سعید جلیلی در نشست مشترک با جمعی از کارشناسان حوزه مسکن و شهرسازی مطرح کرد

لزوم اقدام درجهت خروج از وضعیت اضطراری در حوزه مسکن شهروندان




نشست مشورتی جمعی از کارشناسان حوزه مسکن و شهرسازی به منظور ارائه مشورت به وزارت راه جهت‌ اجرای بهتر قانون «جهش تولید مسکن» در دفتر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
به گزارش «ایران»، سعید جلیلی در این جلسه با بیان اینکه مطابق قانون اساسی دولت وظیفه تأمین مسکن آحاد مردم را دارد، گفت: این موضوع بسیار اهمیت دارد که روند جدیدی که توسط دولت و نهادهای دیگر به جهت تأمین مسکن آحاد مردم شروع می‌شود، یک برنامه‌ صحیح و مبتنی بر طراحی خرد و کلان داشته باشد.
وی تصریح کرد: در طراحی خرد، مسکن فقط یک بعد خوابگاهی ندارد بلکه دارای ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که اگر در برنامه‌ریزی‌ها به این ابعاد توجه کافی نشود، عوارض و آسیب‌های اجتماعی دیگری پدید می‌آید که باید بسیار هزینه شود تا آن‌ها را رفع کرد. نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر لزوم تهیه چهارچوب و برنامه جامع اجرایی در قبال تولید مسکن اظهار داشت: مسکن باید محیطی برای آرامش، حفظ هویت فرهنگی و بستر مناسب تعاملات اجتماعی باشد و همچنین نیازهای روحی و اجتماعی مردم در عرصه‌های مختلف فرهنگی را تأمین کند. وی در همین راستا افزود: اگر از طرحی برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی صحبت می‌کنیم و در آن سخنی از این ابعاد و جنبه‌های مختلف نداشته باشیم، چه بسا خدای ناکرده به شکلی تک‌بعدی و ناقص حرکتی شروع شود و به هدف مطلوب و ضروری نرسیم.
وی در ادامه با اشاره به پدیده‌هایی نظیر حاشیه‌نشینی در جوار کلانشهرها و... آنها را ناشی از عدم وجود برنامه کلان تأمین مسکن در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: در مثالی دیگر، باید بدانیم پدیده‌ای همچون حاشیه‌نشینی چه جایگاهی در سیاست‌های ساخت مسکن دارد؟ آیا می‌خواهیم درخصوص چنین پدیده‌ای به صورت پیشینی و در مبدأ تصمیم‌گیری کنیم؟ چرا که اگر مشکل را در مبدأ حل کنیم و زندگی را با همه‌ آن ابعاد مذکور برای مردم تأمین کنیم، اساساً پدیده‌ای به نام حاشیه‌نشینی به وجود نخواهد آمد. بنابراین در برنامه جامعی که برای تولید مسکن تهیه می‌شود، باید تکلیف این مصادیق مشخص باشد.  
وی مهمترین اقدام کنونی را، خروج از وضعیت اضطراری در رابطه با تأمین مسکن شهروندان برشمرد و افزود: همواره این نگرانی وجود داشته است که حرکتی با شتاب و با هزینه‌ بالا در رابطه با تولید مسکن صورت بگیرد اما امید داریم با توجه به استقبال وزارت راه نسبت به استفاده از نقطه نظرات کارشناسان، ایرادات قبلی رفع شده و تحول مثبت و پایدار در رابطه با تأمین مسکن شهروندان صورت بگیرد. گفتنی است در این نشست  مهندس فرزانه صادق، ‌هادی جابری مقدم، جواد خدایی، مهندس یحیی نوریان و جمع دیگری از کارشناسان به ارائه نقطه نظرات خود در رابطه با نحوه اجرای قانون جهش تولید مسکن پرداختند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7762/3/590639/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها