متروی قم از ایستگاه بی‌پولی رد می‌شود؟


بیش از یک دهه است که بعد از شکست پروژه مونوریل قم، تلاش‌ها برای به ثمر رسیدن مترو شدت گرفت. این پروژه که با حفظ دسترسی‌های محلی قرار بود در یک برنامه زمانبندی شده پنج ساله شمال غرب شهر قم را به جنوب شرقی آن متصل کند تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است و حالا زمزمه‌های بهره‌برداری فاز نخست آن در پایان امسال به گوش می‌رسد.
معاون عمرانی استانداری قم در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان این موضوع می‌گوید: «متروی قم که خط A است در دو فاز و حدود 15 کیلومتر تعریف شده است. فاز نخست آن از قلعه کامکار از خیابان امامزاده ابراهیم شروع شده تا میدان مطهری که در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه(س) است پایان می‌یابد. طول آن نیز حدود 6 کیلومتر و آماده تست گرم است. این در حالی است که هم اکنون این خط 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بزودی با سه ایستگاه به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین فاز 2 این خط نیز که حدود 9 کیلومتر و تونل آن نیز اجرا شده است از میدان مطهری شروع شده و تا مسجد مقدس جمکران پایان می‌یابد.»
مهندس محسن بهشتی، از اتمام روسازی خط یک فاز نخست خبر داده و می‌افزاید: «بزودی روسازی خط ۲ نیز به اتمام رسیده و مراحل پایانی خود را طی می‌کند و امیدواریم که تا پایان سال فاز یک را به بهره‌برداری برسانیم.»
به گفته وی،«در حال حاضر بهره‌برداری از فاز دو مترو به‌دلیل تأمین نشدن منابع مالی در اولویت نیست اما بعد از بهره‌برداری فاز یک عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.»
تابستان امسال مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اعلام خبر آغاز تست گرم مترو، وعده داده بود که تا سه ماه دیگر این خط بهره‌برداری می‌شود و آماده مسافرگیری خواهد بود که تاکنون این وعده عملی نشده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه ایستگا‌ه‌های متروی شهید مطهری و میدان کشاورز نزدیک به افتتاح است، می‌گوید: «سازمان قطار شهری با تغییر چارت، نیازمند تأمین ۵۶ نیروی متخصص بوده که ۲۵ نفر از این افراد باید دوره‌های تخصصی را طی کنند.»
دکتر سید محمدحسین دهناد، با اشاره به لایحه اخذ مجوز به‌کارگیری نیروی انسانی برای سازمان قطار شهری و برگزاری مناقصه جهت انعقاد قرارداد با شرکت تأمین نیروی ذیصلاح می‌افزاید: «فاز نخست قطار شهری در شرف تست گرم بوده و نیازمند تأمین نیروی متخصص هستیم.»
به گفته وی: «دوره این افراد شش ماه زمان برده و ۱۰ نفر برای راهبری قطار، ۱۰ نفر برای سیستم‌های نت و تجهیزات و پنج نفر برای مرکز کنترل و اتاق فرمان در تهران و مشهد دوره خواهند دید.همچنین با توجه به محدودیت‌ها و افتتاح قطار شهری نمی‌توانیم مستقیم نیرو جذب کنیم و عملاً شرکت تخصصی نیز برای تأمین نیرو وجود ندارد و این افراد بدنه سازمان قطار شهری را تشکیل خواهند داد.»
یکی از موضوعاتی که همزمان با اجرای پروژه قطار شهری مطرح بود بحث اتصال مترو به قطار سریع السیر
تهران- قم- اصفهان بود که با اما و اگرهای بسیاری همراه بود.
دهناد درخصوص آخرین وضعیت این طرح می‌گوید: «در کل ما دو پروژه درون شهری و یک پروژه برون شهری قطار سریع السیر تهران- قم -اصفهان را داریم. این پروژه چندین سال است که در وزارت راه مطرح است. در واقع این قطار که از سیستم ریلی ایمنی برخوردار است، به‌دلیل سرعت بالایی که دارد زمان سفر را کوتاه می‌کند. به عبارتی این سیستم استخوان‌بندی اصلی سیستم ریلی کشور است که بعدها نیز در سراسر کشور ادامه پیدا می‌کند.»
به گفته وی، براساس طراحی‌های انجام شده، این پروژه با خط A مترو قم تقاطع دارد. یعنی در یک نقطه‌ای به متروی قم متصل می‌شود و در حاضر نیز بر سر همین تقاطع با وزارت راه جلساتی داریم تا به یک جمع‌بندی برسیم.
دهناد همچنین درباره افزایش خط مترو در شهر قم می‌افزاید:«در مطالعات طرح جامع قم گزینه‌ای تحت عنوان خط B قم مطرح شده که حدود 12 کیلومتر است و دارای 16 ایستگاه نیز است. البته زمانی که بحث مونوریل پیش آمد این خط را جایگزین خط B مترو کردند. حالا که این اتفاق برای مونوریل رخ داده امکان دارد این خط دوباره احیا شود. چراکه در مطالعات طرح جامع قم اعلام شده این خط بار می‌گیرد. اما باید درنظر بگیریم که در حال حاضر شرایط اقتصادی بسیار سخت است و اگر بخواهیم این خط را توسعه دهیم اعتبار زیادی لازم است، ولی در حال حاضر در مرحله مطالعات و طراحی است و به بحث اجرایی وارد نشده‌ایم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7812/9/595783/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها