ایران در ایران


وداع خوزستان با شاعر موج ناب

مسجدسلیمان - هوشنگ فرجی: یارمحمد اسدپوریکی از پایه‌گذاران شعر موج ناب ایران که در سن ۸۰سالگی در شهر زادگاه خود دارفانی را وداع کرد در میان حزن و اندوه اهالی قلم و مردم خوزستان تشییع و به خاک سپرده شد.
استاد «یارمحمد اسد‌پور» زاده‌ سال ۱۳۳۰ خورشیدی در «مسجد سلیمان»، از شاعران و یکی از پایه‌گذاران شعر موج ناب ایران در دهه پنجاه بود که با چاپ اشعار و مصاحبه‌های خود، نقش بسیار مهمی در معرفی این نحله‌ ادبی به ادبیات ایران داشت.
این ادیب خوزستانی در کنار شاعران بزرگی همچون سیروس رادمنش، سیدعلی صالحی، هرمز علی‌پور و آریا آریاپور، سنگ بنای این نگره و سویه جدید در شعر فارسی را نهادند، اما بعد او به تنهایی تا آخر عمر وفادار به این نوع شعر ماند. هرمز علیپور یکی از شاعران صاحب سبک کشوردر آیین خاکسپاری این ادیب خوزستانی گفت: تا قبل از سال ۵۹ تمام پایه‌گذاران شعر موج ناب شهر زادگاه خود را ترک کردند اما یارمحمد اسدپور در مسجدسلیمان ماند و از شعر موج ناب محافظت و آن را در تقویم ادبیات فارسی ایران جای داد. سیدستار فاطمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان نیز با اعلام این مطلب که مسجد سلیمان مهد هنرمندان و شاعران بزرگی می‌باشد، گفت: با پیگیری‌های فرماندار، نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی، شهردار و اعضای شورای شهر مسجدسلیمان ۲۰ هکتار زمین برای احداث پارک و قطعه خاکسپاری هنرمندان در نظر گرفته شد و زنده یاد یارمحمد اسدپور نخستین شاعری بود که در این قطعه به خاک سپرده شد. کتاب‌های برسینه سنگ‌ها و بر سنگ‌ها نام‌ها، مکاشفه در باغ سوکیاس و مجموعه شعر  این گلو تاریک از صدای دنیاست از جمله آثار فاخر و ادبی این شاعر جنوبی است.

قطعی آب همدان در دستور کار نیست

همدان - معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: فعلاً قطعی آب در برنامه نیست اما مردم باید مصارف را مدیریت کنند تا دچار کمبود نشویم.
حمیدرضا نیکداد با بیان اینکه وضعیت آب با توجه به بارندگی‌‌ها نگران‌کننده است، اظهار کرد: ذخیره کنونی سد ۵.۹ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با سال‌های قبل این حجم از آب در سد بی‌سابقه است. وی با تأکید بر اینکه وضعیت بارش‌ها طی سال آبی جاری خوب نبود، گفت: با وجود اینکه انتظار داشتیم در بهار بارش داشته باشیم، اما تا ۱۶ فروردین بارش‌ها چشمگیر نبوده است و امیدواریم در روزهای آینده بارندگی‌های قابل توجهی باشد.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان همدان عنوان کرد: هواشناسی حداقل تا هفته آینده چیزی از بارش گزارش نکرده اما امیدواریم عنایت خداوند شامل شود و بارندگی‌‌ها به یکباره زمین را سیراب کند.  وی در خصوص آبرسانی از تالوار نیز با بیان اینکه امیدواریم آب تالوار اردیبهشت یا خرداد به همدان برسد، تصریح کرد: فعلاً برنامه قطعی آب نداریم، یادآور شد: امیدواریم وضعیت بارش‌ها به گونه‌ای باشد که بتوان تأمین و توزیع آب را مدیریت کرد هر چند همچنان از شهروندان تقاضای مدیریت مصارف را داریم تا بخوبی از این پیک عبور کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان به وعده‌اش عمل کرد
عزل مدیری که بودجه دستگاهش را برگشت داد

زاهدان - محمد شکوهی فر: مدیرعامل سابق شرکت گاز سیستان و بلوچستان که بودجه دستگاه تحت مسئولیتش را جذب نکرده و برگشت داده بود برکنار شد.
به گزارش «ایران»، چندی قبل نامه ای به امضای مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی مبنی بر موافقت مدیرعامل سابق شرکت گاز سیستان و بلوچستان مبنی بر کسر ۵۰ میلیارد تومان از سرفصل اعتبارات گاز شهری سیستان و بلوچستان و جابه جایی عین این اعتبار به سرفصل گاز روستایی خراسان جنوبی در فضای رسانه‌ای منتشر شد که واکنش گسترده کاربران رسانه‌ای و فضای مجازی را به‌دنبال داشت.
استاندار سیستان و بلوچستان خطاب به مدیران اعلام کرده بود که هر مدیری اعتبار دستگاهش جذب نشود و برگشت داده شود، عزل خواهد شد. چنین رویکردی می‌تواند به روند توسعه و تکمیل زیرساخت‌های حیاتی مؤثر واقع شود. به دنبال برکناری مدیرعامل سابق شرکت گاز سیستان و بلوچستان، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حکمی محمدرضا میرشکاری را به‌عنوان سرپرست شرکت گاز سیستان و بلوچستان منصوب کرد.

آسیب‌پذیری بالای گیلان در برابر کرونا

رشت - رئیس علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه هنوز شماری از جمعیت گیلان واکسن تزریق نکرده‌اند، گفت: باید راهکاری برای ترغیب هر چه بیشتر مردم برای تکمیل واکسیناسیون کرونا اندیشید.
ارسلان سالاری این استان را با توجه به موقعیت خاص خود از آسیب‌پذیرترین استان‌های کشور برشمرد و گفت: با توجه به بازگشایی مدارس و احتمال شیوع سویه جدید ویروس کرونا، باید با هم اندیشی بیشتر مانع از گسترش ویروس کرونا شویم. سالاری در شورای معاونین دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، اظهار کرد: با وجود کمبود در زیرساخت‌ها، تلاش شبانه روزی شبکه‌های بهداشت و درمان باعث موفقیت گیلان در اجرای واکسیناسیون کووید۱۹ در سطح کشور شد. وی با بیان اینکه میزبان هفت میلیون مسافر نوروزی طی دو هفته گذشته در گیلان بودیم، افزود: گیلان با توجه به اینکه همواره میزبان مسافران زیادی در طول سال بوده، سالمندترین استان کشور است و از کمبود زیرساخت‌ها در حوزه بهداشت و درمان رنج می‌برد، از آسیب‌پذیرترین استان‌های کشور در شیوع بیماری کرونا محسوب می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7879/21/608238/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها