آیت‌الله محقق داماد در واتیکان خواستار شد

نقش آفرینی رهبران ادیان برای حل بحران‌های محیط زیستی


آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم که به‌منظور شرکت در نشست مشترک رهبران و متفکران ادیان و دانشمندان درباره مسأله بحران‌های محیط‌زیستی کره زمین به واتیکان سفر کرده است، در سخنرانی خود در این نشست، بحران‌های محیط‌زیستی را بحرانی اخلاقی و فکری دانست و از رهبران ادیان خواست برای حل آن نقش مهمی ایفا کنند.
به گزارش ایرنا، رهبران تمامی ادیان اصلی دنیا دوشنبه گذشته به دعوت پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان واقع در شهر رم ایتالیا گرد هم آمدند و با رایزنی با یکدیگر و تبادل آرا با دانشمندان برجسته جهان، بیانیه‌ای عملی درباره مسائل مرتبط با تغییرات اقلیمی صادر کردند. حاضران همچنین از پاپ به‌عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان درخواست کردند به نمایندگی از همه ادیان آن، این بیانیه علمی را به رهبران سیاسی شرکت کننده در کنفرانس COP۲۶ تسلیم کند.
آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد که به‌عنوان یکی از متفکران شیعی از ایران به این گردهمایی دعوت شده بود، ضمن امضای بیانیه مشترک ادیان، اظهارکرد: بحران محیط زیست که امروز حیات بشر را روی کره زمین سخت و دشوار کرده، یک بحران اخلاقی و فکری است و برای حل آن رهبران دینی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.
رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی افزود: نگاه بشر به جهان پیش روی خویش دوگونه نگاه است؛ الهی و غیرالهی. در نگاه الهی مجموعه جهان پیش رو اعم از انسان، حیوانات، کوه‌ها، دریاها و... بخش‌های طبیعت یک مجموعه هستی و همه مظاهر آفریدگار و نشان دهنده او هستند ‌درحالی در نگاه غیر الهی چنین نیست. آیت‌الله محقق داماد تصریح کرد: در این نگاه بشر خود را جدای از طبیعت می‌بیند و طبیعت را برای خود و در تسخیر خود می‌داند و همواره تلاش دارد که تسلط بیشتری بر آن به‌دست آورد. در حالی که در نگاه نخستین بشر برای طبیعت احترام قائل است و خود را جزئی از آن می‌داند. او ادامه داد: در قرآن مجید، طبیعت همانند انسان با خدا گفت‌و‌گو می‌کند و تسبیح خدا می‌گوید لذا طبیعت از نظر مؤمنین مقدس است و هرگز مؤمنین به طبیعت تجاوز نمی‌کنند. به موجب آنچه در متون مقدس آمده نیز خدا در آغاز آفرینش انسان او را به دو امر ملتزم کرده است؛ یکی اجتناب از قتل نفس و دیگری اجتناب از آلوده کردن طبیعت و متأسفانه امروز بشر به عهد الهی وفا نکرده و مرتکب کشتار بیگناهان و تخریب و فساد در طبیعت می‌شود. رسالت پیروان ادیان در جهان معاصر اتحاد بر ای رساندن پیام الهی و تحقق وفای به این دو تعهد خداوند است.
بیست‌و‌ششمین کنفرانس جهانی تغییر اقلیم، نوامبر امسال در شهر گلاسکو اسکاتلند برگزار می شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7741/2/588474/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها