سخنگوی آموزش و پرورش به «ایران» خبر داد

دانش‌آموزی اخراج نمی‌شود، والدین برای آموزش حضوری همراهی کنند


اکرم رضایی ثانی
خبرنگار
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و سخنگوی آموزش و پرورش در واکنش به افزایش سال تحصیلی گفت: فعلاً افزایش یک ماهه مد نظر وزارت آموزش و پرورش نیست و تلاش وزارتخانه این است که بتواند از فرصت باقی‌مانده به بهترین شکل ممکن استفاده کند.
صادق ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «ایران» درباره گزارش والدین ازعدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: ما سعی کردیم که نحوه پروتکل‌ها را پیش‌بینی کنیم یعنی موضوع استفاده از ماسک، تهویه و مراقبت‌های بهداشت فردی و محیطی از جمله سرویس‌ها، شیرهای آبخوری، توجه به شوینده‌ها و گندزدایی محیط حتماً باید در نظر گرفته شود. در مواردی که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود گزارش آن را به مدیران مناطق، کارشناسان حوزه ارزیابی و عملکرد یا کارشناسان حوزه سلامت ادارات منتقل کنند و حتماً ما در آموزش و پرورش با آن برخورد خواهیم کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: در خصوص آموزش حضوری و همچنین ممانعت‌هایی که ممکن است برخی مدارس داشته باشند و هم در خصوص اشکالات درباره رعایت مراقبت‌های بهداشتی دوستان ما در اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات پاسخگویی ارائه شود و آنها به مسأله ورود خواهند کرد.
ستاری فرد با اشاره به بازرسی میدانی جهت ارزیابی رعایت پروتکل‌ها در مدارس گفت: ما تقریباً بازرسی میدانی را برای هر منطقه شروع کرده‌ایم، این پیش‌بینی را هم داشتیم که برای هر چهار مدرسه یک کارشناس اداری را در نظر گرفتیم که متولی این موضوع است. همچنین کارشناسان به صورت هفتگی به مدرسه سر می‌زنند و خانواده‌ها می‌توانند نسبت به ارائه شکایت به کارشناسان منتقل کنند اما مهم‌ترین مرجع حوزه ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مردمی آموزش و پرورش است که می‌توانند به آن مراجعه کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که بسیاری از مدارس تهویه ندارند و این در حالی است که ۳۰ تا ۳۵ نفر دانش‌آموز در یک کلاس می‌نشینند، چرا مدیریت دقیق‌تری نسبت به جمعیت دانش‌آموزان در کلاس درس نشده است، گفت: تأکید ستاد کرونا این بود که تهویه هوا به صورت طبیعی انجام شود. تهویه هوا و گردش هوا باید به صورت طبیعی باشد.
وی افزود: در برخی مناطق کشورهم این روزها کولرها روشن است و این می‌تواند کمک کند. این به هوای تازه و گردش هوا کمک خواهد کرد. شاید در فصل زمستان یک چالش جدی که ما داشتیم این بود که نمی‌توانستیم در و پنجره‌ها را باز بگذاریم اما اکنون وضعیت هوا به گونه‌ای است که می‌توانیم تهویه و گردش هوا را داشته باشیم و چالش‌های فصل گذشته را نداریم.
ستاری فرد گفت: نکته شما از این جهت که برای کلاس‌هایی با تراکم بالا چه باید کرد، یک دغدغه درست است. در‌این‌باره به مدیران مدارس توصیه کرده‌ایم که بین ساعات حضور دانش‌آموزان در کلاس و ساعات حضور دانش‌آموز در محوطه مثل زمان زنگ تفریح یک تعادلی را برقرار کنند تا دانش‌آموز بتواند از فضای آزاد بیشتری استفاده کند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: حتی سایر فضاهایی مانند آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانه و نمازخانه که در اختیار مدرسه است برای آن دسته از کلاس‌هایی که تراکم بالایی دارند، پیشنهاد شده که از این فضاها استفاده کنند. از طرفی توصیه ما به مدارس و طی آن بخشنامه ابلاغی این بود که صرفاً از محیط کلاسی برای آموزش‌ها استفاده نکنند بلکه موضوع جشنواره‌ها، اردوها و حضور دانش‌آموز در سایر فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی مورد نظر باشد که دانش‌آموز در سایر فعالیت‌ها هم شرکت کند. این موضوع کمک می‌کند که تعداد و حضور دانش‌آموزان در مدرسه به نحوی کنترل و مدیریت شده و مسأله تراکم کلاس هم مرتفع شود.
وی درباره اینکه استفاده از آموزش مجازی برای کدام دسته از دانش‌آموزان مجاز خواهد بود، گفت: دانش‌آموزانی که دارای بیماری زمینه‌ای، مشکوک و یا مبتلا به کرونا هستند این فرصت را دارند که از طریق شبکه شاد آموزش مجازی را دنبال کنند. با این اوصاف آنچه که مورد تأکید ما بوده مدیریت زمان حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است.
ستاری‌فرد همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی مدارس اعلام کردند دانش‌آموزی اگر بیش از سه روز غیبت داشته باشد اخراج خواهد شد. این مسأله چقدر صحت دارد؟ گفت: اخراج خیر. ضوابط غیبت غیرموجه پیش‌بینی شده و ضوابط خاصی دارد. ما اخراج به این معنی که می‌گویید نداریم اما مراحل مختلفی از جمله اطلاع والدین، تذکر و در نهایت‌ جا به جایی دانش‌آموز از مدرسه در دستور کار است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با درج شرایط دانش‌آموزان در سامانه «ایران من» که برای رصد نظام مراقبت کرونا است، اگر دانش‌آموزی دارای علائم بیماری است غیبت دانش‌آموزان به منزله غیبت موجه است و در واقع اگر خدایی نکرده دانش‌آموزی هرگونه علائم بیماری دارد می‌تواند وارد کلاس درس نشود و آموزش را از طریق مجازی دنبال کند. اینکه دانش‌آموز بلافاصله بعد از سه روز غیبت اخراج شود اینطور نیست و این رویه ضوابط خودش را دارد و خیلی هم سختگیری در این زمینه وجود ندارد. هرچند توصیه و تأکید ما حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است هم به جهت جبران افت تحصیلی و هم جبران فرصت‌های از دست رفته است. همچنین حضور منظم دانش‌آموزان می‌تواند مبنای نمرات مستمر دانش‌آموزان و نمرات انضباط قرار بگیرد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است به بازه زمانی آخر سال افزوده شود، گفت: خیر، فعلاً این مد نظر وزارت آموزش و پرورش نیست و تلاش وزارتخانه این است که بتواند از فرصت باقیمانده به بهترین شکل ممکن استفاده کند و با توجه به اینکه ما در حوزه زمان سال تحصیلی قانون داریم؛ از این رو قانون بازگشایی مدارس زمان سال تحصیلی را از اول مهرماه تا آخر اردیبهشت ماه مشخص کرده است.
ستاری‌فرد عنوان کرد: خرداد ماه نیز زمان امتحانات در قانون پیش‌بینی شده لذا اگر قرار است این موضوع تحت عنوان پیشنهاد مطرح شود تحت عنوان پیشنهاد نیازمند اصلاح توسط مجلس یا ستاد ملی کرونا است. با این حال تمرکز ما فعلاً این موضوع نیست و خیلی نگاهی نسبت به این موضوع نداریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام تمرکز وزارتخانه بر استفاده از فرصت باقی‌مانده تا پایان اردیبهشت ماه است که بتوانیم از این فرصت ۴۵ روزه برای جبران اختلالات یادگیری، افت تحصیلی، احتمالاً چالش‌هایی که در این حوزه وجود داشت، احتمالاً مسائل دانش‌آموزان بهره ببریم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: در واقع با توجه به اینکه ارزشیابی پایان سال ماه از تمام کتاب درسی انجام می‌شود و امسان‌ها حذفیات کرونایی نداریم لذا تلاش می‌کنیم از این فرصت باقی‌مانده تا پایان اردیبهشت ماه بتوانیم نسبت به تحقق همه اهداف آموزشی استفاده کنیم. لذا موضوع افزایش سال تحصیلی مدنظر وزارت آموزش و پرورش نیست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7879/20/608231/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها