توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت

قیمت 77 کالا مقابل چشم مردم


گروه اقتصادی / معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی قیمت رسمی 77 قلم کالای خوراکی را اعلام کرد تا معیار مشخصی برای قیمت انواع کالا در بازار تعیین و از نوسان قیمت و گرانفروشی جلوگیری شود. در شرایطی که طی یک سال اخیر بسیاری از تولیدکنندگان نرخ محصولات خود را افزایش داده‌اند، اما درخصوص برخی کالاها شاهد سوء‌استفاده برخی عرضه‌کنندگان هستیم، به‌طوری که یک کالا، گاه با نرخ‌های متفاوتی در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی با اعلام آخرین قیمت کالاهای اساسی و پرمصرف روی پایگاه اطلاع‌رسانی خود، بهای اقلام اساسی را مقابل چشم مردم و عرضه‌کنندگان قرار داده است تا از هرگونه سوء‌استفاده‌ای جلوگیری شود. در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی پنجشنبه گذشته بهای 25 قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم مرغ، محصولات لبنی و نان را روی تارنمای خود قرار داد و روز گذشته با افزودن قیمت انواع روغن خوراکی این فهرست را تکمیل کرد. هم‌اکنون تعداد اقلامی که نرخ آنها اطلاع‌رسانی شده به 77 قلم می‌رسد که تمام مایحتاج ضروری مردم را دربرمی‌گیرد.
بر اساس قیمت‌های اعلام شده از سوی معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، هر کیلو مرغ تازه 31 و هر کیلو مرغ منجمد 20 هزارتومان اعلام شده است. همچنین بهای تخم مرغ شانه‌ای 30 عددی در این فهرست 43 هزار تومان و هر لیتر شیر کم‌چرب 11 هزار تومان اعلام شده است. نرخ‌های اعلام شده برای نان نیز که مربوط به تهران است با تفکیک یارانه‌ای و غیریارانه‌ای صورت گرفته است. در این جدول نان بربری یارانه‌ای هزار و 800 و غیریارانه‌ای 2 هزار و 500 تومان ذکر شده است. همچنین تافتون سنتی یارانه‌ای و غیریارانه‌ای به ترتیب 900 و هزار و 200 تومان بیان شده است. در این فهرست نان لواش یارانه‌ای 500 و غیریارانه‌ای آن 650 تومان و نان سنگک یارانه‌ای و غیریارانه‌ای به ترتیب 2 و 3 هزارتومان اعلام شده است.
فروش کالا بالاتر از نرخ مصوب جرم است
در همین زمینه معاون استاندار تهران اعلام کرد: فروش کالاهای اساسی بالاتر از نرخ مصوب، تحت هر شرایطی جرم است. به گزارش صداوسیما، در پی افزایش قیمت مصوب هر کیلو گرم مرغ تازه به ۳۱ هزار تومان و هرشانه تخم مرغ ۳۰ عددی به ۴۳ هزار تومان، معاون استاندار تهران به همراه جمعی از بازرسان وزارت صمت و تعزیرات سری به مراکز فروش مرغ و تخم مرغ تهران زدند و از نزدیک جویای قیمت‌ها و نحوه فروش مرغ و تخم مرغ به هموطنان شدند.عسکری در این بازدید با اعلام اینکه هیچ کمبودی در تأمین کالا‌های اساسی نیست و نرخ‌های جدید ۲۵قلم کالای اساسی مورد نیاز مردم، مورد توافق همه تولیدکنندگان و سایر ذینفعان قرار گرفته است، گفت: دیگر هیچ دلیلی برای کمبود عرضه و گرانفروشی در بازار مصرف نیست و با متخلفان برخورد خواهد شد. وی همچنین از مهیا شدن امکان عرضه عمده مرغ و تخم مرغ با قیمت مصوب به واحد‌های صنفی خبر داد و گفت: متقاضیانی که امکان خرید عمده دارند می‌توانند مرغ و تخم مرغ را بدون واسطه از شرکت پشتیبانی امور دام تهران خریداری و با قیمت مصوب به هموطنان عرضه کنند.
همزمان رئیس جهاد کشاورزی استان تهران قیمت مرغ و تخم مرغ را از بهترین قیمت‌های تعیین شده اعلام کرد و گفت: قیمت ۳۱ هزار تومان مرغ گرم و ۴۳ هزار تومان هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی با در نظر گرفتن منافع و توافق کل زنجیره تولید در نظر گرفته شده است.وی با اشاره به مجموع نیاز روزانه استان تهران به ۱۲۰۰ تن مرغ گفت: روزانه بیش از ۱۲۰۰ تن مرغ گرم و منجمد در تهران عرضه می‌شود.
ایوب فصاحت افزود: اکنون ذخایر مرغ منجمد کشور در یکی از بهترین سال‌هاست و میزان تولید مرغ گرم با توجه به جوجه‌ریزی‌های صورت گرفته از ابتدای ماه آینده ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت که منجر به عرضه بیش از نیاز عرضه مرغ در کشور خواهد شد.برخی فروشندگان علت اصلی گرانفروشی مرغ و تخم مرغ را گرانفروشی تولیدکنندگان و شرکت‌های توزیع اعلام کردند، اما نمایندگان تعزیرات اعلام کردند گران خریدن یک محصول، مجوزی برای گرانفروشی نیست و با هرگونه گرانفروشی بشدت برخورد خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: تا ۱۰ روز آینده با واردات و تولید مناسب، نوسانات قیمت مرغ در تهران برطرف می‌شود. فصاحت افزود: در بازدید انجام شده از مراکز عمده مرغ در پایتخت، در برخی مراکز نوسانات قیمت مشهود بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7773/6/591716/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها