خاطرات یک دیپلمات

روایت گمشده



فاروق الشرع / وزیر خارجه سابق سوریه
مترجم: حسین جابری انصاری

تأکید اسد بر ایده بنیادین سوریه
مقاله مجله الوسط، ایده‌هایی را در برمی‌گرفت که به معنای این بود که اسد اختلاف در زمان رسیدن به توافق بین اسرائیل و هیأت‌های عربی را می‌پذیرد، مادامی که هدف پایانی مذاکرات، تحقق صلح فراگیر است. مطابق مطالب مقاله، اسد همچنین با اشاره به اینکه عرب‌ها رسیدن به این توافق‌های را تدبیر می‌کنند، ظهور یک جریان قوی در افکار عمومی اسرائیل را در حمایت از صلح می‌ستود.
من در گفت‌و‌گوی سیل با اسد حضور نداشتم، اما رئیس‌جمهوری پس از انتشار مقاله گفت، اگر چه بسیاری از آنچه سیل به او نسبت داده را نگفته است، اما به آن اعتراض نخواهد کرد، تا ببیند واکنش‌ها به آن چه خواهد بود؟ منظور رئیس‌جمهوری از گفته‌هایش به سیل [درباره پذیرش مشروط اختلاف در زمان رسیدن به توافق میان اسرائیل و هیأت‌های عربی]، این بود که هر توافقی میان طرف‌های عربی مذاکرات، با اسرائیل می‌بایست به تأیید مشترک هیأت‌های عربی دیگر برسد. این موضع، به اندازه کم اما دقیقی با آنچه سیل از قول او نوشته، متفاوت بود. اگر چه ایده‌ای که سیل هم منتشر کرده بود، «صلح کامل در برابر عقب‌نشینی کامل» بود.
این ایده بنیادین سوریه بود که در چهارچوب هماهنگی مشترک بین ما و کشورهای همجوار فلسطین اعمال می‌شد. نوشته‌های برخی نویسندگان اسرائیلی را در تحلیل این گفت‌و‌گوی اسد خواندم. درون مایه برداشت‌های آنها درست بود، اما خوانش آنها از مقاله سیل در موضوع امکان جداکردن روندهای مذاکراتی، با تفسیر و تأویل‌های خودشان آمیخته بود. رئیس‌جمهوری اسد گفته بود، همزمانی به این معنا نیست که در یک لحظه توافقنامه‌ها امضا شود بلکه به این معنا است که برای تحقق صلح فراگیر، همه این توافقنامه‌ها با هم مرتبط است. برای پیشگیری از هرگونه تأویل نادرست از مقاله سیل، همان زمان اظهار نظری کردم که به‌صورت غیر مستقیم مطالب منتشره از سوی سیل را نیز تصحیح می‌کرد: «صلح کامل بدون عقب‌نشینی کامل در همه روندها و جبهه‌ها» در کار نخواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7757/4/590191/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها