رئیس کل بانک مرکزی: بازار ارز به تعادل می‌رسد

افزایش ورود ارز به چرخه اقتصاد ایران


گروه اقتصادی / پس‌از آنکه وزیر نفت از بهبود صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی و رئیس کل بانک مرکزی از بهبود درآمدهای ارزی کشور خبردادند، اکنون اخبار نویدبخشی از دسترسی ایران به بخش هایی از دارایی‌های بلوکه شده خود درسایرکشورها به گوش می‌رسد. درشرایطی که رئیس‌جمهوری درخصوص پیگیری آزادسازی منابع ارزی ایران به رئیس کل بانک مرکزی دستور داده است، علی نادری مدیرعامل ایرنا طی روزهای اخیراز آزادسازی 3.5 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران خبرداد. خبری که آثار آن را می‌توان درجریان عرضه ارز درسامانه نیما و همچنین تأمین ارز واردات کالاهای اساسی مشاهده کرد.
تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی
درهمین ارتباط روز گذشته مدیر روابط عمومی بانک مرکزی درحساب کاربری خود در توئیتر از تخصیص حدود یک میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی طی روز یکشنبه خبر داد.مصطفی قمری وفا تأکید کرد: بخشی از این میزان از محل منابعی است که به‌تازگی در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است.طبق اعلام بانک مرکزی از ابتدای سال‌جاری تا پایان مرداد ماه با هماهنگی وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو به میزان هفت میلیارد و ۲۵۲ میلیون دلار از محل سهمیه ارزی سال ۱۴۰۰ به‌صورت نقدی و اعتباری اقدام کرده است.
افزایش درآمدهای ارزی
دراین راستا، رئیس کل بانک مرکزی تصویر دقیق تری از وضعیت ارزی کشور ترسیم کرده است. رئیس ‌کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه وضعیت درآمدهای ارزی کشور و ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است، گفت: رفع تعهد ارزی از واردکنندگان برای ما بسیار اهمیت دارد و جزو سیاست‌های بانک مرکزی است.علی صالح آبادی با بیان اینکه اکنون خوشبختانه در حوزه بازار ارز از یک ثبات نسبی برخوردارهستیم، گفت: از برنامه‌های جدی بانک مرکزی بحث برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی و عرضه آن در سامانه نیماست که درحال انجام است.
طبق اعلام بانک مرکزی، وی ادامه داد: در هفت ماه و نیم ابتدایی امسال نسبت به کل سال گذشته، عرضه ارز در سامانه نیما بیشتر انجام شده و این موضوع حاکی از آن است که وضعیت درآمدهای ارزی کشور و ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است. ورود ارز به کشور یک نقطه مثبت بوده و این سیاست را حتماً تداوم خواهیم داد.
بازار ارز به تعادل می‌رسد
صالح آبادی با تأکید براینکه ارز حاصل از صادرات نفت، میعانات و گاز نیز در بازارعرضه می‌شود، اظهارکرد: مشکلات و موانع یک سری از وجوهی که درخارج ازکشور محدودیت استفاده داشت، رفع می‌شود و تاکنون وضعیت خوبی در این زمینه وجود دارد. باز شدن این موضوع هم توانسته به میزان عرضه ارز در بازار کمک کند.رئیس ‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بحث رفع تعهد ارزی از واردکنندگان برای ما بسیار اهمیت دارد و جزو سیاست‌های بانک مرکزی است و دنبال خواهد شد، گفت: در بازار متشکل ارزی عرضه و تقاضا به شکل متعادلی وجود دارد و آن را نیز تقویت می‌کنیم و فکر می‌کنم بازار ارز وضعیت متعادلی در آینده داشته باشد.
واردات ۱۱.۵ میلیارد دلاری کالای اساسی
نگاهی به آمار واردات کالاهای اساسی از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز نشان از بهبود و رشد قابل توجه دراین حوزه دارد. براین اساس، حدود هفت ماه اول امسال بیش از ۱۱.۵ میلیارد دلار کالای اساسی به‌طور قطعی ترخیص و وارد کشور شده که ۶۳ درصد درمقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد دارد.به‌گزارش ایسنا، جریان واردات کالاهای اساسی در ۲۵ گروه کالایی در نیمه اول امسال نشان داده بود که ۱۴.۳ میلیون تن به ارزشی بالغ بر ۸.۸ میلیارد دلار وارد کشور شده است. این در حالی است که تازه‌ترین گزارشی که معاون فنی گمرک ایران از وضعیت واردات کالاهای اساسی اعلام کرده نشان از ادامه روند افزایشی واردات قطعی این اقلام است.طبق اعلام ارونقی، از ابتدای سال‌جاری تا ۱۰ آبان ماه، بیش از ۱۸.۷ میلیون تن به ارزشی بالغ بر ۱۱.۵ میلیارد دلار کالای اساسی از گمرک ترخیص شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۲۹ درصد و ارزش ۶۳ درصد افزایش دارد.بر اساس این گزارش، در دوره مورد بررسی از مجموع واردات صورت گرفته ۹.۱ میلیارد دلار معادل ۷۹.۱ درصد با ارز ۴۲۰۰ وارد شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7773/6/591717/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها