جوانگرایی جایگاه شورا را احیا می کند


ادامه از صفحه اول
اما اغلب به تبعات فرهنگی تصمیمات، در هر حوزه‌ای که باشد، توجه نمی‌شود، درحالی که اگر یک تصمیم اقتصادی تبعات مثبت یا منفی در حوزه فرهنگ دارد، عملاً این تصمیم، یک تصمیم فرهنگی است.
به عنوان سؤال آخر، رهبر انقلاب در این حکم به دانش نیز توجه داشتند و در همین راستا، شاهد حضور چهره‌های علمی مانند دکتر افتخاری در شورا هستیم. چرا دانش همراستای فرهنگ دیده شد؟
مأموریت‌های اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دو حوزه فرهنگ و دانش است. درست است که ما از شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت می‌کنیم، اما عملاً هدایت کلان عرصه دانش کشور هم به این شورا سپرده شده و بسیاری از جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های کلانی که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور دنبال می‌کنند، براساس تصمیمات اصلی و خط مشی کلانی است که در این شورا نهاده می‌شود. در دوره جدید فعالیت شورا، باید در این حوزه چند مسأله را دنبال کنیم؛ مباحثی مانند نقشه جامع علمی کشور که تا حدودی دنبال شده، باید تکمیل‌تر شود، بحث کرسی‌های نقد و ترویج نظریه‌پردازی عمومی‌تر شود، نسبت دانش و پژوهش با نیازهای کشور بیشتر روشن شود، هر مقاله یا هر استاد ما در نقطه عالی خود، متولی حل یک مشکل و مسأله از کشور باشد و در نهایت اینکه تلاش شود رده جهانی دانشگاه‌های ما برجسته‌تر شود. امیدواریم این مباحث را دنبال کنیم تا دست‌کم در یک دهه آینده حداقل پنج دانشگاه ما در رده 100 دانشگاه برتر جهان باشند و این، شدنی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7773/2/591779/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها