تلاش «بایدن» برای ترمیم شکاف با هم‌پیمانان اروپایی


گروه جهان/ «جو بایدن» برای فرونشاندن آتش خشم اروپا پس از لغو پنهانی قرارداد ساخت زیردریایی استرالیا با فرانسه، در راستای تقویت پیوند فراآتلانتیک همزمان با سفر دبیرکل ناتو به واشنگتن، در تماس تلفنی با رئیس کمیسیون اروپا بر اهمیت همکاری مستحکم میان امریکا و اتحادیه اروپا در منطقه هند و اقیانوس آرام تأکید کرد. به گزارش سایت «اوراسیا ریویو»، «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری در کاخ سفید، به منظور تقویت روابط امنیتی دفاعی با «لوید آستین»؛ وزیر دفاع امریکا و «جک سالیوان»؛ مشاور امنیت ملی امریکا ملاقات کرد و پس از تماس تلفنی با «آنتونی بلینکن» که برای رفع تنش‌های اخیر با فرانسه راهی پاریس شده است، به دیدار اعضای کنگره امریکا رفت.
براساس بیانیه‌ای که کاخ سفید پس از دیدار مهم رئیس‌جمهوری و دبیرکل ناتو منتشر کرد، «بایدن» در قبال دستور کار مورد توافق ماه ژوئن رهبران ناتو در راستای تجهیز کامل این سازمان برای مقابله با تهدیدهای مدرن محیط زیستی و توسعه یک مفهوم جدید استراتژیک، حمایت کامل امریکا را اعلام کرده است.
«ینس استولتنبرگ» نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت اتحاد در دنیای غیرقابل پیش‌بینی امروز گفت: «در شرایطی که رقابت میان قدرت‌های بزرگ رو به افزایش است و تهدیدات سایبری و تروریسم و تغییرات اقلیمی بر امنیت جهان تأثیرگذار است باید بر مسائل دفاعی تأکید بیشتری داشته باشیم. مأموریت افغانستان نیز برای اعضای ناتو خالی از دستاورد نبود چراکه در 20 سال گذشته هیچ یک از کشورهای عضو از سمت افغانستان مورد حمله تروریستی قرار نگرفتند و این همکاری میان متحدان ناتو تا اطمینان از امن نبودن فضا برای تروریست‌ها ادامه دارد. بنابراین تصمیم سخت افغانستان نمی‌تواند در لزوم همکاری اروپا و امریکا شمالی در ناتو تغییری ایجاد کند.»
تلاش‌های دولت «بایدن» برای ترمیم شکاف‌های ایجاد شده با هم‌پیمانان اروپایی در حالی ادامه دارد که به نوشته «آسوشیتدپرس»، «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه که سال‌ها برای تقویت اقتدار استراتژیک اتحادیه اروپا تلاش می‌کند، امیدوار است که وقایع اخیر حول توافق‌های پنهانی امریکا، انگلیس و استرالیا در حوزه دفاعی منطقه هند و اقیانوس آرام و لغو قرارداد میلیاردی فرانسه بتواند او را برای نیل به این هدف موفق کند. او همچنین به تازگی در راستای کاهش تنش‌ها تماسی تلفنی با «جو بایدن» داشته و «آنتونی بلینکن» وزیرخارجه امریکا نیز برای بهبود روابط با دولت فرانسه در پاریس به سر می‌برد.
تلاش‌هایی که نتیجه آن تماس مکرون با هم‌پیمانان اروپایی برای تقویت ظرفیت‌های دفاعی اروپا و همزمان تقویت روابط با امریکا بوده است. در عین حال «اورسلا فان درلاین» رئیس کمیسیون اروپا نیز در تماس تلفنی با «جو بایدن»، بحران آب و هوایی، مسائل دفاعی، تجاری، حوزه غرب بالکان و مسائل ژئوپلیتیک دیگر را به بحث و تبادل نظر کشاند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7741/4/588485/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها