اخبار


‌وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد
 افغانستان، فرصتی ارزشمند برای صادرات خدمات فناورانه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه اینستاگرام خود نوشت: همسایه شرقی به‌دلیل قرابت‌های فرهنگی مایل به استفاده از ظرفیت‌های فناوری ایران است و این، فرصتی ارزشمند برای صادرات خدمات و محصولات فناورانه‌ پایه ایران است.
به گزارش«ایران»، عیسی زارع‌پور، در یادداشتی ادامه داد: در دیدار با استاندار خراسان جنوبی درباره مسائل مختلف بویژه ارتباطات در استان همفکری کردیم. خراسان جنوبی استانی است  که به‌دلیل همجواری با کشور افغانستان، ظرفیت‌های متعدد و متنوعی برای توسعه دارد. مردم فرهیخته این استان در شهرها و روستاها در استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات از استان‌های برتر هستند. خاطرم هست که در بحث برگزاری دادگاه‌ها به طور آنلاین، خراسان جنوبی یکی از استان‌های پیشتاز بود و حتی اولین شعبه دادگاه تمام الکترونیکی و بدون کاغذ در این استان راه‌اندازی شد.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد بحث جلسه، توسعه ارتباطات روستایی بود، خاطرنشان کرد: درحال حاضر حدود ۲۰۰ روستای این استان فاقد ارتباط هستند که از این میان ۴۰ روستا ان شاءالله تا پایان امسال متصل می‌شوند و مابقی هم طبق برنامه‌ریزی و در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز تا پایان ۱۴۰۱ به شبکه ارتباطات پایدار و پرسرعت خواهند پیوست. وی خاطرنشان کرد: برای تقویت زیرساخت‌های ارتباطی در شهرهای استان هم هماهنگی با دستگاه‌های استان مثل شهرداری‌ها برای تسهیل نصب دکل و اجرای شبکه فیبر نوری الزامی است که قرار شد با پیگیری استانداری موانع پیش رو برداشته شود.

216 روستای هرمزگان زیر پوشش شبکه ارتباطی

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات مناطق روستایی گفت: 216 روستا در هرمزگان زیرپوشش شبکه تلفن همراه و اینترنت قرار می‌گیرند.
به‌گزارش «ایران»، ایرج روحی با بیان اینکه این طرح در چهار فاز انجام می‌شود گفت: هرمزگان به‌دلیل ماهیت و جغرافیایی که دارد نیازمند توسعه بیشتر شبکه است به همین منظور در اولویت نخست این وزارتخانه قراردارد. وی بیان کرد: هم‌اکنون وضعیت پوشش شبکه ارتباطاتی در هرمزگان با متوسط کشوری فاصله چندانی ندارد. روحی افزود: برای اجرای این طرح نیازمند همکاری شرکت مخابرات و استانداری هرمزگان و دیگر دستگاه‌های اجرایی از جمله تأمین برق و جاده دسترسی هستیم.

توسعه خودروهای مجهز به «اینترنت اشیا» درکشور

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی از تهیه سند دستورالعمل به‌کارگیری خدمات شبکه‌های ارتباطی برای کمک به توسعه صنعت خودروهای متصل در راستای بهره‌برداری از فناوری اینترنت اشیا (IOT) در صنعت و بهبود اقتصاد این حوزه در کشور خبرداد.
به گزارش «ایران»، امیر خوراکیان افزود: اینترنت اشیا فصل جدیدی در فناوری ارتباطات و اطلاعات ایجاد کرده که یکی از حوزه‌های کاربردی و پرمخاطب آن، خودروهای متصل است. خودروهای متصل در سال ۲۰۱۶ در جهان مطرح و از سال ۲۰۱۹ توسعه یافته‌اند. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ مجموع سرمایه‌گذاری در آن به بیش از ۷۴۰ میلیارد دلار برسد.
خوراکیان ادامه ‌داد: خودروهای متصل با استفاده از انواع حسگرهای داخل خودرو، اتصال به اینترنت و انواع افزونه‌های نرم‌افزاری، عملکرد و شرایط نگهداری خودرو را بهینه کرده و راحتی و آسایش مسافران را تا حد قابل توجهی ارتقا می‌دهد. علاوه‌بر این، به خدمات ناوبری و مدیریت ترافیکی در سطح کلان نیز کمک قابل توجهی خواهد کرد. وی با تأکید بر تحول صنایع مرتبط با خودرو در صورت اجرای این سند، تصریح‌ کرد: در صورت اجرای این سند موضوع بیمه در خودروها، تجربه سفر مبتنی بر داده، خدمات پارکینگ شبکه‌ای، افزایش ایمنی خودرو، ارائه انواع گواهی، خدمات تعمیرات و پایش خودرو، بهبود رضایت مشتری، بهبود تعمیرات و نگهداری جاده‌ها و همچنین پرداخت عوارض آنلاین و مباحث استفاده از خودرو و رانندگی اشتراکی متحول خواهد شد. خوراکیان افزود: معاونت اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی پیش‌نویس این سند را تهیه کرده و در جلسه‌ای با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی، مدیران صنایع خودروسازی، مدیران شبکه‌های ارتباطی و اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی و تأیید اولیه قرار گرفته است که امیدواریم بزودی پس از تصویب نهایی ارائه شود.

مدیرعامل گوگل روی صندلی داغ

قاضی فدرال کالیفرنیا در حکمی اعلام کرد شاکیانی که گوگل را به ردیابی غیرقانونی استفاده آنها از اینترنت در حالت وبگردی ناشناس متهم کرده‌اند، می‌توانند از مدیرعامل این شرکت به‌مدت دو ساعت سؤال کنند.
به‌گزارش ایسنا، در شکایتی که در ژوئن سال ۲۰۲۰ تنظیم شد، کاربران، گوگل را متهم کردند با ردیابی استفاده آنها از اینترنت هنگامی که از مرورگر کروم در وضعیت خصوصی (Private) استفاده می‌کردند، به‌صورت غیرقانونی حریم خصوصی آنها را نقض کرده است. شاکیان مدعی هستند ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل اطلاع شخصی و انحصاری از مسائل مربوط به مرورگر کروم و نگرانی‌های حریم خصوصی داشته است.خوزه کاستانیادا، سخنگوی گوگل گفت: درخواست های جدید غیرمنطقی و زیاده روی است. پیچای در سال ۲۰۱۹ هشدار داده بود توصیف وضعیت وبگردی ناشناس (Incognito) مرورگر کروم به‌عنوان «خصوصی»، مشکل ساز خواهد بود با این حال وضعیت مذکور تغییری داده نشد زیرا مدیرعامل گوگل نمی‌خواست این قابلیت زیر ذره بین برود.
سوزان فان کولن، قاضی امریکایی در سن خوزه کالیفرنیا اعلام کرد؛ وکلای شاکیان می‌توانند از پیچای سؤال کنند.براساس گزارش رویترز، گوگل پیش از این روشن کرده بود که وضعیت Incognito تنها ذخیره کردن اطلاعات در دستگاه کاربر را متوقف می‌کند و با این شکایت مبارزه می‌کند. افشاگری‌های مربوط به حریم خصوصی باعث شده است گوگل که زیرمجموعه آلفابت است، در سال های اخیر هدف تحقیق رگولاتوری و پیگرد قانونی قرار گیرد؛ بخصوص که نگرانی‌های عمومی رو به رشدی نسبت به جاسوسی آنلاین به وجود آمده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7812/11/595793/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها