گمانه زنی‌های خارجی درباره از سر‌گیری مذاکرات وین

خطیب‌زاده: بازگشت به مذاکرات برجام قطعی است


درحالی که گمانه زنی رسانه های غربی درباره زمان بازگشت ایران به مذاکرات احیای برجام بالا گرفته است، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اظهار نظری پیرامون از سرگیری مذاکرات وین، گفت: جمهوری اسلامی قطعاً به مذاکرات برجام باز می‌گردد، اما زمان آن پس از پایان مراحل مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات تعیین می‌شود.
به‌گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده در گفت‌وگو با شبکه «فرانس۲۴» توضیح داد: ما روند بازنگری سوابق را بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران در دو مرحله شروع کرده‌ایم. نخستین مرحله به پایان رسید و ما اعلام کردیم که قطعاً به وین می‌رویم تا مذاکرات با گروه1+4  آغاز شود.
وی افزود: مرحله دوم بازنگری‌ها هنوز به پایان نرسیده است و سرگرم بررسی جزئیات شش دور مذاکراتی هستیم که توسط دولت قبل ایران صورت گرفت. بزودی این مرحله هم به پایان می‌رسد و ما قادر خواهیم بود که یک تاریخی را برای دور جدید مذاکرات مشخص کنیم. خطیب‌زاده باوجود زمانبر دانستن روند مطالعه سوابق مذاکرات اطمینان خاطر داد که این دوره کوتاهتر از مدت زمانی است که طول کشید تا دولت بایدن و تیمش در وین حاضر شوند. او مهم‌ترین مسأله را رفع تمام تحریم‌هایی دانست که پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران اعمال شد و گفت: ما به‌دنبال راهی هستیم که اطمینان حاصل کنیم تحریم‌ها به طور مؤثر رفع می‌شوند. او با بیان اینکه اگر امریکا مایل است به اتاق (مذاکرات) بازگردد باید بلیت تهیه کند، بهای این بلیت را رفع تمام تحریم‌هایی دانست که توسط ترامپ اعمال، بازاعمال یا تجدید برچسب شده‌اند.
خطیب‌زاده یادآور شد که رئیس جمهوری امریکا پیش از پیروزی در انتخابات وعده داده بود که به تمام موافقتنامه‌هایی که واشنگتن در دوره قبل خارج شده بود باز می‌گردد اما در مورد برجام این اتفاق نیفتاد. وی گفت: «واقعیت این است که دولت جدید امریکا سیاستش را در قبال ایران تغییر نداده است، تحریم‌هایی که توسط دولت ترامپ اعمال شد هنوز فعال است و ما هیچ تغییر معنادار و چشمگیری را در سیاست آنها در قبال ایران مشاهده نکرده‌ایم». روز گذشته و پس از این موضع‌گیری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان یک مقام ارشد امریکایی این گونه ارزیابی کرد که ایران نشانه‌هایی از آمادگی بازگشت به مذاکرات را ارسال کرده است. یک مقام امریکایی هم به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری فرانسه گفت: امیدواریم در مدت کوتاهی (برای مذاکرات) بتوانیم به وین برگردیم. این مقام با بیان اینکه مقامات دولت بایدن راه حل دیپلماتیک را «بهترین مسیر» می‌دانند، درباره احتمال از سرگیری مذاکره با ایران در مدت زمانی کوتاه ابراز امیدواری کرد و در عین حال مدعی شد که پیشرفت تهران در زمینه توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای «نگران کننده» است. پیش از این، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به عربستان گفته بود امیدوار است که مذاکرات با ایران بزودی از سر گرفته شود. قدرت‌های غربی از ایران خواسته‌اند که به مذاکرات هسته‌ای وین بازگردد و هشدار داده‌اند که با توجه به توسعه برنامه هسته‌ای تهران و نادیده گرفتن محدودیت‌های تعیین شده در برجام، زمان برای از سرگیری مذاکرات در حال اتمام است.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اما آخرین موضع ایران در این باره را روز گذشته اعلام کرد و گفت: زمانی‌که روند بازبینی داخلی‌ به جمع‌بندی برسد، به وین بازخواهیم گشت و پیش‌شرطی وجود ندارد. تنها هدف ما این است که اطمینان یابیم که گفت‌و‌گوها، حقوق ما را تأمین می‌کند  از جمله تضمین‌های کافی مبنی بر اینکه این بار ایالات متحده واقعاً به توافق پایبند می‌ماند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7741/3/588479/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها