کوتاه درباره بیستمین جشنواره نمایش آیینی و سنتی

صدای پای مبارک


فرهنگی: دبیرخانه هیأت داوران بخش‌های مختلف بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی که قرار است از 14 آذرماه به دبیری داوود فتحعلی بیگی کار خود را آغاز کند این روزها در حال معرفی راه‌یافتگان به مرحله پایانی است.
دیروز هم داوران جشنواره متشکل از قطب‌الدین صادقی، امیر دژاکام، سیدوحید فخرموسوی، ابراهیم گله‌دارزاده و حسین جمالی پس از بررسی 78 اثر رسیده به دبیرخانه این دوره از جشنواره، 15 نمایش در بخش تخت حوضی، 5 اثر در بخش مرور و 3 اثر در بخش دانشجویی معرفی کردند.
 نمایش‌های پذیرفته شده در سه بخش تخت حوضی (بخش ویژه استاد علی نصیریان)، مرور 1400 (یادواره زنده یاد استاد سعدی افشار) و دانشجویی بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با هم رقابت می‌کنند.
چندی پیش هم این داوران، آثار پذیرفته شده بخش معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره زنده یاد استاد محمود استاد محمد) را معرفی کردند و با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره، به‌نظر می‌رسد که آثار راه‌یافته باید خود را برای رقابت نهایی در این جشنواره آماده کنند.
اردشیر صالح پور که داوری بخش آیینی و قهوه‌خانه‌ای این جشنواره را به‌عهده دارد، در گفت‌وگو با «ایران» ضمن اعلام لزوم برگزاری چنین جشنواره‌ای در کشور به اهمیت بحث آموزش اشاره می‌کند و می‌گوید: «جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی ۶۸ اولین دوره‌اش را با ۱۱ نمایش شروع کرد و آن زمان به تعداد کمی اجرا کفایت می‌شد اما در ادامه تصمیم بر آن شد تا از حضور چهره‌های صاحب‌نام، مخصوصاً در حوزه پژوهش برای سخنرانی در این جشنواره استفاده کنیم.»
در کنار برگزاری جشنواره نکته‌ای که نباید از آن غافل شویم بحث آموزش و پژوهش است که نیاز لازم هر حوزه فرهنگی و هنری محسوب می‌شود. صالح‌پور در ادامه به این نکته هم اشاره می‌کند که امروز بیش از هر بخش دیگری، این بخش باید مورد توجه قرار بگیرد: «اگرچه تلاش‌هایی در این زمینه شده اما هنوز هم فاصله بسیاری با آنچه از نظر ما استاندارد است داریم. این اتفاق با حرکت چند دانشگاه و چند دانشجو محقق نمی‌شود و باید رشته‌ای برای این حوزه در دانشگاه طراحی و عملیاتی شود تا در این بستر بشود کار تخصصی انجام داد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7773/15/591751/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها