معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تشریح کرد

پنج فاز محدودیت‌های هوشمند کرونایی


معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چهار فاز طرح مدیریت هوشمند کرونا در کشور را تشریح کرد و گفت: اکنون در فاز سوم این طرح یعنی کنترل و اجرای طرح محدودیت هوشمند در واحدهای صنفی، صنعتی و کارگاهی قرار داریم.
به گزارش ایسنا، مهندس محسن فرهادی در نشست خبری وزارت بهداشت، گفت: طبیعتاً فاز اول قرنطینه هوشمند با کارکنان و شاغلان در کشور شروع شد. فاز دوم با حمل و نقل درون شهری و فاز سوم آن که اکنون در مرحله انجام آن هستیم، کنترل و اجرای طرح محدودیت هوشمند در واحدهای صنفی، صنعتی و کارگاهی است. قسمت بعدی یا فاز چهارم آن ترددها و مسافرت‌های برون‌شهری را شامل می‌شود و در نهایت مراکز آموزشی، تحقیقاتی و مؤسسات است.
وی ادامه داد: لازم است تمام پروتکل‌ها مجدداً بازنگری و به‌روز‌رسانی شود. قبل از شروع طرح در مرکز سلامت محیط و کار در حال انجام این کار بودیم و تاکنون چندین پروتکل به کمیته امنیتی و اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا در وزارت کشور اعلام شده و در اختیار دستگاه‌های ناظر و مجری قرار داده شده است که به‌زودی در اختیار عموم مردم هم قرار می‌گیرد و شامل سینما، تئاتر، باشگاه‌ها، استخرها و... هستند.
فرهادی در پاسخ به سؤالی، در زمینه تصمیم‌گیری درباره مدارس و بویژه امتحانات حضوری و وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، گفت: زمانی که طرح مدیریت هوشمند تصویب شد، قرار شد تا حد امکان از تعطیلی‌ها و دادن محدودیت‌های مختلف مقداری خودداری کنیم؛ چراکه داریم مسیر را به سمت کنترل الکترونیک می‌بریم و مدارس هم یکی از همین جاهاست.
عمده مشکل مدارس ما در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در رتبه اول مشکل تهویه در مدارس است و مشکل دوم در برخی مدارس و برخی استان‌ها مشکل فاصله‌گذاری اجتماعی و تراکم در کلاس‌ها است.
وی افزود: عمده مشکل ما در مدارس در شهرهای بزرگ از جمله تهران است. در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مدارس مشکل رعایت تهویه‌ها را داریم. وی در این باره ادامه داد: کار ما برای مدارس به صورت منطقه‌ای و مدرسه‌محور است؛ یعنی نمی‌توان نسخه واحدی را برای تمام مدارس کشور صادر کرد، بلکه مدارسی که توانایی برگزاری حضوری کلاس‌ها را ندارند، الکترونیک می‌شوند. ضمن اینکه آموزش و پرورش هم دو فرم خوداظهاری تهیه کرده و اینها را خود مدیر مدرسه هم می‌تواند اعلام کند که مثلاً اکنون شرایط مناسبی ندارم و نمی‌توانم حضوری برگزار کنم و برعکس. کنترل و مسیرمان به صورتی است که فعلاً به این شکل پیش رویم تا بحرانی ایجاد نشود.
وی درباره برگزاری حضوری امتحانات مدارس نیز گفت: باتوجه به شرایط، مدرسه محور بودن و دادن اختیار به مدیر مدرسه باید مکمل هم باشند. اصراری نیست که مدارس حتماً الکترونیک باشد یا حضوری، بلکه بر اساس امکانات نسبت به برگزاری حضوری کلاس‌ها و امتحانات باید تصمیم بگیرند. بهترین راه و توصیه ما این است که  مجموعه‌ای از خدمات را پیش برند. یعنی تلفیقی از آزمون حضوری و الکترونیک.
به عنوان مثال در یک درس اصرار بر امتحان حضوری آن است، بنابراین شرایط آن امتحان حضوری را تأمین می‌کنند، اما آزمون‌هایی را که می‌توان الکترونیک برگزار کرد، الکترونیک برگزار شود. بنابراین تجویز یک نسخه مشخص برای تمام مدارس، غیر علمی است برای تمام مدارس یک نسخه مشخص، یک نسخه غیرعلمی است. مدیران مدارس باید بر اساس امکانات، افراد تحت پوشش، افراد‌ گروه‌های پرخطر و... تصمیم‌گیری کنند. وی درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات نیز گفت: میزان واکسیناسیون در ادارات طبق گزارش سامانه امید بالای ۸۰ درصد بود. نگرانی ما در شرکت‌ها و مؤسسات بخش خصوصی است که اولاً به صورت دوره‌ای مجبوریم به اینها سر بزنیم و ثانیاً بسیاری از این شرکت‌ها حریم داخلی خود را دارند.
فرهادی در ادامه درباره نحوه نظارت بر کارکنان و شاغلان در قالب طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی، گفت: تمامی کارکنان و شاغلانی که می‌خواهند بر سر کار خود حاضر شوند، باید واکسینه شده باشند یا اگر تمایل ندارند، باید هر ۱۵ روز یک‌بار PCR منفی ارائه کنند. حال اگر افراد از این شرایط امتناع کردند، بالاترین مقام مسئول آن کارمند در بخش دولتی می‌تواند به او اخطار دهد. فرهادی در پاسخ به سؤال دیگری درباره آبیاری برخی مزارع با فاضلاب گفت: در قسمت‌های کوچکی از تهران همچنان با این مشکل مواجهیم. در عین حال تقریباً نگرانی ما مناطقی است که دچار کم‌آبی هستند، زیرا وقتی کشاورز هیچ منبع آبی را پیدا نکند، مجبور است از فاضلاب خام استفاده کند که طبیعتاً این موارد اعلام شده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7812/17/595875/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها