مقامات امریکایی مطرح کردند

ادعای دخالت ایران در حمله به پایگاه امریکایی« التنف»در سوریه


گروه سیاسی/ 5 روز پس از حمله به پایگاه نظامیان امریکایی در «التنف» سوریه، مقام‌های واشنگتن  عامل حمله را 5 پهپاد مسلح خوانده و مدعی شدند این پهپادها ایرانی بوده‌اند، اما از ایران به پرواز درنیامده‌اند، هرچند ایران تسهیلگر یا به عبارتی، مشوق انجام این حمله بوده است.
28 مهرماه بود که نخست رسانه‌های عراقی و سپس دیگر رسانه‌ها از حمله به پایگاه نظامیان امریکا در «التنف» خبردادند. ابتدا گمانه‌زنی‌ها حول موشکی یا راکتی بودن این حملات بود، تا اینکه مقام‌های امریکا رسماً، منشأ این حملات را پنج پهپاد اعلام کرده‌اند.
یک هفته پس از این حمله، خبرگزاری امریکایی «آسوشیتدپرس» به نقل از برخی مقام‌های امریکایی که به نام‌شان اشاره نکرد، گزارش داد «مقامات امریکایی می‌گویند ایران منابع این حمله را تأمین کرده است، اما پهپادها از خاک ایران به پرواز درنیامده‌اند. در عین حال پهپادهایی که در حمله مورد استفاده قرار گرفتند، ساخت ایران بودند و به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی روند استفاده از آنها را تسهیل کرده باشد.»
به گزارش ایسنا، این خبرگزاری امریکایی اضافه کرد «اطلاعات مقامات واشنگتن حاکی از آن است که در حمله هفته گذشته پنج پهپاد مجهز به سلاح انفجاری مشارکت داشته‌اند، هرچند هیچ گزارشی از آسیب‌دیدگی نیروهای مستقر در پایگاه التنف مخابره نشده است.»
مقامات امریکایی در گفت‌وگو با «آسوشیتدپرس» مدعی شدند که «ایران پشت حمله پهپادی هفته گذشته به مقر نیروهای امریکا در جنوب سوریه بوده است، اما پیش از این حمله اطلاعاتی به ارتش امریکا رسیده که منجر به نجات جان سربازانش شده است.»
در این رابطه، «جان کربی»، سخنگوی پنتاگون از ارائه جزییات درباره این حمله خودداری کرد، اما حمله را «پیچیده، هماهنگ‌شده و هدفمند» توصیف کرد. او در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود، اعلام کرد محافظت از نیروهای امریکایی در دیگر کشورها همچنان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وزیر دفاع این کشور است. سخنگوی پنتاگون نقل قولی از «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا را تکرار کرد که «اگر قرار باشد به این حمله پاسخی داده شود، این امریکاست که در مورد زمان و مکان آن تصمیم‌گیری می‌کند.» پیش از این اظهار نظرها، ساعتی پس از وقوع این حمله، یک منبع امنیتی عراقی نزدیک به نیروهای موسوم به «اتئلاف مبارزه با داعش» اعلام کرد این حمله با 5 پهپاد انفجاری و از درون خاک سوریه انجام گرفت. همچنین در ساعات اولیه پس از این حمله، مقامات امریکایی وقوع آن را تأیید کرده، اما از تلفات احتمالی سخنی نگفتند. از جمله «بیل اوربان» سخنگوی «سنتکام»، ستاد فرماندهی مرکزی امریکا که در اظهار نظری، با بیان اینکه «پایگاه التنف مورد هجوم هماهنگ و برنامه‌ریزی‌شده قرار گرفت» مدعی شد «نیروهای امریکایی موجود در این پایگاه هیچ آسیبی ندیدند ‌و ما در حال تماس با متحدان درباره تلفات احتمالی در میان نیروهایشان هستیم.» اوربان گفت که «امریکا در زمان و مکان مناسب به این حمله پاسخ خواهد داد.»
این نخستین حمله به این پایگاه نظامی از زمان تاسیس آن در سال 2016 است، پایگاهی واقع در منطقه‌ای حساس، در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن که در نزدیکی بزرگراهی واقع شده است که دمشق را به بغداد متصل می‌کند. امریکا مدعی است از این پایگاه برای آموزش شبه نظامیان سوری برای مقابله با داعش استفاده می‌کند، درحالی که نیروهای حاضر در این پایگاه، منشأ بسیاری از حملات به نیروهای محور مقاومت، بویژه نیروهای عراقی بوده‌اند که سهم زیادی در شکست و انهدام داعش داشته‌اند.  گزارش‌ها حاکی است اکنون نزدیک به 900 نیروی امریکایی در این پایگاه حضور دارند و حمله اخیر که جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا آن را «پیچیده، هماهنگ و برنامه‌ریزی شده» توصیف کرد، هم مقر نیروهای امریکایی و هم شبه نظامیان سوری مستقر در آن را هدف قرار گرفت.  حضور نظامیان امریکایی در این پایگاه درحالی است که دولت سوریه وجود این پایگاه را غیرقانونی دانسته و بارها از امریکا خواسته است تا نظامیان خود را از این پایگاه خارج کند. روسیه و ایران نیز با حمایت از دمشق، همواره خواهان پایان یافتن «حضور غیرقانونی» نظامیان امریکا در این پایگاه هستند. ادعاهای ضدایرانی رسانه‌ها و مقام‌های امریکایی درحالی صورت می‌گیرد که این کشور بتازگی شکست سنگین خروج از افغانستان، آن هم پس از
20 سال اشغالگری را تجربه کرده است. کارشناسان این خروج را نخستین گام در خروج گسترده‌تر نظامی امریکا از منطقه خاورمیانه می‌دانند. باوجود این، برخی ناظران این گمانه را نیز از نظر دور نداشته‌اند که فضاسازی‌ها علیه ایران، و طرح ادعاهای موهوم مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در حمله به این پایگاه، با هدف فشار به ایران در آستانه مذاکرات بروکسل انجام می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7757/2/590231/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها