با دستور وزیر راه و شهرسازی

عملیات اجرایی ساخت «نهضت ملی مسکن» در ‌استان‌ها آغاز شد


وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها به بخش مسکن خبر داد و گفت: همزمان با کمک استاندارها که رئیس شورای عالی مسکن نیز هستند از روز دوشنبه 10 آبان، ساخت خانه‌های طرح «نهضت ملی مسکن» وارد فاز اجرایی شد.
ساخت یک میلیون مسکن درسال در قالب قانون جهش تولید مسکن، برنامه دولت در بخش مسکن در 4سال است که با مشارکت بخش خصوصی و نهادهایی مانند بنیاد مسکن اجرا می‌شود. مهم‌ترین محور این برنامه تأمین زمین رایگان و پرداخت تسهیلات بانکی است. ساخت یک میلیون مسکن در سال در واقع برای حمایت از اقشار ضعیف و خانه‌دار شدن دهک‌های پایین و متوسط است. در نخستین نشست شورای عالی مسکن دولت سیزدهم، کلیات برنامه جهش تولید مسکن به تصویب رسید و جزئیات آن مانند میزان سود تسهیلات و یا رقم آن در نشست آتی شورا اعلام می‌شود. با توجه به گذشت بیش از 7 ماه از سال، متولیان بخش مسکن تلاش می‌کنند برنامه ساخت هر چه زودتر به مرحله اجرایی برسد. دراین خصوص رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی روز گذشته که در مراسم چهارمین همایش ملی پدافند شهری شرکت کرده بود از شروع عملیات اجرایی ساخت مسکن در استان‌ها خبر داد.
قاسمی گفت: برای اینکه بتوانیم تعهدات خود نسبت به ابلاغ قانون جهش تولید مسکن را که ساخت ۴ میلیون مسکن است، انجام دهیم نیازمند ضوابط و اقداماتی هستیم که نشان‌دهنده رویکرد اصلی ما یعنی «شهرک سازی» به جای خانه‌سازی باشد. بنابراین همزمان تلاش می‌کنیم در طراحی شهرهای جدید با همکاری همکاران در بخش پدافند غیرعامل کارها پیش رود.
استانداران؛ مجری ساخت مسکن
همچنین در ادامه این برنامه وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و گوی آنلاین با شهرداران و استانداران سراسر کشور با توجه به ابلاغ اجرای قانون جهش تولید مسکن گفت: از آنجایی که استانداران رئیس شورای شهرسازی استان نیز هستند تقاضا داریم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن همه تلاش خود را داشته باشند.
بر اساس قانون جهش ملی تولید مسکن، بانک‌ها موظف هستند از محل منابع خود، 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات را هر سال برای ساخت یک میلیون مسکن بپردازند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این موضوع گفت: از روز گذشته، به بانک‌‌ها ابلاغ شد تا تخصیص سهم ۲۰ درصدی تسهیلات مسکن را انجام دهند و ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به‌صورت سالانه باید سهم مسکن را پرداخت کنند. چنانچه هر بانکی به این قانون عمل نکند مشمول جریمه مالیاتی می‌شود. به‌گفته وزیر راه و شهرسازی سهم هر واحد مسکونی نسبت به‌ موقعیت پروژه‌ها مشخص شده است و از روز 10 آبان که ابلاغ تخصیص وام به بانک‌ها داده می‌شود پروژه‌ها نیز وارد مرحله عملیات اجرایی می‌شود. سهمیه‌ها بر اساس جمعیت هر استان ابلاغ شده است و استانداران هر چه سریع‌تر باید عملیات اجرایی را آغاز کنند.
تأمین زمین
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای برخی پروژه‌ها زمین برای اقشار کم درآمد ۹۹ ساله در اختیار قرار می‌گیرد و چنانچه زمین‌ها از سوی سازمان‌های دولتی برای اجرای طرح اختصاص داده نشود؛ یک طرفه اداره ثبت زمین‌ها را به وزارت راه می‌دهد.
قاسمی گفت: همه ابزار قانونی لازم برای اجرای طرح فراهم است و هر روز و هر هفته میزان پیشرفت کار را پیگیری می‌کنیم و ملاک انتظار ما برای پیشرفت طرح «امکانات مؤثر مدیران در استان‌ها» است. وی خطاب به شهرداران گفت: تفاهمنامه‌ای با وزیر کشور امضا شد که شهردارها بنابر درخواست اداره راه و شهرسازی استان‌ها اقدام به صدور پروانه کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بر این اساس ظرف یک ماه باید پروانه‌های ساختمانی صادر شود و بر اساس قانون هزینه پروانه ساخت را وزارت راه و شهرسازی به‌ جای متقاضی پرداخت می‌کند و هر ۶ ماه یکبار این مبالغ با شهرداری توسط وزارت راه و شهرسازی تسویه می‌شود.
وی ادامه داد: از امروز به کمک استاندارها که رئیس شورای عالی مسکن نیز هستند هر روز در هر استانی شروع عملیات اجرایی را خواهیم داشت.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7762/6/590658/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها