گزارش خبری


هشدار وزارت بهداشت برای تکمیل روند واکسیناسیون کودکان زیر 5 سال

در روزهای اخیر مشاهده مواردی از بروز سرخک در جنوب و جنوب شرق کشور به نگرانی‌های عمده‌ای از افزایش موارد ابتلا به سرخک در میان کودکان غیر واکسینه با واکسن MMRدامن زده است .این در حالی است که پس از اعلام هشدار وزارت بهداشت درباره بیماری سرخک، بعضی از رسانه‌ها این گونه خبر منتشر کرده‌اند که تمام کودکان زیر ۵ سال باید علیه سرخک، سرخجه و اوریون واکسینه شوند ،در حالی که طبق اعلام وزارت بهداشت افرادی که فرزند ۴ یا ۵ ساله دارند و به هر دلیلی واکسن سرخک فرزندشان را انجام نداده‌اند و به تأخیر انداخته‌اند یا مطمئن نیستند که انجام داده‌اند یا نه، به مراکز بهداشتی، درمانی مراجعه کنند و از این که فرزندشان نیاز به واکسن دارد یا خیر مطمئن شوند. طبق اعلام سید محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، واکسیناسیون سرخک تمام کودکان زیر ۵ سال ضرورت ندارد و فقط کودکانی که علیه این بیماری واکسینه نشده‌اند باید واکسن بزنند.
واکسن سرخک یا MMR در ۲ نوبت برای کودکان تزریق می‌شود .طبق روال سیستم بهداشت کشور، خانواده‌ها در مدت زمان تعریف شده در دفترچه بهداشت کودکانشان به مراکز بهداشت محله خود مراجعه کرده و واکسن سرخک را دریافت می‌کنند. در غیر این صورت ریسک بیماری افزایش می‌یابد. با توجه به شیوع کرونا دردو سال گذشته برخی خانواده‌ها برای واکسیناسیون کودکانشان تا کنون مراجعه نکرده یا به نظر می‌رسد در مهلت زمانی مقرر اقدام نکرده‌اند و این در حالی است که عدم واکسیناسیون بموقع کودکان در برابر بیماری سرخک منجر به افزایش موارد ابتلا به این بیماری مسری می شود. از همین رو در دو روز گذشته مسئولان بهداشتی وزارت بهداشت بارها از خانواده‌ها درخواست کرده‌اند چنانچه روند واکسیناسیون کودکان‌شان را به‌دلیل عدم مراجعه به شبکه بهداشت در ایام کرونا به تعویق انداخته‌اند هر چه سریع‌تر نسبت به تزریق واکسن سرخک اقدام کنند. دیروز نیز معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص شمار مبتلایان به سرخک گفت: تاکنون حدود ۱۶۴ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند، لذا هر کسی که روند واکسیناسیون سرخک را تکمیل نکرده، حتماً به مراکز بهداشت در سراسر کشور مراجعه کند.
به گزارش وبدا، دکتر کمال حیدری، درخصوص شیوع سرخک در کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته موفق به اخذ گواهی حذف سرخک از سازمان جهانی بهداشت شد، اما متأسفانه همزمان با این رویداد، در کشور همسایه‌مان افغانستان بیماری سرخک شایع شد و از طرفی، با توجه به مسائل سیاسی کشور افغانستان و مهاجرت عده زیادی از شهروندان افغانستانی به کشورمان و پراکندگی آنها در نقاط و شهرهای مختلف، برای ما دغدغه ایجاد کرده است، زیرا در استان‌های مختلف مواردی از این بیماری گزارش شد و به‌دلیل حساسیتی که در مورد این بیماری وجود دارد، به طور ویژه به آن پرداختیم.
وی افزود: در این راستا، به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی هشدار دادیم که در جهت مقابله با این موضوع که تهدیدکننده موفقیت‌مان در عرصه ریشه کنی سرخک در کشور است، اقدامات لازم را انجام داده و در زمینه تکمیل واکسیناسیون اتباع غیرایرانی حتماً برنامه‌ریزی کنند، مخصوصاً در مناطقی که محل تجمع تبعه غیر ایرانی است، پوشش واکسیناسیون‌ام‌ام آر فراهم شده و به‌صورت فعال واکسیناسیون صورت می‌گیرد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین به بخش دولتی و خصوصی دستور آمادگی داده‌ایم تا در صورت مراجعه افراد مبتلا مراقبت و آزمایشات لازم سریعاً انجام شود.
وی گفت: تبعه افغانستانی که قصد رفت و آمد به کشورشان را دارند، توجه داشته باشند که حتماً واکسیناسیون‌شان را کامل کرده باشند، زیرا در حال حاضر در کشور افغانستان این بیماری شایع است. وی بیان کرد: باید توجه شود که این بیماری واگیردار است و احتمال اینکه به افراد بیشتری سرایت کند، زیاد است. لذا، هر کسی که روند واکسیناسیون‌ ام‌ام ار را تکمیل نکرده، حتماً به مراکز بهداشت در سراسر کشور مراجعه کند.


واکنش دانشگاه تهران به جنجال اخیر درباره خبر قطع درختان مؤسسه ژئوفیزیک:
هیچ درختی قطع نشده است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران تأکید کرد: هیچ قطع درختی اتفاق نیفتاده است و موضوع مربوط به توسعه ایستگاه لرزه‌نگاری دانشگاه تهران بر اساس مصوبه دولت برای تقویت ایستگاه بوده است.
به گزارش «ایران»، روز چهارشنبه دهم فروردین‌ماه در بخش خبری ۱۸:۳۰ شبکه تهران گزارشی پخش شد که از قطع ۲۰۰ اصله درخت توسط یک دستگاه رسمی دولتی در خیابان خوارزمی در مرکز لرزه‌نگاری وابسته به دانشگاه تهران حکایت داشت. به گفته امانی، عضو شورای شهر تهران این اتفاق در آستانه روز طبیعت یک دهن‌کجی آشکار به قوانین و مقررات و تخریب محیط زیست توسط مرکزی بود که آرم علم و پژوهش بر سردر آن مزین است.
امانی روز گذشته در صحن شورا مطرح کرد: پس از انتشار این گزارش هیچ واکنشی از طرف این مرکز مشاهده نکردیم. این اقدام در آستانه روز طبیعت و توسط یک نهاد رسمی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و از شهردار تهران درخواست می‌کنم به‌صورت ویژه به این هنجارشکنی رسیدگی کنند و از طریق راهکارهای قانونی عوامل این اقدام را مشخص و ضمن معرفی به مراجع قضایی به افکارعمومی هم گزارش کنند.
پیش‌تر نیز حمید جوانی شهردار منطقه ۳ درباره آخرین وضعیت قطع و جابه‌جایی درختان توسط مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در خیابان خوارزمی این منطقه در بخشی از توئیت‌اش در صفحه شخصی‌اش با تأکید بر اینکه در حال تنظیم شکایت علیه مؤسسه هستیم، نوشت: روز اول نیروهای مؤسسه ۲۰۰ درخت را برای جابه‌جایی از ریشه جدا کردند که عوامل شهرداری دوباره این درختان را کاشتند ولی در دو مرحله بعدی چون اجازه ورود به همکاران ما داده نشده حدود ۵۰ درخت قطع شده است. به گزارش ایرنا، در نشست خبری روز گذشته مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، احمد نوحه‌گر معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران درباره ادعاهای مطرح شده در روزهای اخیر تحت عنوان قطع درختان در زمین‌های مرکز لرزه‌نگاری کشور وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بیان کرد: ما با شهرداری هیچ مشکل و دعوایی نداریم. دانشگاه تهران یکی از مراکز آموزشی است که بیشترین همکاری را با شهرداری داشته است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران تأکید کرد: هیچ قطع درختی اتفاق نیفتاده است و موضوع مربوط به توسعه ایستگاه لرزه‌نگاری دانشگاه تهران بر اساس مصوبه دولت برای تقویت ایستگاه بوده است. در واقع قرار بر این بود که تعدادی از درختان این مؤسسه را به‌دلیل توسعه جابه‌جا کنیم که عملیات جابه‌جایی درختان آغاز شده بود، اما عوامل شهرداری با ورود غیرقانونی از آن جلوگیری کردند.
نوحه‌گر ادامه داد: عوامل شهرداری به چه بهانه و عناوینی در شمالی‌ترین زمین‌ها و مستغلات دانشگاه تهران ورود پیدا می‌کنند، از شهرداری تهران بویژه منطقه ۳ شهرداری می‌خواهم که در اسرع وقت نسبت به ترک محدوده مرکز لرزه‌نگاری اقدام کنند وگرنه دانشگاه تهران حق خود را محفوظ می‌داند که از اموال و مستغلات خود حراست و از راه‌های قانونی موضوع را پیگیری کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7879/20/608232/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها