هنرمندی که بی‌تاب ایران بود در قطعه هنرمندان آرام گرفت


مریم سادات گوشه
خبرنگار
ایران درودی هنرمند نقاشی که آثار بسیار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت روز سه‌شنبه ساعت 10 صبح از مقابل موزه هنرهای معاصر ایران تشییع و در قطعه هنرمندان خاکسپاری شد. قرار بود طبق وصیت‌نامه‌اش در جوار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شود اما بنیاد ایران درودی اعلام کرد که چنین کاری از سوی میراث فرهنگی امکانپذیر نیست. آن هم به‌دلیل اینکه جایگاه تاریخی و محوطه میراث فرهنگی باید حفظ شود. ایران درودی که روز جمعه بر اثر بیماری از دنیا رفت، از جمله هنرمندان تأثیرگذار عصر خود بود.
حبیب‌الله صادقی نقاش و رئیس گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنرضمن تسلیت فقدان این هنرمند به «ایران» گفت:«او یکی از هنرمندان نامی و بزرگی بود که با هنرمندان بین‌المللی مراوده داشت. او نقاش سوررئالیستی بود که بسیار مهربان و هموزن نامش ایران بود. این هنرمند در کنار مردمش زیست و کارهای بسیار ارزشمندی از او دیدیم.
زمانی که من توفیق این را داشتم که در موزه هنرهای معاصر و مرکز هنرهای تجسمی خدمتگزار باشم، ایران درودی آمدند و درخواست داشتند که مجموعه آثارشان (در حدود 80 اثرشان) را در پاریس به نمایش بگذارند. بنده به همکاران موزه اعلام کردم که آنها را بسته‌بندی کنند. اما به ایشان گفتم چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. من به‌عنوان یک نقاش ایرانی افتخار می‌کنم که مجموعه آثار شما را در موزه بگذارم.  شما یکی از بهترین زنان نقاش هستید و مثل سهراب سپهری، مسعود عربشاهی یا شفیعی کدکنی از افتخارات فرهنگی ایران هستید.
ایشان گفتند من بلیت گرفتم. اما من به ایشان گفتم نمایشگاهی در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌کنم و این کار را هم کردیم که باعث حیرت اهالی فرهنگ وهنر شد.
تمام سفرا و رایزنان فرهنگی غربی در ایران از آن دیدن کردند و با افتخار از کار ایشان یاد شد. امیدوارم بتوانیم یک نکوداشت بزرگ در‌ شأن ایشان در فرهنگستان هنر داشته باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7762/15/590690/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها