آخرین رایزنی‌ها به وقت دور هشتم مذاکرات

روسیه: تمام شرایط برای موفقیت مهیا است


جدیدترین دور مذاکرات دیپلمات‌های ایران و کشورهای 1+4 در شهر وین در حالی به جریان افتاده است که شرایط حاکم از پیشرفت رو به جلوی این گفت‌وگوها و مباحث فنی برای رسیدن به تفاهم حکایت می‌کند.
دور هشتم مذاکرات با هدف رفع تحریم‌ها علیه ایران با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام از ششم دی ماه در شهر وین آغاز شد و علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در این نشست با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در دور پیشین، بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تأکید کرد و گفت که هیأت ایرانی مانند دور قبل برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد. پس از برگزاری نشست کمیسیون برجام، گفت‌وگوهای دو و چندجانبه با تمرکز بر موضوع رفع تحریم برگزار شد و کارگروه مرتبط با موضوعات هسته‌ای نیز تشکیل جلسه داد. در چارچوب این مذاکرات، باقری و «انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو  کردند. در همین حال، همزمان با پیشرفت گفت‌وگوها در وین، دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی با انتشار بیانیه‌ای ادعا کردند که برای نجات توافق هسته‌ای تنها چند هفته فرصت مانده است.
 ضرب‌الاجل و واکنش روسیه
به گزارش ایرنا، در این بیانیه ادعا شده که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران کار را بتدریج به نقطه‌ای رسانده که ماهیت برجام در حال نابودی است. دیپلمات‌های ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان به‌رغم طرح این ادعا که ضرب‌الاجل مصنوعی برای مذاکرات تعیین نمی‌کنند، ادعا کردند که برای دستیابی به توافق وین تنها چند هفته باقی مانده است. در واکنش به این بیانیه «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در گفت‌وگویی با نشریه امریکایی «فارن‌پالیسی»  تعیین ضرب‌الاجل از سوی طرف‌های غربی در مذاکرات را مورد انتقاد قرار داده است. «اولیانوف» گفت: «این احساس اضطرار، قدری غلو ‌شده است. مسأله فوریت دارد اما باید محتاط باشیم و نباید ضرب‌الاجل‌های مصنوعی تعیین کنیم.» «دمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل هم نسبت به احیای توافق هسته‌ای ایران، با توجه به فراهم بودن شرایط آن، ابراز امیدواری کرد. او یادآور شد که «مذاکرات ساده‌ای نیست؛ اما خوشبین هستم و تمام شرایط لازم برای موفقیت و اعلام بازگشت برجام به مسیر خود را در اختیار داریم.»
پیش از آغاز دور هشتم مذاکرات، طرفین مذاکره کننده در دور قبلی به دو سند جدید مذاکراتی در موضوع تحریم‌ها و هسته‌ای دست یافته بودند که بر اساس مواضع ایران تدوین و قرار شد که ادامه مذاکرات بر اساس این گفت‌وگو‌ها باشد.» این سند متفاوت با سندی است که در ژوئن ۲۰۲۱ در پایان دور ششم تنظیم شده بود و مذاکرات پس از این بر مبنای سند جدید پیش خواهد رفت. رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی در این گفت‌وگوها است.
گفت‌وگوهای وین تا امروز (پنجشنبه) جریان خواهد داشت و پس از سه روز وقفه در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی یعنی ۳۱ دسامبر، ۱ و ۲ ژانویه، مذاکرات از سوم ژانویه (۱۳ دی) پیگیری می‌شود. «انریکه مورا» دو روز پیش در جمع خبرنگاران به این وقفه اشاره و تأکید کرد که این توقف صرفاً به دلیل تعطیلی خدمات و تسهیلات محل برگزاری جلسات است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7812/2/595851/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها