امروز برگزار می شود

گردهمایی همسایگان افغانستان در تهران


گروه سیاسی/ بر اساس اعلام وزیر امور خارجه کشورمان «تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان» راهکار سیاسی است که جمهوری اسلامی ایران در سازوکار رایزنی همسایگان افغانستان پیرامون تحولات و آینده این کشور پیگیری می‌کند. تهران امروز میزبان دومین نشست همسایگان افغانستان است که با حضور وزرای خارجه 6 کشور همسایه این کشور به علاوه وزیر خارجه روسیه برگزار می‌شود.
در عین حال برگزاری این نشست در تهران فرصتی شد تا وزیر خارجه کشورمان روز گذشته از وزرای خارجه ترکمنستان، پاکستان، ازبکستان و تاجیکستان استقبال و میزبانی کند و به رایزنی با آنها درباره تحولات افغانستان و نیز روابط دوجانبه بپردازد.
وزیر خارجه کشورمان روز گذشته پس از دیدار با «شاه محمود قریشی» همتای پاکستانی‌اش در نشست خبری مشترک به تشریح دیدگاه کشورمان در قبال تحولات افغانستان و آینده مطلوب برای این کشور پرداخت. امیرعبداللهیان با اعلام اینکه «تماس‌های خود را با همه طرف‌ها در افغانستان دنبال می‌کنیم و مشورت‌ها و تماس‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران نسبت به هیأت حاکمه سرپرستی و یا موقت در افغانستان در جریان است»، گفت: تحولات افغانستان را با دقت دنبال می‌کنیم و باور داریم که تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان به عنوان مهمترین راهکار سیاسی پیش روی همه ما قرار دارد.
او در عین حال با اشاره به ادامه یافتن ارسال کمک‌های انسان دوستانه ایران برای مردم افغانستان، تأکید کرد: همکاری‌های ما در حوزه‌های مرزی، اقتصادی و تجاری در همه سطوح ادامه پیدا می‌کند، در عین حال تشویق هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به اجرای مسئولیت‌های آنها در قبال ایجاد صلح و ثبات و امنیت در این کشور مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است.
او پیرامون محتوای گفت‌و‌گویش با شاه محمود قریشی گفت: با کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی پاکستان توافق کردیم که در نشست وزیران خارجه همسایگان افغانستان پیام واحدی را برای مردم افغانستان، برای جامعه جهانی و هیأت حاکمه سرپرستی و موقت افغانستان داشته باشیم. «رشید مردوف» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه ترکمنستان که صبح دیروز همراه هیأتی بلندپایه برای حضور در شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران-ترکمنستان و نیز افغانستان به تهران آمد نیز روز گذشته با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رایزنی کرد. امیرعبداللهیان در نشست مشترک خبری با بیان اینکه ایران و ترکمنستان بیش از یکصد سند همکاری دارند، از بازنگری در سند همکاری‌های مشترک دو کشور خبر داد و گفت: قرار شد نسبت به بازگشایی ترانزیت و حرکت کامیونداران دو کشور از چهار نقطه مشترک مرزی با توجه به عبور از پیک کرونا و واکسینه شدن همه رانندگان ترانزیت اقدام کنیم. همچنین در زمینه همکاری‌های آب و برق و همه حوزه‌های مورد علاقه دو طرف تفاهم انجام شد. ضمن اینکه در مسیر سرخس و گنبد از ترکمنستان گاز وارد می‌کنیم‌.
وزیر خارجه ترکمنستان نیز با اشاره به تصمیم دو کشور برای انجام مذاکرات سازمان یافته در عشق‌آباد و تهران، گفت: دو کشور در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل و ترانزیت امکانات آبی و بازرگانی می‌توانند باهم همکاری کنند و طرف ترکمنی برای کامل کردن این همکاری‌ها در این زمینه کاملاً فعال است‌.
شرط استقبال از طالبان تشکیل دولتی فراگیر است
روز گذشته و در آستانه برگزاری دومین نشست کشورهای همسایه افغانستان، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در تشریح مواضع ایران در قبال جبهه مقاومت و بسیج مردمی که در کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه و لبنان وجود دارد، به موضوع افغانستان نیز پرداخت و گفت: اگر طالبان در دوران حاکمیت خود نشان دهد که با تشکیل دولتی فراگیر حقوق اقوام و اقلیت‌های مختلف افغان را تأمین می‌کند، استقلال کشور را حفظ و به قدرت‌های بیگانه اجازه حضور و نفوذ را ندهد، در آن صورت با استقبال جبهه مقاومت اسلامی روبه‌رو می‌شود.
او با این بیان که در کنار حرکت‌های اصیل، گروه‌هایی از سوی بیگانگان و در راستای اهداف پلید آنها برای تجاوز به کشورهای اسلامی و تجزیه آن کشورها تشکیل شد تا با سوءاستفاده از باورهای دینی مردم آنها را اجیر و در جهت اهداف نامشروع خود استفاده کنند، گفت: هنوز زود است که بتوان در مورد حرکت طالبان سخن گفت؛ زیرا رفتار گذشته طالبان در کشتار اقوام مختلف افغان و تجاوز به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف و به شهادت رساندن دیپلمات‌های ایرانی به‌رغم اطمینانی که هم رهبران آنها و هم دولت پاکستان به مسئولان ایرانی داده بودند، هیچ‌گاه از خاطره مردم افغانستان و ایرانیان که عزیزان خود را از دست دادند، فراموش‌شدنی نیست.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7757/1/590216/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها