اخبــــــار



ذخیره 2/8 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه ها

وزیر نفت از عزم دولت سیزدهم برای پرداخت بدهی گازی به ترکمنستان خبر داد و گفت: با تلاش مدیران صنعت نفت در بخش‌های مختلف بیش از ۲.۸ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاه‌ها و صنایع عمده ذخیره شده است.
جواد اوجی پس از دیدار با هیأت ترکمنستان به ریاست رشید مرادف، وزیر امور خارجه این کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما دو قرارداد گاز با ترکمنستان در دو نقطه از جغرافیای ایران (خراسان رضوی و گلستان) داریم که این قرارداد‌ها ۲۵ ساله است و ما روزانه از محل این دو قرارداد ۴۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد می‌کردیم.وی با بیان اینکه متأسفانه در دولت گذشته به‌دلیل پرداخت نکردن مطالبات ترکمنستان، صادرات گاز این کشور به ایران قطع شد، افزود: این موضوع برخلاف روابط دوستانه دو کشور به دیوان بین‌المللی داوری کشیده شد و این دیوان رقم دقیق بدهی ایران را مشخص کرد.
وزیر نفت مذاکره با وزیرخارجه ترکمنستان و هیأت بلندپایه این کشور را که متشکل از بخش انرژی و بانکی بود، مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی که از قبل انجام داده بودیم مذاکرات خوبی برای تسویه بدهی ترکمنستان انجام شد. عزم دولت سیزدهم و رئیس‌جمهوری تسویه این بدهی است.
اوجی با بیان اینکه مذاکرات ایران و ترکمنستان در سطح کارشناسان شرکت ملی گاز ایران و بانک مرکزی در روز‌های آینده ادامه خواهد یافت، گفت: با راهکار‌ها و پیشنهاد‌های مطلوبی که ارائه دادیم بی‌شک تسویه بدهی طرف ترکمنستان انجام خواهد شد و ما در این زمینه مصمم هستیم.
وی با اشاره به اینکه احیای صادرات گاز ترکمنستان به ایران می‌تواند گام نخست برای ارتقای روابط همه‌جانبه دو کشور باشد، یادآوری کرد: سیاست دولت سیزدهم گسترش سطح روابط دوجانبه با همسایگان از جمله ترکمنستان است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه هیأت ایرانی پیشنهاد‌های خوبی برای تسویه بدهی به ترکمنستان روی میز گذاشته و ترکمنستان هم راهکار‌های خوبی ارائه داده است، گفت: مطمئنم این موضوع (تسویه بدهی گازی به ترکمنستان) قابل حل است و بر روابط دو کشور سایه نخواهد انداخت.وزیر نفت درباره تأمین سوخت زمستانی گفت: با تلاش و تدبیر مدیران صنعت نفت در بخش‌های مختلف بیش از ۲.۸ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاه‌ها و صنایع عمده ذخیره شده است./صدا وسیما

جمع‌آوری میلیاردها تومان پوشاک قاچاق

معاون حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر مقابله با برندهای محرز قاچاق پوشاک و کالای دخانی و اعلام شناسایی ۱۲۰ برند پوشاک قاچاق، از کشف ۱۲۳ میلیون نخ سیگار قاچاق خبر داد.مصطفی پورکاظم شایسته در خصوص قاچاق پوشاک اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق در ادامه طرح‌های سال ۹۷ و ۹۸، یک طرح مقابله با برندها در مورد پوشاک قاچاق را از مهر ماه ۱۴۰۰ در سطح کشور از جمله تهران شروع کرده است.
وی در مورد جزئیات طرح توضیح داد: ۱۲۰ برند خارجی شناسایی و از سوی وزارت صمت به ستاد ابلاغ شده که این برندها نه مجوز فعالیت دارند و نه کالایی که در مغازه‌ها و ویترین‌های مراکز تجاری بزرگ به نمایش می‌گذارند، شناسه کالا و کد رهگیری دارد که بتواند به‌صورت قانونی وارد شود. لذا این طرح از اول مهرماه به طور جدی شروع و تا کنون حدود ۴ میلیارد تومان کالاهای موجود در مغازه‌ها جمع‌آوری شده است. همین‌طور عناوین این برندها نیز در حال اصلاح است.
به این صورت که یا خودشان باید برند را تغییر بدهند یا ستاد آن را پاکسازی کرده و در عوض از برندهای ایرانی و دارای مجوز استفاده می‌شود.رئیس قرارگاه مقابله با قاچاق کالا در سطح عرضه درباره وضعیت این ۴ میلیارد تومان کالای ضبط شده نیز اعلام کرد: این کالاها جزو قاچاق محرز است که براساس ابلاغ ستاد مرکزی، به سازمان اموال تملیکی فرستاده می‌شود. از آنجایی که کالاهای مذکور نه مجوز صادرات مجدد دارند و نه مجوز فروش در داخل، لذا باید همه آنها امحا شوند.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای طرح یاد شده بیش از ۳۷ میلیارد تومان از پوشاک قاچاق جمع‌آوری شده، درخصوص تعیین تکلیف این کالاها اضافه کرد: امحای این محصولات با نظارت خود ستاد در کمیته‌هایی به‌عنوان کمیته رسوب کالا صورت جلسه شده و دستور امحا برای آنها صادر شده است./مهر

امکان تسویه تعهدات ارزی وزارت نفت  با تهاتر

مشاور رئیس‌جمهوری با اشاره به آغاز افت فشار گاز پارس جنوبی، گفت: با توجه به طلب صندوق توسعه ملی از شرکت نفت و وزارت نفت بابت تعهدات ارزی، این آمادگی را داریم که با دریافت سهمیه‌های نفت در ازای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد، تجاری و اقتصادی بخشی از این بدهی‌ها را در قالب تهاتر تسویه کنیم.
سعید محمد در مراسم آغاز به کار نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه هم اکنون ایران یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان را در اختیار دارد، گفت: بیماری مزمن اقتصادی از روزی آغاز شد که کشورهای بدون ذخایر نفت و گاز با تکمیل زنجیره‌های ارزش بالاترین بهره از ذخایر نفت و گاز سایر کشورها بردند.
مشاور رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرورت تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، تصریح کرد: به‌دلیل غفلت از تکمیل زنجیره‌ها و خوشه‌های صنعتی در سال‌های گذشته تاکنون با وجود ذخایر عظیم هیدروکربوری، پتانسیل نیروی انسانی متخصص و توانمند، ظرفیت بالای ساخت داخل اما امروز به صادرکننده خام محصولات تبدیل شده‌ایم.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به آغاز افت فشار تولید گاز در پارس جنوبی و به صدا درآمدن کاهش تولید در این میدان مشترک گازی، بیان کرد: تاکنون تمهیداتی برای حفظ و نگهداشت تولید گاز پارس جنوبی دیده نشده است و وضعیت پارس جنوبی مطلوب ارزیابی نمی‌شود.
وی با تأکید بر اینکه مشکلات مالیاتی در مناطق آزاد و اقتصادی کشور بزودی حل می‌شود، تأکید کرد: دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، آماده افزایش جذابیت و بسترسازی برای سرمایه‌گذاری و کشف ظرفیت‌های جدید جذب سرمایه در مناطق آزاد و اقتصادی با رویکرد تکمیل زنجیره‌های ارزش و صادراتی است.این مقام مسئول از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مقدمات تالار بین‌المللی بورس در مناطق آزاد و اقتصادی خبر داد و افزود: مرحله اول این تالار با هدف تهیه و عرضه اوراق اتفاق خواهد افتاد.
سعید محمد با اشاره به طلب صندوق توسعه ملی از شرکت ملی نفت و وزارت نفت بابت تعهدات ارزی، بیان کرد: دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، این آمادگی را دارد که با دریافت سهمیه‌های نفت در ازای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد، تجاری و اقتصادی بخشی از این بدهی‌ها را در قالب تهاتر تسویه کند./ایلنا





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7757/6/590197/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها