ایلام تندیس زنده ایثار و مقاومت است


محمد نوذری
استاندار ایلام
خادمی حضرت سیدالشهدا پاداش روزهای مقاومت و پایمردی ایلامیان است، ایلام پیشقراول ایثارگری در کشور است و لازم است شکوه و عظمت، مقاومت و ایثارگری ایلامیان در دوران جنگ تحمیلی به کشور معرفی شود.
 دو شاخصه مهم ایلام در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که باید در نشست‌های ملی پیگیری شوند یکی کنگره عظیم اربعین و دیگری کنگره سه هزار شهید استان است. کنگره عظیم اربعین یک حماسه ملی و یک کار بزرگ است، فارغ از دوسال گذشته که درگیر کرونا بودیم، حماسه اربعین، هرساله بیش از 8 میلیون تردد از مرز مهران را ثبت می‌کند که این یک ظرفیت عظیم است که ایلام را به‌عنوان خادمین حسین(ع) در سطوح ملی و جهانی معرفی کرده است.
 ایلام تندیس ایثار و مقاومت، دروازه عتبات عالیات و پایتخت خادمین اربعین حسینی(ع) است. اربعین پاداشی بود که به‌دلیل پایمردی مردان و زنان قهرمان ایلام در دوران دفاع مقدس به این مردم داده شد؛ مردمی که همواره ایستادگی کردند و شعر مقاومت را بارها و بارها دوباره سرودند و اجر این ایثارگری و جانبازی را گرفتند و امروز خادم حسین اند.
 شاخص دومی که می‌تواند استان ایلام را در سطح ملی و مجامع جهانی معرفی نماید، مظلومیت ایلام و سه هزار شهیدی است که می‌تواند ایلام را به‌عنوان نماد و سمبل مقاومت و پایمردی(مهد پایمردی) معرفی نماید و تاکنون به آن پرداخته نشده است.
 در بررسی‌های به عمل آمده می‌توان با افتخار گفت که اگر نسبت شاخص ایثارگری در کشور به ازای هر یکهزار نفر، 6 نفر است، این شاخص در استان ایلام به نسبت جمعیت به ازای هر یکهزار نفر، 17 نفراست که این خود سند مظلومیت استان است.
 کنگره عظیم شهدا که مقدمات برگزاری آن در ایلام در حال انجام است، یک کار جمعی است که باید ایثارگری‌ها، شهادت‌طلبی‌ها، ارزش‌های مقدس و از خود گذشتگی‌های مردم ایلام را در سطح ملی و جهانی بازگو نماید.
با پیگیری‌های به عمل آمده تاکنون 500 میلیون تومان از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، یک میلیارد و 200 میلیون تومان از محل اعتبارات اربعین، 2 میلیارد تومان از محل کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها برای برگزاری کنگره و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و امسال نیز 1.5 میلیارد تومان برای تکمیل موزه دفاع مقدس اختصاص داده شده است.
وی با تأکید بر پیگیری و چانه زنی در سطوح ملی برای موزه دفاع مقدس استان، از شهرداران، دستگاه های اجرایی و نهادهای مرتبط خواست تا نسبت به ساخت المان‌ها، ساماندهی گلزار شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهدا همکاری لازم را به‌عمل آورند.







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7733/14/587767/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها