران شهری و 16 مورد حمله شیمیایی و 50 عملیات بزرگ، کوچک و متوسط در جغرافیای استان ایلام در هشت سال دفاع مقدس به ثبت رسیده است، ادامه داد: عملیات‌های بزرگی همچون فتح المبین، محرم، کربلای یک، والفجر پنج و سه و عملیات آزادسازی میمک در استان ایلام در دوران دفاع مقدس انجام شده است.
سردار شاکرمی با اشاره به اینکه عملیات آزادسازی میمک و نقش عشایر یک فصل جدیدی است که در دفاع مقدس باید به آن پرداخته شود، تصریح کرد: بافت گلیم فرش به عنوان نماد کنگره ملی سه هزار شهید استان در قالب یک کار محتوایی و مفهومی آماده شده است.
وی با بیان اینکه 21 کمیته ذیل کنگره ملی 3 هزار شهید استان ایلام در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: رئیس کنگره شهدای استان، استاندار ایلام و دبیر آن فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان بوده و دبیرخانه آن در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار دارد.
وی اظهار داشت: با تیمی متشکل از هنرمندان رشته‌های مختلف هنری برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و فعالیت در طول 10 شب در حوزه‌های تئاتر و فضاسازی شهری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری اجرا می‌شود که نشست‌های محتوایی این برنامه‌ها با حضور و متشکل از 80 درصد هنرمندان بومی استان انجام خواهد شد.
فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام با اشاره به اینکه 200 عنوان کتاب در راستای توسعه فرهنگ و ترویج ایثار و شهادت با موضوعات مرتبط با شهدا و هشت سال دفاع مقدس در استان از برنامه‌های کنگره ملی شهدای استان است، تصریح کرد: برگزاری اجلاسیه دانش‌آموزی و فرهنگیان، ارائه مقالات پژوهشی و پایان‌نامه‌ها در حوزه دانشجویی و دانشگاه، ارائه خدمات درمانی و پزشکی در 10 محله کم برخوردار شهرستان‌های استان از دیگر برنامه‌های این کنگره در استان خواهد بود.
فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام با تأکید بر اینکه برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای ایلام در استان آغازی برای ترویج و توسعه هر چه بیشتر فرهنگ ایثار و شهادت است، خاطرنشان کرد: 43 خدمت به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در راستای اجرای کنگره 3 هزار شهید استان ایلام به اقشار مختلف مردم ارائه می‌شود.
سردار شاکرمی با بیان اینکه 500 جهیزیه بین نوعروسان نیازمند و کم بضاعت استان ایلام همزمان با برگزاری اجلاسیه نهایی کنگره شهدای استان ایلام توزیع می‌شود، گفت: یک همایش بزرگ در شهرستان‌های شمال استان به صورت رزمایش بزرگ با حضور عشایر استان و ارائه خدمات به این عزیزان به نام شهدای استان برگزار می‌شود.
کمیته محرومیت زدایی کنگره شهدای ایلام 43 خدمت به محرومین ارائه می‌کند
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام و مسئول کمیته محرومیت زدایی و خدمات اجتماعی و فرهنگی کنگره بزرگداشت 3 هزار شهید استان ایلام گفت: ارائه 43 خدمت به نیازمندان ایلامی در حوزه محرومیت‌زدایی توسط دستگاه‌های عضو کمیته محرومیت زدایی کنگره بزرگداشت 3 هزار شهید استان طرح‌ریزی شده است.
قنبر موسی‌نژاد، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام در نشست اعضای کمیته محرومیت‌زدایی کنگره بزرگداشت 3 هزار شهید استان ایلام، افزود: از این تعداد خدمات 10 نوع آن توسط کمیته امداد ایلام ارائه می‌شود.
وی اظهار داشت: تأمین جهیزیه برای 3 هزار زوج نیازمند، ارائه 3 هزار خدمت در حوزه مسکن محرومان، ایجاد طرح‌های اشتغالزایی، توزیع لوازم خانگی و توزیع تبلت و لوازم کمک آموزشی از جمله این خدمات هستند که همه به نیابت از 3 هزار شهید استان صورت می‌گیرد.
مسئول کمیته محرومیت‌زدایی و خدمات اجتماعی و فرهنگی کنگره بزرگداشت 3 هزار شهید استان ایلام تصریح کرد: ارائه 3 هزار خدمت مسکن برای محرومین با مشارکت کمیته امداد، بنیاد مسکن، سپاه، بنیاد مستضعفان، بهزیستی، راه و شهرسازی و نیز ارائه 3 هزار خدمت جهیزیه با تلاش دستگاه‌های مختلف از جمله کمیته امداد و سپاه از جمله خدماتی است که در این مدت صورت می‌گیرد.
موسی‌نژاد خاطرنشان کرد: از آنجایی که کنگره شهدا مهم‌ترین رویداد فرهنگی استان است انتظار می‌رود خدماتی که ارائه می‌شود در شأن شهدا و پاسداشت جانفشانی‌های آنان باشد و تلاش دستگاه‌های عضو این کمیته این است که امسال به مناسبت برگزاری این کنگره فصل جدیدی از خدمات خود را ارائه دهند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام گفت: اجرای طرح ایران مهربان با موضوع سرپرستی از ایتام و کودکان نیازمند از جمله برنامه‌های کمیته امداد به این مناسبت است که با همکاری حوزه بسیج استان انجام می‌گیرد که در قالب این طرح قرار است برای 12 هزار کودک نیازمند استان حامی جذب شود و تاکنون برای 10 هزار کودک حامی جذب شده است.
همچنین عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این نشست گفت: توسط این اداره کل در قالب این کمیته امسال بیش از 100 هزار جلد کتاب در بین مردم و عمدتاً در مناطق کمتر توسعه یافته استان توزیع می‌شود.
کودکان شهید ایلام در کنگره شهدا به صورت ویژه دیده شود
نماینده حوزه شمالی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: کودکان شهید ایلام در کنگره شهدا به صورت ویژه دیده شود.
سارا فلاحی، نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی در نشست ستاد هماهنگی کنگره 3 هزار شهید استان افزود: کودکان شهید ایلامی در دوران دفاع مقدس در کنگره 3 هزار شهید احصا و برند‌سازی شوند تا ماهیت رژیم کودک‌کش بعثی صدام نیز در دوران دفاع مقدس بیشتر آشکار شود، چرا که کودک کشی در تمام دنیا و در هر دین و مذهب و مسلکی مذموم است و اسرائیل جنایتکار نماد رژیم کودک کش در جهان است.
وی با بیان اینکه شهدا نماد برتری ایران بر جهان هستند، اظهار داشت: کنگره 3 هزار شهید ایلامی احیای دوباره فرهنگ ایثار و شهادت و برند کردن نام و یاد شهدا در جامعه است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی برگزاری کنگره‌ای در قدر و شأن شهدای ایلام را خواهان و خاطرنشان کرد: در اهداف این کنگره به گردشگری دفاع مقدس و معرفی رزمندگان، جانبازان و شهدایی که در تاریخ دفاع مقدس درخشیدند پرداخته و تلاش شود تا نقش ایلام در دفاع مقدس برای همگان عیان گردد.
فلاحی تصریح کرد: برای معرفی شهدا، حضور و نقش مردم ایلام در دوران دفاع مقدس و عملیات‌های انجام شده در استان ایلام ازجمله حماسه کوشک، فتح میمک، قلاویزان و ... نیازمند واکاوی و تحقیق و بازآفرینی این رشادت‌ها در استان ایلام هستیم که می‌شود با برگزاری کنگره 3 هزار شهید ایلامی قسمتی از آن را محقق کرد.
نماینده حوزه شمالی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نبود موزه دفاع مقدس در استان ایلام را نمونه‌ای از کم کاری‌ها در معرفی رشادت و جان‌سپاری مردم ایلام در دوران دفاع مقدس دانست و گفت: ما در مجلس برای تأمین اعتبارات و ساخت موزه دفاع مقدس در استان ایلام آماده همکاری و چانه‌زنی هستیم و هر آنچه برای شهدا نیاز باشد به طور ویژه مورد پیگیری و رایزنی قرار خواهیم داد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پایان بر توجه به توانایی داخلی، پرهیز از گراهای مخرب به دشمن و وحدت و همدلی به عنوان راهکار غلبه بر مشکلات تأکید کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7733/14/587766/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها