هشدار امیر حاج رضایی به عزیزی خادم بابت وعده‌هایی که محقق نمی‌شوند

مردم را ناامید و ملی‌پوشان را دلسرد نکنید


حامد جیرودی/ فوتبال ایران مدتی است اسیر حواشی‌ای شده که نه تنها فوتبالدوستان بلکه بدنه این رشته جذاب و حتی مسئولان غیر‌ورزشی را هم آزرده‌خاطر کرده است. عجیب اینکه خاستگاه تعدادی از این حواشی به متولی اصلی آن مربوط می‌شود؛ یعنی فدراسیون فوتبال و در رأس آن شهاب‌الدین عزیزی خادم. او با وعده‌های محقق نشده و البته ارتباط بردهای شیرین تیم ملی به دعای «خوبان عالم» باعث ایجاد اتفاقاتی شده که اصلاً به سود فوتبال ملی نیست. چه اینکه پای نمایندگان مردم در مجلس هم به ماجرا باز شد و آنها با تقبیح صحبت‌های عزیزی خادم، از او خواستند در این باره توضیح دهد.
امیر حاج رضایی در گفت‌و‌گو با «ایران» به مواردی اشاره کرد که حاشیه‌ها به تبع آن شکل گرفت: «پیش از بازی ایران و کره جنوبی ما از فدراسیون فوتبال 2 قول شنیدیم؛ اول اینکهVAR خواهیم داشت و دیگری اینکه تماشاگران برای نخستین بار پس از شیوع کرونا وارد ورزشگاه خواهند شد ولی هیچ‌کدام از آنها محقق نشد. در حالی که اگر VAR بود، شاید یک پنالتی توسط مهدی طارمی برای ما گرفته می‌شد. همان‌طور که این سیستم در بازی با امارات به داد ما رسید و شجاع خلیل‌زاده را به زمین برگرداند. حالا هم می‌گویند VAR آخر این فصل یا برای لیگ بیست و دوم می‌آید. بعد هم می‌گویند اگر سؤالی دارید از ما نپرسید و از AFC بپرسید. ما باید از AFC بپرسیم؟ در مورد تماشاگران هم وقتی می‌دانید خانم‌ها نمی‌توانند به ورزشگاه بیایند و مجوزش را ندارید، چگونه به مردم قول می‌دهید؟ در همین عربستان سعودی تماشاگر چطور نشسته بود؟ ژاردیم سرمربی الهلال گفت من از مدیر باشگاه خواستم ورزشگاه همیشه همین‌طور پر باشد و هواداران به تیم مقابل فشار بیاورند. در این شرایط عدم اعتمادی که بین جامعه و متولیان فوتبال ایجاد می‌شود، خوب نیست و رفته رفته امیدها ناامید می‌شود.» این کارشناس فعلی و مربی سابق فوتبال صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: «من به آقای عزیزی خادم برای کارهایی که انجام داد، امیدوار شده بودم. مثل انتخاب مهدوی‌کیا به عنوان سرمربی امید، حضور کریم باقری در تیم ملی یا حضور آقای چراغپور در کمیته آموزش ولی نمی‌دانم مشاوران ایشان چه کسانی هستند که ناخودآگاه علیه اقدامات مثبتش حرکت می‌کند. یک رئیس فدراسیون حرف زدنش خیلی مهم است و باید مانند یک دیپلمات صحبت کند. چرا ایشان به فراکسیون ورزش احضار شده؟ آیا احضار شده که تشویقش کنند؟ خیر. می‌خواهند درباره صحبت‌هایی که انجام داده و بردهای تیم ملی را به خوبان عالم مرتبط دانسته، توضیح دهد. اصلاً چرا رئیس فدراسیون باید چنین حرف‌هایی بزند؟ اظهارنظرهای اینچنینی بعد از بردهای تیم ملی ممکن است بازیکنان را هم دلسرد کند.»
نکته حائز اهمیت دیگر اینکه نقدهای تعدادی از رسانه‌ها و به عبارتی پرداختن به ابهامات، گاهی با سکوت و بی‌تفاوتی و بعضاً با واکنش‌های غیرمسئولانه مواجه می‌شود. حاج رضایی در این خصوص گفت: «نقد باید در جامعه باشد تا پویا باشیم اما می‌شنیدم به‌خصوص در فدراسیون گذشته می‌گفتند نزدیک مسابقه است نقد نکنید. در حالی که نقد پاک و منصفانه کمک به تیم ملی است. چرا دهان‌ها بسته باشد و قلم‌ها روی میز؟ ما الان با لبنان و سوریه دو کشور سختکوش عربی بازی داریم ولی نقد باید باشد طوری که تیم ملی ضربه نخورد. الان می‌بینیم بین دراگان اسکوچیچ و مهدی طارمی، تنش به وجود آمده و این خوب نیست. سرمربی تیم ملی باید فکورانه صحبت و در انتخاب جملاتش فوق‌العاده دقت کند. مثلاً از یورگن کلوپ درباره محمد صلاح، رونالدو و لیونل مسی پرسیده بودند و گفته بود من اصلاً صلاح نمی‌دانم قبل از بازی با منچستر در این‌باره صحبت کنم و این یعنی زمان صحبت کردن هم مهم است. جامعه رسانه‌ای هم باید به آرامش تیم ملی کمک کند.» تنش میان اسکوچیچ و طارمی به مصاحبه اخیر او مربوط می‌شود که تأکید کرد بازیکنان ایرانی در توانایی تاکتیکی کمبود دارند. حاج رضایی در این باره چنین نظر داد: «یکی از 4 فاکتور فوتبال تاکتیک است و اگر بخواهیم به فارسی ترجمه کنیم، معادل‌سازی نمی‌شود ولی می‌شود آن را تدبیر نامید. ما نقصان‌هایی داریم و اگر بگوییم هیچ مشکل تاکتیکی نداریم اشتباه است ولی ماجرا به صورتی نیست  که اسکوچیچ گفته. یعنی به صورت نسبی توانایی تاکتیکی داریم ولی به اندازه استانداردهای جهانی نیست.»
هفته دوم لیگ برتر21 در شرایطی آغاز شده که در 8 بازی هفته اول این رقابت‌ها تنها 14 گل به ثمر رسید که به طور میانگین کمتر از یک گل زده در هر بازی می‌شود. این در حالی است که همزمان لیگ‌های اروپایی برگزار می‌شود و معمولاً بازی‌های پرگلی هم شاهد هستیم. مربی اسبق تیم ملی گفت: «این یک قیاس مع‌الفارق است. ما همیشه بهانه‌هایی برای این شرایط داریم. به عنوان مثال می‌گویند هفته اول است و بدن‌ها باز نشده و تیم‌ها هنوز شکل نگرفته‌اند اما تیم‌ها باید قبل از فصل شکل بگیرند. در فوتبالی مانند یونایتد - لیورپول همه چیز در جای خودش قرار دارد و همه عوامل بیرونی و درونی زمین کار خودشان را انجام می‌دهند.» او درباره اتفاق‌های شروع لیگ مانند قرار نگرفتن شهرخودرو برابر مس و انجام بازی نفت مسجدسلیمان با سپاهان در زمین اهواز گفت: «این‌ها اتفاق‌های بدی است و توهین به سازمان لیگ و فدراسیون بود. تازه نامه زده بودند که بازی با مس را عقب بیندازید. همه اینها یک نوع حسرت به وجود می‌آورد که چرا بازی‌های ما زیبا یا پرگل نیست. اینها یک مجموعه است که مانند یک پازل کنار هم قرار می‌گیرد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7756/1/590067/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها