اخبـــــار



معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد:
«نهضت احیا»؛ طرح دولت برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی

در جلسه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با معاون اول رئیس‌جمهور که عصر سه‌شنبه برگزار شد، معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه‌ها و رویکردهای دولت برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی اظهارکرد: دولت به‌دنبال طراحی و اجرای برنامه‌ای تحت عنوان نهضت احیا است تا بر اساس این طرح بنگاه‌های تولیدی که تعطیل شده یا با ظرفیت پایین فعالیت دارند، تحت حمایت قرار گیرند و با توانی جدید به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر در این جلسه با تأکید بر اهتمام ویژه و عزم جدی دولت برای حمایت از بخش تولید، تولید را تنها راه نجات اقتصاد کشور دانست که می‌تواند مسائلی مانند رشد اقتصادی، بیکاری، سرمایه گذاری، ارتقای ارزش پول ملی و کنترل تورم را محقق کند. معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت جلوگیری از واردات کالاهایی که نمونه مشابه آن در کشور تولید می‌شود، گفت: بجز در مواردی که موضوع رقابت و ساماندهی قیمت و کیفیت مطرح است، در سایر موارد نباید کالایی که نمونه مشابه آن در داخل تولید می‌شود، به کشور وارد شود.
مخبر با اشاره به شرایط کشور در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تصریح کرد: خوشبختانه امروز دغدغه‌ای برای تأمین کالاهای اساسی و ارز مورد نیاز آن در کشور وجود ندارد. وی با اشاره به ظرفیت‌های متعدد کشور نظیر دریا و معدن گفت: یکی از امتیازات مهم ایران برخورداری از معادن است که متأسفانه با وجود ظرفیت‌های گسترده در این حوزه، شاهد اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مناسب در این زمینه نبوده‌ایم.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین به دسترسی به دریا و ۲۷۰۰ کیلومتر ساحل دریایی در کشور اشاره کرد و افزود: با اتکا به نعمت‌های خدادادی و ظرفیت‌های موجود در کشور می‌توان اقدامات گسترده‌ای در راستای توسعه اقتصادی انجام داد اما متأسفانه آن طور که باید این نعمت‌ها مورد توجه قرار نگرفته‌اند.
مخبر بر لزوم پرهیز از خام فروشی مواد معدنی تأکید و تصریح کرد: اگر بر اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دریامحور تمرکز کنیم گام‌های مؤثری در راستای توسعه کشور برداشته خواهد شد.
معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت دیپلماسی اقتصادی نیز تأکید و اظهار کرد: سفرا باید به موضوع دیپلماسی اقتصادی بویژه با کشورهای همسایه توجه جدی داشته باشند چرا که این امر می‌تواند به گشایش‌های اقتصادی برای کشور منجر شود.


بسیج نظارتی برای جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها
همچنین در جلسه کارگروه تنظیم بازار که روز گذشته به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، گزارشی از آخرین وضعیت بازار و قیمت اقلام و کالاهای پرمصرف خانوار ارائه و تصمیمات لازم برای تنظیم بازار و بازدارندگی از تخلفات اتخاذ شد.
معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه بر ضرورت تشدید نظارت و بازرسی‌ها برای جلوگیری از گرانفروشی و افزایش بی‌رویه برخی قیمت‌ها تأکید کرد و گفت: سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌های نظارتی باید با بسیج همگانی از افزایش غیرمنطقی و غیرمتعارف قیمت‌ها جلوگیری کنند. مخبر همچنین با تأکید بر لزوم اقدامات بازدارنده برای پیشگیری از احتکار افزود: همه دستگاه‌های نظارتی، انتظامی و امنیتی موظف هستند با نظارت جدی و افزایش بازرسی‌ها، از احتکار کالاها ممانعت به‌عمل آورند.

سخنگوی دولت:
اتصال خط‌ آهن ایران به عراق پس از ۲۰ سال اجرایی می‌شود

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش وزیر راه و شهرسازی از سفر به عراق و امضای توافقنامه اتصال راه‌آهن دو کشور که در جلسه روز گذشته هیأت دولت ارائه شد، گفت: این توافق در واقع به نتیجه رساندن یک مسأله بود که به مدت ۲۰ سال بر زمین مانده بود و براساس این توافقنامه عملیات اجرایی این مسیر طی یک ماه آینده آغاز خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی بهادری جهرمی افزود: آقای رئیسی در این جلسه از اقدام وزیر راه و شهرسازی که به موفقیت مذاکرات و پیگیری‌های ۲۰ ساله ایران با عراق درباره اتصال خط‌ آهن دو کشور منجر شد، قدردانی کرد.
بهادری جهرمی همچنین با اشاره به دستور رئیس جمهور به اعضای دولت برای ارائه برنامه روشن در راستای تعیین تکلیف شرکت‌های دولتی زیان‌ده تصریح کرد: بر این اساس همه اعضای دولت باید در مدت یک هفته برنامه‌ای عملیاتی برای تعیین تکلیف شرکت‌های دولتی زیان‌ده ارائه کنند که در آن درباره واگذاری یا به سود رسیدن فعالیت این شرکت‌ها تصمیم‌گیری لازم شده باشد.

محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به انبارهای مواد غذایی و دارویی در لاذقیه

وزارت امور خارجه ایران حملات مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و هدف قرار دادن انبارهای مواد غذایی و دارویی در لاذقیه را محکوم کرد و از کشورها و مجامع بین‌المللی خواست برای جلوگیری از تکرار چنین حملاتی، اقدامات لازم را به عمل آورند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد سه‌شنبه گذشته چند کانتینر در بندر لاذقیه را هدف قرار دادند.
به گزارش «ایران» وزارت امور خارجه کشورمان در محکومیت این حملات اعلام کرد: «این اقدام رژیم صهیونیستی علاوه‌بر این‌که تجاوز به یک دولت عضو سازمان ملل و نقض آشکار حاکمیت این کشور است، در عین حال، اقدامی تجاوزکارانه و مصداق روشنی از اهداف بحران افکنی و آشوب طلبی این رژیم در منطقه بوده و همچنین عملی غیرانسانی و غیراخلاقی تلقی می‌شود.»
وزارت امور خارجه دفاع مشروع و متقابل در برابر اقدامات متجاوزان را حق دولت و ملت مقاوم جمهوری عربی سوریه خواند و از کشورها و مجامع بین‌المللی خواست برای جلوگیری از تکرار چنین حملاتی که صلح و امنیت منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد، اقدامات لازم را به عمل آورند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7812/2/595852/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها